fbpx

היום לפני 153 נולד באודסה דוד גולדנבך (ריאזנוב) חבר התנועה המהפכנית "נרודניה ווליה" ("רצון העם")

"נרודניה ווליה" ("רצון העם") הייתה תנועה סוציאליסטית מחתרתית טרום-מרקסיסטית

ב-10 במארס 1870 נולד באודסה המהפכן הרוסי דוד גולדנבך (הידוע בשמו המחתרתי דוד ריאזנוב). הוא הוצא להורג במחנה עבודה בסיביר ב-25 בינואר 1938. ריאזנוב נולד למשפחה יהודית ובגיל 15 הצטרף לתנועה המהפכנית "נרודניה ווליה" ("רצון העם") שהייתה תנועה סוציאליסטית מחתרתית טרום-מרקסיסטית שפעלה ברחבי רוסיה בימיהם של הצארים אלכסנדר השני (שנרצח על ידי חברי התנועה) ובנו אלכסנדר השלישי. התנועה פעלה מ-1879 ועד 1887.

בגלל פעילותו בתנועה, ראיזנוב נעצר בגיל 15 ונשלח לחמש שנות מאסר. בכלא הוא הכיר מקרוב את עקרונות המרקסיזם ובגיל 19 יצר מגע עם קבוצות הלימוד המרקסיסטיות שאף הן פעלו במחתרת. ב-1891 הוא נעצר שוב ונידון לארבע שנות מאסר במחנה עבודה.

ב-1900 ריאזנוב יצא את ארצו והפיץ את הספרות המרקסיסטית בקרב גולים רוסיים. אך עם פרוץ מהפכת 1905, שנכשלה, הוא שב לרוסיה אך מגורש ממנה כעבור זמן קצר. בגלותו הוא כתב את ההיסטוריה של האינטרנציונל הראשון. במהלך שנות גלותו ריאזנוב תמך בעמדותיו של ו.י. לנין נגד מלחמת העולם הראשונה האימפריאליסטית ועם פרוץ מהפכת אפריל 1917 הוא שב למוסקבה והצטרף לבולשביקים.

עם ניצחון מהפכת אוקטובר, ריאזנוב הקים את מכון מרקס-אנגלס וב-1920 נבחר כדי לנהל אותו. הוא ראה את ייעודו כמתרגם ספריהם של קרל מרקס פרידריך אנגלס לרוסית ולשפות נוספות ולפרסם כתבתים פרי-עטם שטרם פורסמו. יחד עם איסאק רובין, פעיל במפלגה הסוציאליסטית היהודית "בונד" לשעבר, ריאזנוב פרסם את כל כתבי מרקס ואנגלס. בגלל תמיכתו בעצמאות האיגודים המקצועיים מהשלטון הסובייטי, הוא גורש משורות המפלגה וב-1930 נשלח למחנה עבודה בסיביר. מאוחר יותר שוחרר אך נעצר שוב והוצא להורג בהוראת סטלין ב-1938, בגיל 67

דוד גולדנבך (ריאזנוב) חבר התנועה המהפכנית "נרודניה ווליה" ("רצון העם") שהייתה תנועה סוציאליסטית מחתרתית טרום-מרקסיסטית

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן