fbpx

ניצחון לפועלי המתכת ; 2 ביוני 1952 בתי המשפט האמריקאים הכריעו כי הלאמת מפעלי המתכת אינה חוקית

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

בשנות ה-50 של המאה 20, בזמן מה שידוע "כמלחמת קוראה" בה ארה"ב פלשה לחצי האי הקוראני, הקונגרס האמריקאי העביר שורה של חוקי שכר הבאים לידי ביטוי "בשליטה בשכר" והחלשת העובדים. הסנטור ג'וזף מקרתי הורה לרדוף אחר כל מי שנחשד בקומוניזם ודרש לפטרו מעבודה בממשל הפדרלי, רדיפתו של מקרתי את העובדים הייתה הפטיש והסדן הייתה המדיניות האימפריאליסטית של ממשל טרומן.

תקציב הביטחון האמריקאי הוכפל פי ארבע בזמן טרומן, האינפלציה גאתה, מחירי המזון, הדיור ומוצרי הצריכה הרקיעו. פדרצית העובדים האמריקאית וקונגרס האיגודים התעשייתים דרשו להימנע מתת שכר ששולם לעובדים בזמן מלחמת העולם השנייה, משא ומתן מול פועלי התעשייה החל ב-1 בנובמבר 1951 ונגרר במשך חודשים, העובדים שאיבדו מסבלונתם החלו לדבר על שביתה.

המתח בין העובדים לממשל האמריקאי המשיך לגדול, במקביל הממשל האמריקאי החל לפעול במישור המשפטי ולדון עם שופטים כיצד ניתן להוציא צו מניעה לשביתה הקרבה.

הנשיא טרומן החליט להלאים את מפעלי המתכת, כותרת העיתון ניו יורק דיילי הייתה קשה: "טרומן עושה היטלר", בתי המשפט ב-2 ביוני קבעו כי ההלאמה אינה חוקית, בד בבד החלה שביתה המונית במפעלי המתכת הגדולים, 600,000 שבתו. מפעלי ייצור פגזים בקליפורניה הפסיקו לייצר פגזים ב-22 ביולי בשל מחסור במתכת, ייצור המכוניות גם כן צנח.

משאים ומתנים קיבוציים החלו, מטרת האיגודים המקצועיים הייתה "הפרד ומשול", להפריד בין התעשיינים ולהגיע להסכמים ברמת המפעל שנמצאו בעמדת חולשה. השביתות הוגדרו כהצלחה, העובדים זכו להעלאה של 16 סנט לשעה ו16 סנט לתוספות. וועידה מיוחדת בקונגרס לשליטה בשכר בוטלה ב-1953, נשיאותו של טרומן הסתיימה עם טעם מר וניצחון לעובדים.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן