fbpx

לראשונה בתולדות באר שבע: רשימה יהודית-ערבית תתמודד בבחירות למועצת העיר

"יש התלהבות גדולה מהרעיון הזה כי לאנשים נמאס משיח השנאה", אומר אבן ברי בשיחה עם אתר "וויינט"

לראשונה בתולדות העיר רשימה ערבית-יהודית, תתמודד בבחירות למועצת העיר באר שבע. ברשימה חברים אישים בולטים מהציבור הערבי בעיר, אנשי אקדמיה, פעילים חברתיים וסטודנטים. בין מובילי הרשימה: עו"ד שחדה אבן ברי, תושב באר שבע זה עשרות שנים ומראשי מק"י בנגב. אבן ברי הוא פעיל חברתי ידוע, שפועל בין היתר, למען אוכלוסיות מוחלשות ובייחוד למען זכויותיהם של ערבים-בדואים.

"יש התלהבות גדולה מהרעיון הזה כי לאנשים נמאס משיח השנאה", אומר אבן ברי בשיחה עם אתר "וויינט". "לאנשים נמאס מכל העוינות הזאת, הם מבינים שאין ביטחון אישי בלי הבנה, שיתוף, חיבור, הליכה ביחד. את החששות אפשר להסיר רק על ידי הידברות, מפגשים ושותפות. הגורמים הקיצוניים בחברה מנסים למנוע את הקשר הזה ואת השותפות הזאת". לדבריו "בבאר שבע חיים כיום כעשרת אלפים ערביות וערבים, כאשר כ-2,500 מהם הינם בעלי זכות הצבעה. אנחנו כרגע מגששים ובודקים, ומבררים את התכנים הרצויים ומי מעוניין להצטרף אלינו".

מקורו של אבן ברי באזור הכפר חורה, מערבית לכפר אום אלחיראן בשנת 1954, לאחר שאמו, ילידת הכפר אלעראקיב, ואביו, יליד אזור ואדי אלשריעה (מזרחית לעזה), גורשו לחורה בשנת 1951, עובדה שהיוותה את הכוח המניע לפעילותו. בשנת 1975, החל שחדה ללמוד לשון ופילוסופיה באוניברסיטה בן גוריון, בתקופה בה לימודים אקדמיים בקרב האוכלוסייה הערבית-בדואית בנגב לא היו שכיחים. במהלך תקופה זו גם כיהן כיו"ר ועד הסטודנטים הערבים באוניברסיטה.

באותן השנים משטרת ישראל וגורמי הביטחון רדפו אותו ועיכבה אותו בזמן ההפגנות נגד הכיבוש והאפליה, בניסיון למנוע את קיומן מראש או להפסיקן. בעקבות פעילותו הפוליטית, שחדה גורש מאוניברסיטת בן גוריון ולימודיו הופסקו. לאחר הפסקה של מספר שנים, החליט להתחיל מחדש את לימודיו וקיבל מגלה לברית המועצות בה למד משפטים. עם חזרתו לישראל בתחילת שנות ה-90, הקים שחדה משרד עורכי דין פרטי בבאר שבע, והחל את הקריירה המקצועית שלו. 

בין יתר הישגיו, ניתן למנות את הצלחתו לצמצם מעצרי מנע בני 24 שעות שנקטה המשטרה על מנת להרתיע את בני האוכלוסייה הערבית-בדואית בנגב ולמנוע מהם להפגין. במאבק משפטי עיקש, ביחד עם מספר עורכי דין, הצליחו לבטל פרקטיקות אלה. לאחר שנודע לאחד מעורכי הדין על מעצר פעיל ערב קיום ההפגנה, שחדה ועורכי דין נוספים היו פונים בשעות לילה מאוחרות אל השופטים לבקש את ביטולו של המעצר. כך, לאחר שהתאחדו כולם סביב סוגיה זו, והמשטרה הבינה שעורכי הדין הערבים בנגב מודעים לקיום התופעה ונחושים לפעול נגדה, היא הצטמצמה במידה ניכרת. כמו כן, במשך שנים אבן ברי נאבק למען תושבי אל-עראקיב וזכויותיהם. 

אבן ברי הוא דמות ציבורית ידועה ברחבי הנגב ומלווה את תא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטת בן גוריון לאורך שנים. הוא תורם מזמנו ומהידע הרב שצבר למען יצירת קהילה ערבית מלוכדת בבאר שבע ובנגב. שחדה הוא גם מהיוזמים להקמת הפורום לדו-קיום בבאר שבע, שהוקם במטרה לשמש מסגרת לשיתוף פעולה יהודי-ערבי, ולהוות בסיס למאבק משותף לשוויון זכויות אזרחי ולטיפוח סובלנות ודו-קיום בנגב.

עו"ד שחדה אבן ברי (צילום: אל-אתיחאד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן