fbpx

ב-4 בפברואר 2006 נפטרה בטי פרידן מנהיגה פמיניסטית אמריקאית, פעילת זכויות עובדים וסופרת

נחשבת לאחת הפמיניסטיות המשפיעות ביותר במחצית השנייה של המאה העשרים

ב-4 בפברואר 2006 נפטרה בטי פרידן (שמה היה מלא היה בטי נעמי גולדשטיין פרידן) מנהיגה פמיניסטית אמריקאית ממוצא יהודי, פעילה חברתית ולזכויות עובדים וסופרת. היא נחשבת לאחת הפמיניסטיות המשפיעות ביותר במחצית השנייה של המאה העשרים. פרידן נולדה ב-4 בפברואר 1921 בפאוריה שבמדינת אילינוי, בצעירותה הייתה פעילה בנוער הקומוניסטי ובחוגים יהודיים, למדה במכללת סמית', שם ערכה את עיתון הקמפוס וסיימה את לימודיה בהצטיינות יתרה בשנת 1942.

ב-1943 למדה במשך שנה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, בה הייתה פעילה בחוגים המרקסיסטיים ורוב חבריה נחקרו בשל כך בידי סוכני הבולשת הפדרלית. עם עזיבת האוניברסיטה, החלה לכתוב בעיתונים שמאליים ושל האיגודים המקצועיים, בייחוד של איגוד עובדי ענף החשמל בעל הנטיות השמאליות. ב-1952, התפטרה מתפקידה והמשיכה לכתוב עבור עיתונים שונים. במשך העשור בו כתבה עבור עיתוני האיגודים פרידן למדה מקרוב על בעיותיהן של העובדות ועל קיפוחן של הנשים בחברה הקפיטליסטית.

למפגש המחזורים החמישה עשר של קולג' סמית', ערכה פרידן סקר בקרב על בוגרות המכללה, אשר התמקד בתקופת לימודיהן, החוויות שלאחר סיום הלימודים ומידת שביעות הרצון מחייהן. המאמר על מחקרה, אשר הצביע על הפוטנציאל האבוד של חברותיה ללימודים ושל סטודנטיות בקולג', הוגש לעיתון נשים ב-1958 אך עורכי העיתון טענו שהמאמר כתוב מנקודת מבט פמיניסטית מדי ודחו את פרסומו. פרידן סירבה להכניס שינויים במאמרה והרחיבה אותו לספר: "המסתורין הנשי", שפורסם ב-1963 והיה לרב מכר. מאז ועד היום נמכרו כ-10 מיליון עותקים מהספר המתאר את תפקידן של הנשים בחברה ובייחוד של העובדות במשק ביתן במשרה מלאה – אותו ראתה פרידן כתפקיד חונק וניצול מחפיר.

ביחד עם פעילות נוספות, פרידן הקימה את ארגון הנשים הלאומי (NOW) שעמד מאחורי אין ספור מחאות והצעות חוק. היא הייתה הנשיאה הראשונה של הארגון (בין 1966 ל-1970) שפעל למען שוויון לנשים, בעבודה, החברה ובפוליטיקה. היא נפטרה ב-4 בפברואר 2006, בגיל 85, בביתה בוושינגטון הבירה.

צילום: בטי פרידן בהפגנה למען זכות האישה על גופה

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן