fbpx

מנהיג המפלגה הקומוניסטית האיטלקית אנריקו ברלינגר נולד היום לפני מאה ואחד שנים בסרדיניה

ברלינגר נבחר לראשונה לפרלמנט האיטלקי ב-1968, שנה לאחר מכן הפך למזכ"ל מ"ק האיטלקית

אנריקו ברלינגר מנהיג המפלגה הקומוניסטית האיטלקית מ-1972 ועד מותו ב-11 ביוני 1984 עמד בראשות המפלגה בתקופת המשבר בין המפלגות הקומוניסטיות למפלגה הקומוניסטית של בריה"מ.

ברלינגר נולד ב-25 במאי 1922 בעיירה סאסרי באי האיטלקי סרדיניה, התחיל את דרכו הפוליטית כראש סניף הנוער הקומוניסטי בעיירה בה נולד ב-1943 ומשם התקדם לתפקידים נוספים ביניהם מזכיר הפדרציה העולמית של הנוער הדמוקרטי World Federation of Democratic Youth WFDY. ב-1968 נבחר ברלינגר לראשונה לבית הנבחרים האיטלקי מטעם המחוז של רומא. בשנה שלאחר מכן נבחר להיות סגן המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית האיטלקית, כאשר את תפקיד המזכיר הכללי אייש לואיג'י לונגו, שהיה חולה.

במסגרת תפקידו הוביל ב-1969 את המשלחת האיטלקית אל "הוועידה הבינלאומית של המפלגות הקומוניסטיות" שנערכה במוסקבה, בוועידה זו חלקו חברי המשלחת האיטלקית, בראשותו של ברלינגר, על הקו הפוליטי הרשמי של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות וסירבו לתמוך בדו"ח הסופי של הוועידה.

ברלינגר נשא את הנאום התקיף ביותר שנשמע אי פעם על ידי מנהיג קומוניסטי חשוב על אדמת מוסקבה. במסגרת נאומו הודיע כי על אף שלקומוניסטים האיטלקים ישנן הסתייגויות מתופעות מסוימות של הקומוניזם הסיני, הוא מוקיע את ההחלטה להחרים את הקומוניסטים הסינים (המאואיסטים), ולמנהיג ברית המועצות ליאוניד ברז'נייב אמר כי הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה על ידי מדינות ברית ורשה (מה שהוא כינה בשם "הטרגדיה של פראג") הדגישה את ההבדלים בקרב התנועה הקומוניסטית בסוגיות מפתח של ריבונות לאומית, דמוקרטיה סוציאליסטית וחופש תרבותי.

ב-7 ביוני 1984, הגיע לפדובה כדי לנאום במסגרת מפגש שהתקיים בעיר, באמצע נאומו לקה בשטף דם מוחי, אך בכל זאת המשיך את הנאום עד לסופו, זאת למרות הפצרותיהם של אנשים מן הקהל שהבינו כי אנריקו אינו חש בטוב וצעקו לעברו : "מספיק אנריקו, מספיק". לאחר נאומו, כאשר הגיע לחדר בית המלון בוא שהה ונשכב במיטתו, נפל ברלינגר לתרדמת וכעבור שלושה ימים מצא את מותו.

גופתו הועברה לרומא, שם הובא לקבורה. יותר ממיליון אזרחים איטלקים נכחו בלווייתו, שהייתה אחת מן הלוויות הגדולות בהיסטוריה האיטלקית

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן