fbpx

הוצא מחוץ לחוק: נמשך מאבקו של איגוד עובדי ההוראה של ירדן נגד שלטונות הממלכה

המורים חברי האיגוד ממשיכים למחות ולהפגין ברחבי ירדן בעקבות הוצאתו מחוץ לחוק בחודש ינואר

נמשך מאבקו של איגוד עובדי ההוראה של ירדן נגד שלטונות הממלכה. למאבק שראשיתו בספטמבר 2019 סביב תנאי העסקתם של המורים, התווספו לאורך התקופה גם טענות על הפרת ההסכמים לתוספת שכר שנחתמו איתם לאחר שביתה שארכה כחודש ימים, ובהמשך ביקורת מצד האיגוד על התנהלות הממשלה במהלך משבר הקורונה. תגובת הממשלה למאבק המורים הייתה מעצרם של 13 מראשי האיגוד, והחלטה לאסור על פעילותו במשך שנתיים, החלטה אותה אישר ב-31 לדצמבר 2020 בית המשפט בעמאן.

ההחלטה (עליה דווח ב"זו הדרך") לא הייתה סוף פסוק במאבק, וב-23 לינואר השנה אמר ד"ר נאסר אל-נוואסרה, סגן ראש איגוד המורים הירדני, כי בכוונת האיגוד לפתוח בשורת פעולות מחאה במטרה להשיב את זכויותיו ולהאבק נגד העוול שנגרם לו בעקבות החלטת בית המשפט, והאשים את הממשלה בהסלמת המאבק בין הצדדים. אל-נוואסרה מחה כנגד שיטות ההפחדה והטרור של שירותי הביטחון הירדניים, אשר מזמנים מורים, ובמיוחד מורות, לחקירות סביב פעילותם באיגוד, וקרא להפסקתן. כמו כן דרש להשיב את האיגוד לפעילותו, ולבטל את כל העונשים השרירותיים שהוטלו על מורים בשל פעילותם במסגרתו- בכלל זה הוצאה מוקדמת לגמלאות, העברה מתפקידים, שלילת קידום וכיו"ב.

המורים שאולצו לצאת לפרישה מוקדמת התקוממו כנגד ההחלטה שהתקבלה באופן חד צדדי, ופנו למשרד החינוך הירדני בדרישה לקבלת תשובות על ההחלטה שהתקבלה בעניינם. תשובה זו מיאנה להגיע, והובילה למחאות מצדם כנגד שר החינוך תייסיר אל-נואימי (שהתפטר בינתיים). רק בחודש פברואר התקבלה תגובתו הנלעגת של משרד החינוך, שוועדת התלונות שלו הבהירה כי אין בסמכותה לדון בעניינם של עובדים שעבודתם הופסקה, אלא רק בעניינם של עובדים פעילים. על כך הגיבו המורים כי כלל לא פנו לוועדת התלונות, אלא ישירות לשר החינוך, והוא או אנשי משרדו החליטו להפנות את תלונותיהם לוועדה שאינה כשירה לטפל בה. על כל פנים, בהינתן שפנייתם עוסקת בהחלטה להוציאם לפרישה מוקדמת באופן חד צדדי, תהו העותרים האם על מורה לצפות מראש החלטה שכזו בעניינו ולפנות טרם קבלתה.

במהלך חודש פברואר התקיימו בכל רחבי ירדן הפגנות תמיכה באיגוד ובמורים שאולצו לצאת לגמלאות או הועברו מתפקידם. הבולטת שבהן התקיימה ב-15 בחודש זה באירביד, העיר השנייה בגודלה במדינה. כוחות הביטחון הירדניים נערכו בכוחות מתוגברים על מנת למנוע מהמורים לממש את כוונתם להפגין מחוץ למשרדי האיגוד בעיר, וחסמו את הגישה לכיכר התרבות ולרחובות הסמוכים אליה. במהלך ההפגנות נעצרו לפחות 18 מורים, בכלל זה חברים במועצת האיגוד.

בתחילת החודש התחדשו הסנקציות המשפטיות כנגד האיגוד, כאשר בית המשפט קבע כי יש לפזר את הנהגתו הנבחרת, בטענה כי העבירה כספים בסך חצי מיליון דינר כתרומה למשרד הבריאות. אל-נוואסרה הודיע כי בכוונת האיגוד לערער על ההחלטה, וציין כי תרומות דומות בסכומים דומים הועברו גם על ידי גופים נוספים, בכלל זה איגוד הקבלנים, מבלי שננקטו נגדם צעדים משפטיים. עוד קודם לכן הוסיף ואמר כי למרות פניות האיגוד לראשי הממשל הירדני, לא מתקיימת בפועל כל הידברות בין הצדדים, וכי פניית האיגוד להיפגש עם ראש ממשלת ירדן, יו"ר הפרלמנט, וראש וועדת החינוך של הפרלמנט, זכו כולן להתעלמות. לדבריו, מדובר בפרקטיקות שנועדו לדחוק את המורים אל הקיר.

השבוע התחדשו מחאותיהם של אנשי האיגוד, ובשבוע שעבר התקיימה במחנה הפליטים אלבקעה הפגנת תמיכה נוספת באיגוד והנהגתו הנבחרת, וכן במורים שנפגעו כתוצאה מפעילותם במסגרת האיגוד. כיפה אבו פרחאן, חבר מועצת האיגוד, אמר במהלך ההפגנה כי מטרתה להדגיש כי האיגוד והנהגתו הם הנציגים הלגיטימיים והמוכרים של ציבור המורים. עוד אמר כי למורים לא נותר אלא לצאת לרחובות לאחר שכל דרך לדיאלוג עם רשויות המדינה נחסמה בפניהם, בצעד שמוכיח על כוונות הזדון מצדן כלפי האיגוד. למחרת ההפגנה, נעצר אבו פרחאן לשבוע בטענה כי עבר על צווי ההגנה הירדנים, אולם לאחר התערבות משפטית של הצוות המשפטי של האיגוד, אושר מוקדם יותר שחרורו בערבות.

 

מורים מפגינים לאחר איסור קיומו של איגוד עובדי ההוראה של ירדן (צילום: המפלגה הקומוניסטית הירדנית)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן