fbpx

קורבן הטיהורים הסטאליניסטים: שמונים וחמש שנים להוצאתו להורג של הכלכלן המרקסיסט איסאק רובין

רובין יחד עם כלכלנים נוספים, הואשמו בחבלה בתוכניות החומש הממלכתיות ובכך שהיו חברים ב"סיעה חשאית"

הכלכלן המרקסיסטי הסובייטי איסאק (יצחק) רובין הוצא להורג בעיר אקטובה (כעת קזחסטן) ב-27 בנובמבר 1937. הוא נולד למשפחה יהודית אמידה בליטה ב-1886 ובמהפכת 1905 הצטרף למפלגת בונד הסוציאליסטית היהודית. עם פרוץ מהפכת אוקטובר הוא הצטרף, יחד עם רבים מפעילי הבונד, לבולשביקים ומאוחר יותר למפלגה הקומוניסטית.

עם ניצחון המהפכה רובין התמנה לעמית מחקר בכלכלה במכון מרקס-אנגלס במוסקבה שהקים דוד רזיאנוב (דוד גולדנדך) שאף הוא הוצא להורג בברית המועצות ב-1938. עבודתו של רובין זכתה להערכה רבה בברית המועצות ומחוצה לה וב-1928 פרסם את ספרו הידוע ביותר: "על תיאוריית הערך".

במארס 1931 התרפסם בעיתון "פרבדה" מאמר שקרא "להיאבק ברוביניזם ותומכיו". בין היתר רובין יחד עם כלכלנים נוספים, הואשמו בחבלה בתוכניות החומש הממלכתיות ובכך שהיו חברים ב"סיעה חשאית". בעקבות המאמר נעצר רובין אבל הוא מכחיש כל קשר לנאמר בו. בתום משפט מפוברק הוא נידון לחמש שנות מאסר. ב-1934 נשלח רובין לגלות בקזחסטן בה עבד כפועל מן המניין בקואופרטיב. ב-1937 נעצר שוב והוצא להורג.

צילום: יצחק רובין ואשתו פולינה כפי שצולמו ב-1937

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן