fbpx

חרף הפולמוס הפנימי: המרצים במוסדות להשכלה הגבוהה מתגייסים למען הדמוקרטיה

מרצים בכל האוניברסיטאות הודיעו אתמול (חמישי) על רצונם להצטרף לשביתה האזרחית שתתקיים ביום שני הקרוב

מרצים בכל האוניברסיטאות הודיעו אתמול (חמישי) על רצונם להצטרף לשביתה האזרחית שתתקיים ביום שני הקרוב ביוזמת ארגוני המחאה ואף מתארגנים כדי להפגין מול הכנסת בשעות הצהריים.

יצוין שמרצים, סטודנטים ועובדי אוניברסיטאות הפגינו בתחילת השבוע נגד ממשלת הימין ברחבי הארץ. הם מחו בין השאר באוניברסיטאות תל אביב, הפתוחה, בן גוריון, חיפה, הטכניון, רייכמן, בר אילן ומכון ויצמן. בירושלים הפגינו מרצי האוניברסיטה העברית, בצלאל ובית הספר לקולנוע סם שפיגל ברחבת המשביר שבמרכז העיר. הסיסמא המשותפת לכל ההפגנות הייתה "דמו-קר-טיה".

בתל אביב צעדו כאלפיים מפגינים על הכביש ברחוב חיים לבנון הסמוך לאוניברסיטה, וחלפו דרך הרחובות טאגור ואיינשטיין ברמת אביב. תושבים שהבחינו במוחים העוברים הצטרפו לצעדה. נשיא האוניברסיטה פרופ' אריאל פורת אמר למשתתפים: "אני רוצה לברך אתכם על כך שאכפת לכם, ושהחלטתם להיות אזרחים פעילים. אנחנו מצויים באחת התקופות הקשות ביותר שידעה החברה בישראל מעודה". "חלילה לממשלה שלא לציית להוראות בג"ץ. אי ציות כזה יסמן את סוף הדמוקרטיה ", הדגיש.

ברחובות צעדו המפגינים על הכביש ברחוב הרצל הסמוך למכון ויצמן. בבאר שבע הפגינו מאות מרצים וסטודנטים סמוך לשער אוניברסיטת בן גוריון בשדרות רגר. בבירת הכרמל הפגינו כ-300 סטודנטים ומרצים מאוניברסיטת חיפה ומהטכניון סמוך לכניסה לקמפוס.

ועדת התיאום וקשייה

היקפה הארצי של המחאה והשתתפות המרצים הפעילה בה חסרות תקדים. הצלחתה היא תולדה של התארגנות יעילה ופרואקטיבית בכל הקמפוסים. הראשונים לפעול היו חברי הסגל הבכיר באוניברסיטת תל-אביב, ולאחר מכן הוקמו ועדים להגנת הדמוקרטיה בכל המוסדות האקדמיים. בהמשך, הקימו אלה את ועדת התיאום של המרצים במוסדות להשכלה גבוהה המתנגדים להפיכה המשטרית של ממשלת הימין.

ועדת התיאום ארגנה את כלל ההפגנות וקראה לסטודנטים מכל התארים, למרצי הסגל הזוטר ולעובדי הסגל המינהלי להצטרף למחאה. בגילוי הדעת שפרסמה נאמר: "חברות וחברי סגל המחקר וההוראה באוניברסיטאות מביעים את דאגתם העמוקה נוכח יוזמות הממשלה לפגוע אנושות בדמוקרטיה ובעצמאותה של מערכת המשפט בישראל".

אלפי מרצים מכל האוניברסיטאות חתמו כמו כן על עצומה נגד ההפיכה המשטרית. באונ' תל-אביב חתמו 80% מחברי ומחברות הסגל הבכיר על העצומה, ורבים השתתפו בהפגנה שנערכה בתחילת השבוע. מרצים החברים בסנאטים של המוסדות האקדמיים אף קראו לכנסם ולהפעילם במערכה נגד הפשיזם.

אך בדרכם להגן על הדמוקרטיה נתקלו המרצים בקשיים. ארגוני הסגל, המנהלים סכסוך עבודה מול ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) בדרישה לחידוש הסכמם הקיבוצי, סירבו לשתף פעולה עם המחאה. זאת בטענה כי מדובר ב"פעולה פוליטית שאינה בסמכותם". כך נוהגות לרוב גם אגודות הסטודנטים, הפועלות ברוח התאחדות הסטודנטים הארצית ואיש הימין העומד בראשה. גם ועדי הסגל המינהלי סירבו לשתף פעולה עם המחאה בטענה כי "גם ההסתדרות אינה עוסקת בפוליטיקה ונמנעת מלהיכנס למאבק נגד הממשלה". רק ארגוני הסגל הזוטר הביעו סולידריות עם פעולתם של אנשי הסגל הבכיר. אך רבים מחברי הסגל הזוטר, המועסקים בתנאים המזכירים את אלה של עבודה קבלנית, מהססים להצטרף למחאה מחשש לתעסוקתם ולעתידם באקדמיה.

הלבטים בקרב המרצים

קיים פולמוס בקרב המרצים שהתגייסו למערכה סביב שאלת המשך העיצומים שהחלו לנקוט, זאת בהוראת המועצה המתאמת של הסגל הבכיר. ישנם הסבורים כי בעת מלחמה על הדמוקרטיה, אין לנקוט צעדים ארגוניים העלולים לפגוע בשותפות עם הסטודנטים, שהם הנפגעים הישירים מהעיצומים. אחרים טוענים כי השתתפות בשני המאבקים אינה סותרת: "נילחם למען השכר כאילו אין סכנה לדמוקרטיה, ונילחם למען הדמוקרטיה כאילו אין מאבק על השכר", נכתב. קבוצה שלישית המקיפה מרצים מהשמאל סבורה כי המערכה נגד המדיניות האנטי-דמוקרטית והמערכה נגד המדיניות הניאו-ליברלית היא אחת.

יו"ר המועצה המתאמת, פרופ' ענת זעירא, הודיעה בשבוע שעבר על השהיית העיצומים בהודעה ששלחה לאלפי מרצים. "רק צעדים ארגוניים חריפים יותר מהעיצומים שנקטנו עד כה, כגון שביתה במהלך הלימודים, יאפשרו השגת הסכם קיבוצי", כתבה. ועדת המרצים למען הדמוקרטיה סבורה כי יש להמשיך במחאה, וכי ההפגנות שנערכו השבוע הן רק צעד ראשון במאבק ארוך.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118995

מרצים וסטודנטים חוסמים את רחוב לבנון בכניסה לאונ' תל-אביב ביום ראשון השבוע, 5 בפברואר 2023 (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן