fbpx

טום היידן פעיל זכויות אזרח וממנהיגי המחאות נגד מלחמת ויאטנם

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

פעיל זכויות האזרח ומתנגד עקבי למלחמת ויאטנם טום היידן נולד ב-11 בדצמבר בשנת 1939 ברויאל אוק במדינת אילינוי להורים מרקע אירי, אביו היה נחת מרין אמריקאי ואמו הייתה רואת חשבון ואלכוהוליסטית אלימה. היידן למד באוני' מישיגן שם היה עורך העיתון "מישיגן דיילי" והצטרף לאיגוד הסטודנטים הארצי, שם נחשף לפעילים ופעילות מתנגדי גזענות, הפעילים וגם היידן הצטרפו לארגון "סטודנטים למען חברה דמוקרטית" שלימים יוביל את מחאות הסטודנטים נגד מלחמת ויאטנם.

הארגון שקם ברוח "השמאל החדש", כפי שנוסח: "דמוקרטיה משחררת, רפלקציה וכנות". בשנת 1962 נבחר היידן לתפקיד נשיא הארגון, היידן היה חבר גם בארגון "למען דמוקרטיה תעשייתית" שגינה את הסטייה השמאלית לסטאלניזם. יו"ר ארגון עובדי האריזה הפגיש בין היידן לשאול אלינסקי, מהמארגנים החברתיים המנוסים בארה"ב באותם שנים (אלינסקי היה פעיל בשיקגו שנים רבות).

ב-1965 נסע היידן יחד עם פעיל שלום קוואקרי וחבר המפלגה הקומוניסטית האמריקאית לסיור בצפון ויאטנם, השלושה נסעו בין כפרים, תוצאת המסע היה ספר שנכתב "הצד האחר". ב-1968 היידן הצטרף לתנועה לסיום מלחמת ויאטנם, מחוץ לאספה הארצית של המפלגה הדמוקרטית, המפגינים הוכו קשות על ידי הכוחות המשטרתיים, התמונות הקשות הגיעו לכל בית באמריקה.

במהלך "משפט השמונה", היידן וחמישה מפגינים נוספים הורשעו "בחציית גבולות בין מדינות כדי לעורר מרד", החלטה שנהפכה מאוחר יותר. היידן היה פעיל במשך שנים רבות למען שלום בסין, הודו וקמבודיה במהלך שנות ה-70' וה-80', היידן נבחר לקונגרס של קליפורניה וכיהן בין השנים 1982 ל-1992 היה גם סנאטור אמריקאי עד שנת 2000. היידן מת בביתו בסנטה מוניקה בשנת 2016 בגיל 77.

טום היידן מנהיג סטודנטים אמריקאי

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן