fbpx

מרד סטונוול ; ב-28 ביוני 1969 עשרות פעילים להטב"ים רדיקלים עמדו נגד האלימות המשטרית

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-28 ביוני 1969 פרץ מרד סטונוול, מחוץ לבר הלהט"בי סטונוול אין בשכונת גריניץ' וילג' בעיר ניו יורק, ארה"ב בתגובה לפשיטת המשטרה על הבר, דאז הומוסקסואליות הייתה בלתי חוקית ברוב המדינות השמרניות שהגדירו את הלהטב"ים כבעלי בעיות נפשיות כפי שהופיע ב-DSM5 (ספר הפסיכיאטריה) שנים קדימה.

מהומות סטונוול מהוות תפנית וירית פתיחה למאבק הלהטב"י הרדיקלי שהיה מאבק מעמדי לשחרור המדוכאים: גברים, נשים ולהט"בים, ללהטב"ים כמיעוט מדוכא, משולל זכויות היה במשותף עם מיעוטים מדוכאים אחרים שגם הם נלחמו למען שחרור המעמדות המדוכאים, כך קמו עשרות ארגונים ברחבי ארה"ב והעולם לשחרור כל המדוכאים.

המשטרה בשירות גורמים דכאנים והומופובים נשלחה לבר כדי לדכא את יושביו, זו הייתה הפעם הראשונה שבה, עשרות להט"בים עמדו למול המשטרה ואמרו "עד כאן". המחאות שהיו מאוד רדיקליות ומהפכניות הציתו את הדמיון של מיליונים ברחבי העולם, באופן מצער בהשפעות סטאלניסטיות, המפלגה הקומוניסטית האמריקאית לא קיבלה לשורותיה באותה תקופה, חברים להטב"ים, לכן התקיים קשר רופף בין פעילים רדיקלים להטב"ים לחברי המפלגה.

על הטעות ההיסטורית הזאת נכתב כי שורשיה האמריקאיים בתקופה המקרתיסטית שהייתה אנטי קומוניסטית והומופובית כפי שמקרתי עצמו אמר: "אם אתם רוצים להיות נגדי אתם צריכים להיות קומוניסטים או הומוסקסואלים".

התנועה הלהטב"ית האמריקאית הגאה התפצלה לשני פלגים, פלג שמרני שהתנגד להנצחת אירועי סטונוול ופלג רדיקלי שהנציח את אירועי סטונוול והקים את החזית השחרור הגאה שהצהירה כי היא תנועה מהפכנית לשינוי סדרי עולם, הפלג הרדיקלי הגיע למסקנה כי לשיטה הקפיטליסטית חלק ניכר במערכות הדיכוי של להטב"ים ויש לחסלה עבור חיסול כל צורות הדיכוי.

מאז ובכול שנה עשרות ומאות פעילים להטב"ים רדיקלים מעלים את אירועי סטונוואל על ראש שמחתם ומנציחים את האירועים באמצעות הפגנות שנתיות

תמונה: המפלגה הקומוניסטית האמריקאית

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

zoharroy

בוגר תואר שני מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוני' ת"א

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן