fbpx

ב-23 במארס 1944 נהרגו 33 חיילים מכוחות הכיבוש הנאציים בידי פרטיזנים קומוניסטים איטלקים

למחרת, בתגובה להרג, הוצאו להורג 335 אזרחים, רובם קומוניסטים ויהודים

ב-23 במארס 1944 נהרגו 33 חיילים מכוחות הכיבוש הנאציים בידי פרטיזנים קומוניסטים איטלקים שהניחו פצצה ברחוב רזלה ברומא. למחרת, בתגובה להרג, הוצאו להורג 335 אזרחים, רובם קומוניסטים ויהודים. בתום הטבח באזרחים, פוצצו חיילי האס אס סלעים מעל המנהרות במחצבות ארדיאטינה, וההרוגים נקברו מתחת למפולות. בשנת 1953 הובאו הנרצחים לקבורה במקום הריגתם ופוסה ארדיאטינה הפך אתר זיכרון ממלכתי איטלקי לקורבנות הפשיזם והנאציזם ולהנצחת השואה.

על פי פקודות הצבא הגרמני, באזורי הכיבוש ותוך יממה חייבים היו להוציא להורג עשרה אזרחים על כל חייל שנהרג. המפקד הגרמני של רומא, הרברט קפלר, הכין רשימה של 320 איטלקים, שיוצאו להורג, מתוך האסירים שהיו בכלא המקומי, רובם קומוניסטים, פעילים אנטי-פשיסטים ויהודים. לאחר שאחד החיילים הגרמנים מת מפצעיו, הוא הוסיף על דעת עצמו עוד עשרה אזרחים לרשימת המועמדים למיתה. מספר האנשים שהוצאו להורג בפוסה ארדיאטינה הגיע ל-335 אזרחים.

ב-24 במארס 1944 הובילו חיילי האס אס את המועמדים להריגה לפוסה ארדיאטינה בקבוצות של חמישה. הם נורו בעורפם כאשר ידיהם קשורות לאחור. רבים הצטוו לכרוע ברך כנגד אלה שהוצאו להורג לפניהם. האחראי לטבח, הגנרל קפלר נתפס בתום מלחמת העולם על ידי הכוחות הבריטיים. בשנת 1947 הוא הועבר לשלטונות האיטלקים, הועמד למשפט ויצא חייב בדין ונידון למאסר עולם. בשנת 1977 יצא לאשפוז בבית חולים ברומא ומשם ברח לארגנטינה ומאוחר יותר נפטר במערב גרמניה.

ההשלכות הפוליטיות וההיסטוריות של הטבח במחצבות ארדיאטינה בפרט ומהפעילות של הפשיזם באיטליה מהדהדות עד היום ומדי שנה נערכים במקום אירועי זיכרון ממלכתיים.

צילום: שער העיתון הקומוניסטי "אוינטה" המחתרתי של ה-30 במארס 1944 עם הידיעה על הטבח

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן