fbpx

ב-15 בדצמבר 1897, נולד בסלוניקי המנהיג הקומוניסטי האמריקאי אלברטו מויסה שהוריו היו יהודים ספרדים

סלוניקי הייתה אז מרכז הפעילות הסוציאליסטית בבלקניים והיהודים, בייחוד עובדי הנמל, עמדו במרכזה

ב-15 בדצמבר 1897, נולד בסלוניקי (אז, חלק מהאימפריה העות'מנית) המנהיג הקומוניסטי האמריקאי אלברטו מויסה שהוריו היו יהודים ספרדים מצאצאי מגורשי האינקוויזיציה.

סלוניקי הייתה אז מרכז הפעילות הסוציאליסטית בבלקניים והיהודים, בייחוד עובדי הנמל, עמדו במרכזה. הנער מויסה אף נעצר ב-1915 בגלל התנגדותו למלחמת העולם הראשונה האימפריאליסטית. כעבור שנה הוא היגר לארה"ב.

בתחילת דרכו הפוליטית בארה"ב פעל מויסה במסגרת המפלגה הסוציאליסטית אבל ב-1920 הצטרף למפלגה הקומוניסטית הצעירה והיה ידוע בשם "אלברטו מורו" או "אלברט מורו". בשנים 1928 ו-1929 נמנה עם ראשי המפלגה בעיר ניו יורק וב-1930 נבחר כדי לעמוד בראש מחלקת המהגרים דוברי ספרדית של הוועד המרכזי.

במסגרת תפקידו הוא מילא תפקיד מרכזי בהעמקת עבודת הקומוניסטים בקרב העובדים המהגרים שמקורם במקסיקו, פוארטו ריקו ומרכז אמריקה. הוא גם עמד בראש הליגה האנטי-אימפריאליסטית בארה"ב וכתב יחד עם לאון סלאבין את החוברת הראשונה בשפה הספרדית המיועדת למהגרי העבודה תחת הכותרת "הלטינו-אמריקאים בארה"ב".

בתחילת שנות ה-30 מויסה נבחר כדי לרכז את פעילות האינטרנציונל הקומוניסטי באמריקה המרכזית ובקריביים. בין היתר, תרם תרומה חשובה להקמתן של המפלגות הקומוניסטיות של ונצואלה וקובה. במשך השנים גם פרסם מאמרים רבים בעיתון הקומוניסטי היומי "דיילי וורקר" שיצא לאור בניו יורק ובעיתונות הקומוניסטית באמריקה הלטינית. זאת, תחת השמות ג'ון בל, מנואל ולנסיה ואלפרדו מורנו.

בתום שליחותו במסגרת הקומינטרן ב-1936 שב לארה"ב ועסק בחינוך אידיאולוגי והיה מרצה מבוקש בבית הספר לעובדים בניו יורק. עד למותו ב-1977 המשיך לפעול בקרב העובדים דוברי ספרדית והיה חבר בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית של ארה"ב

אלברטו מויסה

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן