fbpx

"הקבלנים בארמונות, הפועלים בארונות": לעצור את תאונות העבודה

שני פועלי בניין נהרגו השבוע באתרי בנייה של פרויקטים יוקרתיים בת"א; עלייה בתאונות העבודה הקטלניות

עובד כבן 30, אזרח גאורגיה, נהרג השבוע (4.7) לאחר שנפל מהקומה ה-18 באתר בנייה של חברת גינדי בביצוע "דניה סיבוס" ברחובות קרליבך-החשמונאים-בגין בתל אביב. זה העובד הרביעי שנהרג בתאונות עבודה בשבוע האחרון; והשני שנהרג בנפילה בתל-אביב תוך שבועיים.

הפועל הפלסטיני מוסעב נג'אדי נהרג לפני שבועיים לאחר שמעלית משא קרסה בגובה רב (41 קומות!) באתר בניה של מגדל יוקרה הנבנה ברחוב קפלן בתל אביב. ביום שישי האחרון הפגינו פעילי חד"ש ליד אתר הבנייה ודרשו מהממשלה לנקוט צעדים כדי לעצור את הקטל בענף הבנייה. הפגנה נוספת תתקיים ביום שישי הבא (16.7) מול האתר של חברת גינדי ברחוב קרליבך, כדי לדרוש עשיית צדק עם האחראים לקטל הנמשך בענף הבנייה.

עקב ריבוי ההרוגים והפצועים בתאונות, החלה עמותת קו לעובד (במקום ההסתדרות) לערוך מעקב יומיומי אחר תאונות העבודה בישראל, בהן תאונות בענף הבנייה שהן הקטלניות ביותר. העמותה אף השיקה מסד נתונים המתעדכן לאחר כל תאונה ומאפשר מעקב שוטף. הדו"ח החצי-שנתי שפורסם בסוף השבוע (2.7) פילח את נתוני התאונות וההרוגים בשנתיים האחרונות, ומאפשר סינון ובחינה של תאונות העבודה בישראל. בצד זאת, בחן הדו"ח את כלי האכיפה של הרשויות ואת יעילותם.

מהדו"ח עולה כי חלה ירידה במספר צווי הבטיחות שמטיל מנהל הבטיחות של משרד העבודה באתרי בנייה, וכי חברות קבלן שרישיונן מותלה בפועל או על תנאי בידי רשם הקבלנים בגלל ריבוי תאונות – ממשיכות לקבל צווי בטיחות ולעבוד באין מפריע. עוד עולה מהדו"ח כי יחידת פלס המשטרתית, שהוקמה במטרה לחקור תאונות עבודה, חקרה רק 4% מהתאונות שהתרחשו במהלך שנות פעילותה.

במילים אחרות: אין חקירה, אין אכיפה ואין ענישה. ומי מרוויח? הקבלנים כמובן. על כך מחו משתתפי ההפגנה ביום שישי: "הקבלנים בארמונות, הפועלים בארונות".

פעילי חד"ש מפגינים במרכז תל-אביב נגד תאונות עבודה בענף הבנייה. ברקע: אתר הבנייה בו נפל פועל ונהרג (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן