fbpx

רבבות הרוגים כתוצאה מאוזלת יד השלטון: ההשלכות הפוליטיות של רעידת האדמה בטורקיה

יותר מ-40 אלף בני אדם נהרגו ברעידות האדמה שהכו בטורקיה ובסוריה בשבוע שעבר

יותר מ-40 אלף בני אדם נהרגו ברעידות האדמה שהכו בטורקיה ובסוריה בשבוע שעבר, וכ-100 אלף נפצעו. לפי הערכות, כ-7,000 מבנים נהרסו בטורקיה לבדה. בעוד משלחות חילוץ וסיוע מרחבי העולם עושות את דרכן לדרום טורקיה, מצדו השני של הגבול, נאלצים אזרחים סורים – רבים מהם נפגעי מלחמת האזרחים שטרם נסתיימה – להתמודד עם האסון בכוחות עצמם.

שתי מדינות מוכות אסון

רעידת האדמה הורגשה בסוריה בעיקר במחוזות חלב ואידליב. בחלב שולטת ממשלת סוריה, אך במחוז אידליב שולטים עדיין כוחות האופוזיציה בחסות הצבא הטורקי. נוסף לתושביו של המחוז, מסתופפים בו מאות אלפי פליטים שברחו מאזורים שבשליטת הממשלה.

המצב ההומניטרי באזור, שהיה עגום עוד בטרם רעידת האדמה, הוחמר כעת. מצב האזרחים במחוז חלב לא טוב בהרבה – ממשלת סוריה מבודדת בזירה הבינלאומית ומרוששת לאחר שנים של מלחמה. בנות בריתה – רוסיה ואיראן – מתמודדות בימים אלה עם צרות משל עצמן, ואינן מציעות סיוע נרחב. עמדתה של הממשלה הסורית, הדורשת כי כל הסיוע לנפגעים יעבור דרכה, לא תורמת לשיפור המצב.

בטורקיה, מפנים רבים אצבע מאשימה לעבר מפלגת השלטון והנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. מאז 1999 גובה טורקיה מאזרחיה מס מיוחד להתמודדות עם רעידות אדמה. אך מאז 2003 השתמשו ממשלות ארדואן רק בחלק קטן מהמיליארדים שנאספו. נוהג זה נמשך גם בעת המשבר הנוכחי, בו מגלה ממשלת טורקיה רפיסות נפשעת. בעיר הטאי, לדוגמא, קרס בית החולים הציבורי שלא היה ממוגן כראוי בפני רעידות אדמה.

ראש מפלגת האופוזיציה הגדולה תקף את "השחיתות הממשלתית בענף הבנייה", והאשים את מדיניות הממשלה בריבוי הנפגעים. בכירים באופוזיציה אף האשימו את הממשלה בדיווח חסר ולא מהימן של מספר המתים והפצועים, הגבוה לטענתם בהרבה ממה שפורסם. ביקורת נשמעת גם כלפי הניהול הממשלתי של מאמצי החילוץ וההצלה, שלטענת רבים מהתושבים איטי ומסורבל. כאשר הגיע שר המשפטים לעיר דיארבקיר כדי להיפגש עם הממונים על צוותי החילוץ, הוא נתקל בקריאות בוז מצד התושבים הכועסים.

הניצול הציני של רעידת האדמה

על רקע הבחירות הקרבות, ממשלת טורקיה רגישה מאוד לביקורת. שירות הביטחון הכללי שלה הודיע, כי זיהה 274 חשבונות ברשתות החברתיות בהם פורסמו לדבריו תכנים "פרובוקטיביים" בנושא רעידת האדמה. תשעה ממפעילי החשבונות נעצרו ו-31 עוכבו. כמו כן נעצרו ארבעה עיתונאים שסיקרו את המצב ההומניטרי בדרום טורקיה, ושוחררו רק לאחר שלושה ימים במעצר. כוחות הביטחון ממשיכים למנוע מעיתונאים גישה למוקדי ההרס. הנשיא ארדואן קרא לאזרחים להתעלם מ"פרובוקטורים" ולעקוב רק אחר פרסומים מטעם הממשלה.

רעידות האדמה מסתמנות כמכה לקמפיין הבחירות של ארדואן ומפלגתו. אף על פי כן, הוא עלול לנצל את האסון לטובתו. בשבוע שעבר (9.2) אישר הפרלמנט הטורקי הכרזת מצב חירום בן שלושה חודשים בעשרת המחוזות שנפגעו ברעידות האדמה. אם הבחירות אכן יוקדמו, כפי שהכריז ארדואן בחודש שעבר, יסתיים מצב החירום פחות משבוע לפני פתיחת הקלפיות. באופוזיציה חוששים כי הממשלה תשתמש במשבר כדי לחבל בבחירות ולדכא הצבעה במחוזות שנחשבים מעוזי שמאל – שכן רבים מתושביהם נמנים עם המיעוטים הכורדי, האלווי והערבי.  

הקומוניסטים בטורקיה והסיוע ההומניטרי

הקומוניסטים בטורקיה הקימו בריגדות מתנדבים ברחבי המדינה ובייחוד באזורים מוכי האסון. חרף הרעשים החוזרים, כל סניפי המפלגה באזור הרעש התגייסו לפעולות ההצלה. סניפים ביתר האזורים  אוספים מזון וכספים למען הניצולים.

"נעניק סיוע לכל. אין בכוונתנו לעשות הון פוליטי מהסולידריות עם הנפגעים", נאמר בהודעת הנהגת המפלגה (6.2), "אך יש להגיד בקול ברור: לא נשכח את אוזלת ידה של הממשלה ואת אחריותם של הקפיטליסטים בגרימת המוות של אלפים". בהודעה צוין כי "קרסו שדות התעופה, הכבישים, מסילות הברזל ובתי החולים שנבנו בעשורים האחרונים בידי קבלנים המקורבים לשלטון. זאת, בשל בנייתם בניגוד לכללי הבטיחות. הקבלנים התעלמו לחלוטין מתנאי הסף שצוינו במכרזים. יש לדרוש את שיקום המבנים על חשבון התאגידים שעברו על החוק ולא נענשו".   

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118938

קומוניסטים טורקיים מגישים סיוע הומניטרי לנפגעי רעידת האדמה (צילום: המפלגה הקומוניסטית הטורקית)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן