fbpx

ארכיון השמאל המקוון יושק בתל-אביב

האתר יוקיר את פועלם של חברות וחברים, קבוצות וארגונים שנאבקו בעשרות השנים האחרונות לצדק, שוויון ושלום

ההשקה של אתר ארכיון השמאל הישראלי תתקיים ביום שני (24.7) בשעה 20:00 במועדון הגדה השמאלית בתל אביב. מרכז הארכיון, הבימאי ערן טורבינר, יציג את הרקע להקמתו ואת התוכניות להפעלתו ויערוך דיון פתוח עם הקהל.

הארכיון גייס לפני חודשיים את כל המשאבים הנחוצים להקמת אתר האינטרנט, המוקדש לתולדות השמאל העקבי בישראל, וזאת תוך שלושה ימים.  בקול קורא שפורסם נכתב: "האתר יוקיר את פועלן ופועלם של חברות וחברים, קבוצות, תנועות ומפלגות שנאבקו בעשרות השנים האחרונות לצדק, לשוויון ולשלום עם העם הפלסטיני וכל עמי האזור". האתר יתמקד "בעיקר באלה שנאבקו בעד סוציאליזם ונגד הציונות, הכיבוש והאפרטהייד, אך גם בכאלה שנמנעו בשלב מסוים או בכלל מהגדרות אלה אבל היו קרובים ושותפים למאבקים".

לקראת ההשקה שוחח טורבינר עם "זו הדרך". "תוך שלושה ימים בלבד מפרסום הקול קורא הצלחנו לגייס מ-52 תורמים כ-10 אלפי שקלים שהיו נחוצים להקמת האתר. התמיכה הנדיבה והמה מחזקת ומעודדת" אמר.

איך החלה פעולתך העקבית לתיעוד השמאל?

ההתכנסות הראשונה של השמאל שצילמתי הייתה אירוע לציון 30 שנה למותו של המהפכן הארגנטיני-קובני ארנסטו "צ'ה" גווארה בהשתתפות אפרים דוידי וחררדו לייבנר, שנערך ב-8 באוקטובר 1997 בגדה השמאלית. חודשיים לאחר מכן צילמתי בבית הלל בירושלים אירוע לציון 35 שנה להקמת הארגון הסוציאליסטי מצפן בהשתתפות רוב מייסדיו. מבחינתי היה זה אירוע מטלטל יותר, כי גווארה נרצח שלושה עשורים לפני כן בבוליביה, אבל אנשי מצפן שהיו אז בחיים, סיפרו על הנעשה כאן.

מאז עברו 26 שנה…

במהלך  השנים  צברתי  מאות שעות של צילומים,  עדויות ואירועים רבים. כמו כן, אספתי מאות מסמכים מבתיהם של פעילים שהלכו לעולמם. "אם לא תיקח את התיקים שהשאיר אבא, אזרוק אותם לפח", אמרו לי לא פעם ילדי הפעילים. כך הגעתי אל מסמכים, תעודות, פרוטוקולים, מכתבים וצילומים בעלי ערך היסטורי רב.

האתר עלה כבר לאוויר, נכון?

הוא עלה באופן ניסיוני. כרגע ישנן באתר "טעימות" של חומרי הארכיון, שמטרתו להציג את מכלול הפעילות של השמאל האנטי-ציוני, אשר במשך עשרות שנים נאבק לשלום, לשוויון ולמען סוציאליזם. לא מדובר רק בהתארגנויות פוליטיות. זו קהילה של יהודים וערבים חדורי ייעוד שרבים מהם הקדישו את חייהם לקידום המטרה. זה מרוץ שליחים שהחל בהקמת המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית (פק"פ) שפעלה במחתרת במהלך 20 שנה בשנות שלטון המנדט הבריטי ונמשך עד ימינו.

יצוין שב-17 ביולי הושק ארכיון היסטורי מקוון נוסף, "המזרחיון", המגדיר עצמו: "הארכיון העממי של המאבקים החברתיים בישראל". את הארכיון הקימו פעילות הארגון "שוברות קירות".

ערן טורבינר בעת מעצרו באירוע לציון הנכבה שנערך בכניסה לאוניברסיטת תל-אביב, 15 במאי 2023 (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן