fbpx

תערוכה חדשה במוזיאון העיר חיפה במושבה הגרמנית: מה יגידו השכנים

התערוכה עוסקת בהיסטוריה של קהילת הלהט"ב החיפאית משנות ה-30 ועד ימינו

תחת הכותרת: "מה יגידו השכנים? חיים קוויירים בחיפה 2007-1932", נפתחה בשבוע שעבר (15.12) תערוכה חדשה במוזיאון העיר חיפה. התערוכה, הראשונה מסוגה, סוקרת את תולדות קהילת הלהט"ב בבירת הצפון. את התערוכה אצרו דותן ברום, יואב זריצקי ועדי סדקה (חברים בפרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית) ועינבר דרור. לדבריהם, "לקהילה הגאה בחיפה היסטוריה עשירה, מרתקת וחשובה בקנה מידה ארצי, אך היא נותרה נסתרת".

במחקר של ההיסטוריה הקווירית בישראל, כתחום העוסק בסיפורם של מיעוטים מיניים ומגדריים, ובזיכרון הקולקטיבי של הקהילה הגאה המקומית, תועדה בעיקר ההיסטוריה התל-אביבית. "צירי זמן היסטוריים של המאבק הגאה בארץ וסרטים בנושא נוטים לספר סיפור תל-אביבי עם הבלחות ירושלמיות. אזור חיוג 04 בולט בהיעדרו. תולדות הקהילה הגאה בחיפה סובלות משוליוּת כפולה: זאת של ההיסטוריה הקווירית בכלל, הנתפסת כנישתית וככזאת שעשויה לעניין את הקהילה הגאה בלבד, וזאת של ההיסטוריה הקווירית שהתרחשה מחוץ לתל-אביב".

יצוין שזו הפעם הראשונה בה מקדיש מוזיאון בארץ תצוגה מקיפה להיסטוריה גאה. התערוכה חושפת את סיפורה של קהילת הלהט"ב בחיפה, שהתקיימה בעיר מאז ומתמיד – גם בתקופות בהן היא הסתתרה או הושתקה, וגם בתקופות שבהן היא לא הייתה מאורגנת ולא פעלה בכלים המקובלים כיום במאבקים החברתיים. תערוכה ייחודית זו שיזמו חברי וחברות "פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית" מבקשת לבחון את הקהילה כחלק בלתי נפרד ממארג החיים בחיפה ומההיסטוריה של העיר.

 

לחקור ולכתוב היסטוריה גאה

"פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית" עוסק במחקר ובתיעוד. הפרויקט נוסד בשנת 2015 בעקבות מחסור חמור בפעילות תיעודית ומחקרית העוסקת בהיסטוריה של קהילת הלהט"ב בישראל ובפלסטין בכלל, ומחוץ לתל-אביב ולירושלים בפרט. את המהלך מניע הרצון לאפשר לקהילה הגאה המקומית לספר את סיפורה בקולותיה שלה.

הפרויקט נוסד בידי ברום, זריצקי וסדקה, פעילוֹת חברתיות והיסטוריונים גאים שפעלו במסגרת העמותה "הקשת החיפאית". מטרתו לחשוף את ההיסטוריה הגאה של חיפה מתוך אהבה לעיר והכרה בכך, שההיסטוריה שלה לעולם לא תהיה שלמה ללא המבט מהשוליים המיניים והמגדריים שלה.

לדברי אנשי הפרויקט, "יש לחשוף את התושבים והתושבות של חיפה לסיפורים שאולי לא הכירו על אודות עירם. להאיר בזרקור את תולדות הקהילה הגאה בעיר – מהביקור שערך בחיפה מגנוס הירשפלד, חלוץ המאבק הגאה, בשנת 1932 ועד למצעד הגאווה הרגלי הראשון שנערך בעיר בשנת 2007".

היסטוריה זו רצופה סיפורים של דיכוי, אלימות, מאבק והתנגדות, אך גם סיפורים של יצירה, שותפוּת גורל, חברוּת, אהבה והצלחה. "על המבקרות והמבקרים בתערוכה להרכיב את המשקפיים הוורודים ולהכיר קהילה אחת מיני רבות בעיר, שאולי נראית אחרת, אך בלעדיה שום סיפור של העיר לא יהיה שלם" הדגישו.

 

חד"ש במצעד הגאווה

הקומה הראשונה בתערוכה בנויה סביב הגיאוגרפיה העירונית של חיפה וחושפת היסטוריות של חלקים שונים ומוּכרים בעיר מתוך נקודות מבט וחוויות חיים להט"ביות.

ברחבי החלל פזורים מוצגים המסייעים לצלול לעומק החיים הקוויריים המקומיים. הקומה השנייה בתערוכה מתמקדת בעבודת ארכיון ושופכת אור על כמה נושאים ופרקים ייחודיים בתולדות הקהילה הגאה בחיפה: הפעילות הלסבית והביסקסואלית בתוך התנועה הפמיניסטית, צמיחת הקהילה הטרנסית של שנות השישים, האלימות ההומופובית והרדיפה המשטרתית בשנות התשעים, השתתפות פעילי פורום אדום-ורוד של חד"ש במצעד הגאווה הראשון, וההיסטוריה הערבית פלסטינית הגאה בעיר.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן