fbpx

האופוזיציונר שהורעל: ניסיון ההתנקשות באלכסיי נבלני מעלה סימני שאלה ברוסיה

כאשר השמאל רואה בו סוכן אמריקאי ואילו חבריו לאופוזיציה הליברלית מפקפקים בו, נבלני משחק על קלף המרטיר

טלטלה פוליטית אחזה את חוגי האופוזיציה הליברלית ברוסיה: אלכסיי נבלני, הרוסי האהוב ביותר בוושינגטון, הורעל במהלך טיסה פנימית ברוסיה. ההרעלה גררה בעקבותיה תגובות מעורבות מהמערב וביקורות רבות ומגוונות במרחב האופוזיציוני הרוסי. אך מיהו אלכסיי נבלני?

 

היסטוריה מפוקפקת

נבלני, שבנה בשנים האחרונות את תדמיתו כגיבור ליברלי וכאחת הדמויות הבולטות באופוזיציה לשלטון פוטין, החל את דרכו הפוליטית בחוגי הימין הקיצוני הרוסי. עד 2010, השנה בה נסע ללמוד בארה"ב בתוכנית יוקרתית של אוניברסיטת ייל, היה נבלני פעיל בולט של הימין הגזעני. נבלני היה משתתף קבוע במצעדים הניאו-נאציים השנתיים של ה"מארש הרוסי" וקול בולט של "רוסיה לרוסים" ו"סגירת הגבולות" בפני הגירה מהקווקז וממרכז אסיה. אך כאשר חזר נבלני מלימודיו בארה"ב, קיבלה אותו האופוזיציה הליברלית הקטנה ברוסיה באהדה ובחיבוק חם.

את עיקר המוניטין שלו צבר נבלני במחאה בעקבות הבחירות לנשיאות ב-2012, כאשר היה ממובילי ההפגנות הגדולות סביב הבחירה הבלתי-חוקית של הנשיא פוטין. אך בניגוד למנהיגי המחאה האחרים הצליח נבלני לחמוק ממאסר, וכך נותר הדמות הציבורית הבולטת בקרב האופוזיציה ובעל גישה חופשית להשתלט על הבמה הליברלית. במקביל שלח נבלני את ידו בעסקים: הוא ואחיו הורשעו בפלילים בגין לקיחת שוחד מחברה פרטית בתמורה לכריתה בלתי-חוקית של יערות. על נבלני הוטלו סנקציות משפטיות שונות, ואילו אחיו נשפט למאסר.

בבחירות 2018 ביקש נבלני להתמודד לנשיאות, אך אפשרות זו נמנעה ממנו משום שעדיין נמצא תחת סנקציות משפטיות. במקום לתמוך במועמדת המובילה של המחנה הליברלי, החליט נבלני לקרוא להחרמת הבחירות. התוצאה הייתה מאבק פנימי בקרב האופוזיציה וקרע בין נבלני לליברלים, שהובילו לכישלון מוחץ בבחירות: המועמדת הליברלית קיבלה פחות מ-1% מסך הקולות, ושיעור המחרימים היה נמוך אף הוא. בעקבות "הבגידה" של נבלני במחנה הליברלי ירדה קרנו  והוא הפסיק להיות דמות מקובלת בחוגי האופוזיציה. נבלני לא הצליח יותר לארגן מחאות בעצמו, ולמעשה נדחק לשוליים ואיבד מהשפעתו – עד אשר הורעל.

 

מי עומד מאחורי ההתנקשות?

נבלני הורעל בסוף אוגוסט במהלך טיסה פנימית ברוסיה, בעת שהיה בדרכו לארגן את פעיליו בבחירות המקומיות. אך ניסיון ההתנקשות נכשל – נבלני פונה במהירות לבית החולים, והרופאים שפעלו ביעילות הצילו את חייו. בעקבות דרישה של חבריו ושל משפחתו הבדיקות לגבי סוג הרעל לא בוצעו ברוסיה. בקשה מיוחדת נשלחה לנשיא פוטין (ואושרה עוד באותו היום) שנבלני יוטס במיוחד לבדיקות במערב.

הבדיקות בארה"ב העלו כי נבלני הורעל באמצעות נוביצ'וק – הרעל המאפיין חיסולים בידי שירותי הביון הרוסיים. בעקבות הבדיקה הפנתה ארה"ב אצבע מאשימה לקרמלין, מלווה במטח סנקציות. אבל הטענה לפיה מאחורי הרעלתו של האופוזיציונר המובס עומד הקרמלין נתקבלה בספק רב באופוזיציה הרוסית: למה להרעילו בתקופה שבה דנים באירופה באופן רציני בהסרת הסנקציות על רוסיה? למה להצילו במהירות וביעילות בבית חולים ממשלתי אם המטרה הייתה להורגו? למה לאפשר לו לעזוב את רוסיה ולעבור בדיקת רעל וטיפול במערב?

 

התגובות ברוסיה

האופוזיציה השמאלית, וכמוה רבים אחרים בציבור הרוסי, טוענים כי מאחורי ההרעלה עומדים "חבריו" של נבלני במערב, לאחר שהבינו כי איבד את הרלוונטיות הפוליטית שלו. הרעלתו – דרך פעולה המאפיינת את השלטון הרוסי – נבחרה כאמצעי לפגוע ברוסיה: אם ימות, יוטלו על רוסיה סנקציות אירופיות קשות ויבוטל הפרויקט העצום להנחת צינור גז בין גרמניה ורוסיה. ואם יחיה – ניסיון ההתנקשות יחזיר אותו למרכז הבמה הפוליטית ויאפשר לו לתפוס את תשומת הלב של האופוזיציה ושל התקשורת.

הקרמלין מכחיש כל קשר להרעלתו של נבלני, ומצביע על כך שהצלתו הייתה כרוכה בהתערבות ישירה של הנשיא. נבלני מצידו מאשים באופן ברור את שלטון פוטין, ואף קורא לגרמניה לבטל את פרויקט צינור הגז ולהטיל סנקציות על רוסיה. להוכחת טענתו הוא מציג הקלטות של סוכני פס"ב (השירות החשאי הרוסי) ומסמכים מסווגים של מוסד זה שנכתבו אודותיו. אם המסמכים אותנטיים, הדבר מחזק את הסברה כי נבלני מקושר לגורמי ביון אמריקאיים. כך או אחרת, לנבלני לא נותר עוד הרבה להציע: השמאל הרוסי רואה בו סוכן אמריקאי, ואילו חבריו לאופוזיציה הליברלית נטשו אותו ומפקפקים באמיתות דבריו. הקלף האחרון של נבלני הוא תדמית המרטיר, "האופוזיציונר שהמשטר מדכא", אותו הוא מנסה לנצל כעת כדי לסכל את עסקת הגז הרוסית-אירופית.

כרזת בחירות של אלכסיי נבלני

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן