עזבו את הארץ כדי להילחם בפשיזם: ארבע מתנדבות קומוניסטיות במלחמת ספרד

ארבע פעילות קומוניסטיות, אשר יצאו מהארץ כדי לתמוך במאבק הרפובליקה הספרדית נגד הפשיזם במהלך מלחמת האזרחים (1939-1936), עומדות במרכז מאמרם של רענן ריין ודרור שרון. המאמר פורסם באחרונה בגיליון 32-31 של כתב העת "ישראל" של אוניברסיטת תל-אביב. תחת הכותרת "עשינו זאת, כי הייתה חובתי: מחויבות אישית ופוליטית של מתנדבות ארץ-ישראליות במלחמת האזרחים הספרדית", משרטטים ריין ושרון את דיוקנאותיהן של דורה בירנבך-לוין, אדלה ויינטראוב-בוטווינסקה, רות מליניאק

אחדות לאומנית גם במלחמת לבנון השלישית; קואליציה ואופוזיציה – ימינה פנה

עימות חריף פרץ בוועדת הכספים של הכנסת ביום שלישי (24.9). זאת  בעת שמשרד הבריאות הלבנוני בביירות מסר כי 558 בני אדם נהרגו ו-1835 נפצעו תוך יממה בעקבות הפצצות צה"ל בכפרים בדרום לבנון, בבקאע ובדאחיה שבדרום ביירות. חברי כנסת ימניים מהקואליציה ומהאופוזיציה תקפו בישיבה את ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) בעקבות ציוץ שפרסמה בו קראה לעצור את הטבח בלבנון. ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי) הטיחה לעברה: "יש

הילדים הפלסטינים הנעלמים של ירושלים המזרחית שתחת כיבוש ישראלי

עיריית ירושלים אינה יודעת היכן לומדים יותר מעשרת אלפים תלמידים פלסטינים תושבי מזרח העיר – כך עולה מדו"ח חדש שפרסמה העמותה "עיר עמים" בנושא החינוך בירושלים המזרחית בשנת הלימודים 2024-2023. לפי הדו"ח, המתבסס על בקשת חופש מידע שהגישה העמותה לעיריית ירושלים, בחינוך הערבי הרשמי והלא-רשמי בירושלים רשומים 106,550 תלמידים, שהם כ-36% מסך התלמידים בעיר. יוצא, שישנם 30,529 ילדים פלסטינים בגיל 18-3 שאינם מצויים במסגרות חינוך

בבית ליד ובשדה תימן נחשף: הפשיזם הוא מפלטו האחרון של הביביזם

שרים וחברי כנסת מהליכוד, מעוצמה יהודית ומהציונות הדתית, בגיבוי של ש"ס, לקחו חלק פעיל ביום שני השבוע (29.7) בשורת אירועים אלימים: פריצה למתקן המעצר והעינויים שדה תימן בצהריים ובהמשך – פריצה לבסיס בית הדין הצבאי במחנה "נווה צדק" ליד בית ליד. לא רק נציגי השלטון הימני-קיצוני השתתפו במה שהוגדר "מחאה לגיטימית" שכן הם לוו בכנופיות חמושות. חבריהן הגדירו עצמם "אנשי מילואים" ו"חיילי כוח 100" (שהוקם

עיתונאים ומרצים על הכוונת: הפיכה משטרית על סטרואידים בצל המלחמה בעזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג לקטרג על יריביו ועל אויביו שהם "עוסקים בפוליטיקה קטנה". הביטוי שב ועולה כמעט בכל פרסום היוצא ממשרד ראש הממשלה או מדובר הליכוד. בכל הנוגע בבני גנץ, השר שהתפטר ב-8.6 מממשלת הימין, ואשר הטיח בנתניהו שהוא הססן בניהול המלחמה, קשה עד מאוד למצוא הבדלים מהותיים בין עמדותיו לבין עמדות הממשלה שנטש והעומד בראשה. נתניהו ושותפיו הפשיסטים והמשיחיים ממשיכים לעסוק ב"פוליטיקה גדולה":

יוקר המחיה המאמיר עושק את העובדים אבל סמוטריץ' מעדיף פצצות במקום חמאה

"ידיעות אחרונות" פרסם בשבוע שעבר (7.5), כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציב לראש הממשלה בנימין נתניהו אולטימטום לפיו הוא מתנה טיפול ביוקר המחיה המאמיר בכניסת הצבא לרפיח. מאז, כניסה לרפיח הייתה גם הייתה אך מאבק ביוקר המחיה – אין. מסתבר שבנימין נתניהו רק מחזיק בתואר ראש הממשלה; ששר האוצר מעדיף תותחים על חמאה; וכי לשניהם רב המשותף מהמפריד: דואגים לאינטרסים של בעלי ההון. עם פרסום

האתגר הכפול: שלום ושוויון; להפוך את ה-1 במאי ליום מאבק במלחמה

ה-1 במאי, יום העובד הבינלאומי, יצוין בכל העולם ביום רביעי הקרוב ורק בישראל ארגוני העובדים יתעלמו מקיומו ומשמעותו ההיסטורית והעכשווית. מההסתדרות, שזה עשרות שנים נטשה את הדגל האדום ואת ההמנון "האינטרנציונל" ואף ממגדירה עצמה "א-פוליטית" (?) לא ניתן לצפות לדבר. כוח לעובדים יפרסם מנשר גדוש אמירות נכונות על מהות הקפיטליזם והניצול המעמדי – אך ללא כל אירוע ציבורי אודותיו ובלי לתרגם עקרונות אלה לשפת המציאות.

מבול הצעות חוק לכרסום החירויות בעקבות המחאה הגוברת: שלוש שנות מאסר למתקרב לשוטר

בטרם יצאה הכנסת לפגרה ובעקבות התעצמות המחאה ההמונית נגד ממשלת הימין, הגישו חברי כנסת ימניים מהקואליציה ומהאופוזיציה שורה של הצעות חוק שנועדו לכרסם בחירויות הדמוקרטיות. בשבוע שעבר הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיה ייאסר על אזרחים להתקרב לשוטרים כחלק מ"איסור הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו" – ועליהם יהיה לשמור על מרחק של שני מטרים לפחות מהשוטר. אם תקודם, עלולה ההצעה לפגוע ביכולתם של אזרחים

רפובליקת התפוזים הישראלית: 69% מייבוא הנשק לישראל מגיעים מארה"ב

מועצת הביטחון של האו"ם אימצה בשבוע שעבר (25.3) הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש מיידית ברצועת עזה במהלך חודש רמדאן. ארה"ב נמנעה בהצבעה ולא הטילה וטו — וההצעה עברה. ההצעה שאושרה קוראת גם לשחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס מיד ובלי תנאים, אך אינה מתנה את הקריאה להפסקת אש מיידית בשחרור החטופים. יצוין שזו הייתה הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה שארה"ב לא בלמה באו"ם הצעה להפסקת אש.

סגנית נשיא ארה"ב מביעה דאגה על המצב ההומניטרי בעזה אך הממשל תומך בהמשך המלחמה

קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב, נפגשה השבוע (שני) עם בני גנץ, אחד משרי ממשלת הימין. האריס "הביעה דאגה לגבי התנאים ההומניטריים בעזה ואסון משאיות הסיוע, והדגישה את הדחיפות בהשגת מתווה שחרור החטופים", כך לפי ההודעה הרשמית שפרסם הבית הלבן. אך שעה שהאריס שוחחה עם גנץ והביעה "דאגה" נוכח המצב ההומניטרי בעזה, נמשכו הן ההפגזות הכבדות ברחבי הרצועה והן המבצעים הקרקעיים של כוחות הכיבוש הישראליים, במיוחד

דילוג לתוכן