היום לפני 26 שנים הכריז הצבא הסאפטיסטי על מרד מזוין במחוז צ'יפאס במקסיקו
ב-1 בינואר 1994 הכריז הצבא הסאפטיסטי לשחרור לאומי (EZLN) על מרד מזוין במחוז צ'יאפס שבמקסיקו ופתח במלחמה נגד הצבא "למען כל העם המקסיקני". דרישות הארגון במאבק היו להפוך את מקסיקו לאומה דמוקרטית, בניגוד ל"דיקטטורה החד מפלגתית המשרתת את בעלי ההון". תביעותיהם המוצהרות היו "למינימום ההכרחי לפיתוח חיים הגונים: עבודה, אדמה, מחסה, מזון, בריאות, חינוך, עצמאות, חירות, דמוקרטיה, צדק ושלום". המרד פרץ באחד המחוזות העניים של









