fbpx

היום לפני 26 שנים הכריז הצבא הסאפטיסטי על מרד מזוין במחוז צ'יפאס במקסיקו

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-1 בינואר 1994 הכריז הצבא הסאפטיסטי לשחרור לאומי (EZLN) על מרד מזוין במחוז צ'יאפס שבמקסיקו ופתח במלחמה נגד הצבא "למען כל העם המקסיקני". דרישות הארגון במאבק היו להפוך את מקסיקו לאומה דמוקרטית, בניגוד ל"דיקטטורה החד מפלגתית המשרתת את בעלי ההון". תביעותיהם המוצהרות היו "למינימום ההכרחי לפיתוח חיים הגונים: עבודה, אדמה, מחסה, מזון, בריאות, חינוך, עצמאות, חירות, דמוקרטיה, צדק ושלום".

המרד פרץ באחד המחוזות העניים של מקסיקו שרוב תושביו הם איכרים, מבני העמים המקוריים ובייחוד בני המאיה, אך יש לתנועה תומכים גם באזורים עירוניים, כמו גם רשת תמיכה בינלאומית. התנועה קרויה על שמו של אמיליאנו ספאטה, מנהיג המהפכה המקסיקנית (1921-1910) והסמן השמאלי של התקוממות האיכרים והעובדים דאז. הסאפטיסטים רואים עצמם יורשים אידאולוגים שלו ומאבקם כמשך למערכה בת 500 השנים של העמים המקוריים באמריקה הלטינית נגד הקולוניאליזם והאימפריאליזם.

בתום המרד המזויין, הוקם אזור אוטונומי בצ'יאפס ובו מאות אלפי תושבים. הדובר הראשון של התנועה והמפקד הצבאי שלה הוא תת-המפקד מרקוס. בניגוד למפקדים האחרים, מרקוס אינו מבני-המאיה. לפני מספר שנים מרקוס ויתר על תפקידו ואחרים הפכו לדוברי התנועה – כולם בני העמים המקוריים.
חרף ההתנכלויות הבלתי פוסקות של הממשלה, הצבא וכנופיות הפשע, במרוצת השנים התנועה זכתה לתמיכה מחלקים בחברה האזרחית במקסיקו ובעולם. הם עשו זאת באמצעות שימוש ברשת האינטרנט כדי להפיץ את המנשרים של התנועה וכדי לגייס תמיכה של התנועה נגד הגלובליזציה הקפיטליסטית והניאו-ליברליזם.

לפני 15 שנה פעילי התנועה פרסמו מנשר ובו הקריאה ל"מהפכה מתוך המהפכה". השם הרשמי של המסמך החדש שפרסמו הסאפטיסטים הוא: "ההצהרה השישית של יער לקאנדונה". מדובר במסמך מקיף שתכליתו לפרט את הדרך שבה הלכו הסאפטיסטים בעבר ועיקרי השקפתם על העולם ועל מקסיקו.

המסמך מדבר על מהלך חדש ונועז שזכה להד רחב. הוא סוקר בפירוט את תולדות מאבק הסאפטיסטים, ממנו אנו למדים שהם הפסיקו את המאבק המזוין בשנה 1995 באופן חד-צדדי כמענה לפניות תומכיהם בערי מקסיקו, שביקשו מהם לנהל מו"מ עם "הממשלות הרעות" כדי לפתור את הסכסוך ללא מרחץ דמים. לאחר שהתברר לשלטונות מקסיקו שאינם יכולים להכניע את הסאפטיסטים, נחתמו ב-1996 הסכמי סן אנדרס. אבל במהירות התנכרו הממשלות השונות להבטחותיהן לכבד את הזכויות ואת התרבות של העמים האינדיאנים. בתגובה קיימו הסאפטיסטים ובעלי בריתם מערכות ציבוריות, הפגנות ומצעדים – שתביעותיהם נשמעו במקומות רבים בעולם. למרות זאת, באפריל 2001 הסכימו ביניהן כל מפלגות הממסד לא להכיר בזכויות ובתרבותם של הילידים.

משנת 2003 הוקמו מרכזים של שלטון עצמי עממי ונעשו צעדים רבים לנטרל ואפילו לבטל את המרכיב הצבאי במסגרת ההתארגנות האזרחית. המנשר מ-2005 מפרט את ההישגים של האוכלוסייה באזורים המשוחררים. מדובר על עיצוב דור חדש של לוחמים בעלי השכלה ואחריות ציבורית. "הם לא ניצחו אותנו גם לאחר 12 שנים של התקפות צבאיות, פוליטיות וכלכליות, על צבא השחרור הלאומי הסאפטיסטי. שנים של מצור, של רדיפות. לא מכרנו את עצמנו ולא נכנענו, ואף התקדמנו. רבים נוספים ממקומות אחרים הצטרפו למאבק. כך שבמקום להחליש אותנו, נעשינו חזקים יותר", נאמר במנשר. ועוד "אנחנו נמשיך להילחם בעד העמים המקוריים של מקסיקו. אלא שמעתה לא רק למענם ולא רק יחד איתם, אלא למען כל המנוצלים וחסרי הכול במקסיקו, עם כולם ובכל הארץ. וכשאנחנו אומרים כל המנוצלים במקסיקו, כוונתנו גם לאחינו ואחיותינו שנאלצו להגר לארה"ב לחפש עבודה כדי לשרוד. נקשיב ונדבר ישירות ללא שום מתווכים לאנשים הפשוטים והנדכאים של מקסיקו. ועל פי מה שנשמע מהם, נפעל לבנות יחד עימם, שכמונו הם פשוטים ונדכאים, תוכנית של מאבק לאומי. וזו תהיה בבירור תוכנית שמאלית נחושה, תוכנית אנטי-קפיטליסטית ונגד הניאו-ליברליזם, למען צדק, דמוקרטיה וחופש לעם המקסיקני".

"אנחנו גם הולכים לההאבק בדרישה לעשיית חוקה חדשה וחוקים חדשים שמביאים בחשבון דרישות חדשות של העם המקסיקני בנושאים כגון: דיור, אדמה, עבודה, אוכל, בריאות, חינוך, ידע, תרבות, עצמאות, דמוקרטיה, צדק, חופש ושלום. חוקה חדשה שמכירה בזכויות אלה ובחופש העם, ושמגנה על החלשים מול בעלי העוצמה", הדגישו. יצוין בשנה שעברה, בסוף אוגוסט 2019, הכריז הצבא הסאפטיסטי לשחרור לאומי על הרחבת השטחים האוטונומיים שבניהולו.

אפרים דוידי

https://www.facebook.com/dailySocialism

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן