fbpx

ביטול סבסוד מחירי הגז: שנה להפגנות ההמוניות ברחבי קזחסטן נגד הנשיא טוקאייב

במחאות בלטו בקריאות לצדק חברתי לשינוי מן היסוד במדינה, וקריאות נגד הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב

ב-7 בינואר אשתקד הגיע לשיאו גל של הפגנות המוניות שפרץ ברחבי קזחסטאן. המחאות פרצו כתוצאה מהעלייה החדה במחירי הגז במדינה בעקבות החלטת הנשיא לבטל את הסבסוד הממשלתי. באותו יום  הנשיא קאסים-ג'ומארט טוקאייב הכריז כי הורה לכוחות הביטחון "לירות ללא אזהרה" במפגינים במדינה, על רקע הדיכוי האלים של המחאות ההמוניות נגד המשטר. הוא אף הודה לרוסיה שעומדת בראש כוח צבאי של אלפי חיילים שנפרס במדינה כדי לסייע לדיכוי בשיתוף עם חיילים ממדינות נוספות ובהן בלארוס וארמניה.

במחאות בלטו בקריאות לצדק חברתי לשינוי מן היסוד במדינה, וקריאות נגד הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב שכיהן בין 1989 ל-2019. לפני פרישתו מתפקיד הנשיא סימן נזרבייב את טוקאייב כיורשו, ואחר כך מונה זה לתפקיד. הוא נהנה מפרלמנט ללא אופוזיציה. אך יש הטוענים נזרבייב בן ה-82 ממשיך להחזיק בהשפעה מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת הביטחון ו"מנהיג האומה", תואר המקנה לו סמכויות נרחבות וחסינות מהעמדה לדין. המשטר בקזחסטאן ידוע במדיניות של דיכוי קשה כלפי מחאות. במחאת העובדים בז'אנאוזן לפני כעשור אף ירו כוחות המשטרה במפגינים ולא קיבלו את דרישות השובתים.

לעומת זאת, במחאה אשתקד, על אף כינון מצב חירום בבירה וסגירה של חלקים ממנה, לצד חסימת הרשתות החברתיות, התקפל נשיא המדינה לחלוטין לדרישות המפגינים. הוא הכריז על ביטול הליברליזציה הכלכלית ועל הורדת מחירים, פיטר את הממשלה ואף הכריז כי לא ינקטו צעדים פליליים או משפטיים כלפי המפגינים. על פי ההערכות של התנועה הסוציאליסטית שבמחתרת יותר מ-200 מפגינים נהרגו בידי כוחות הביטחון ועוד כ-9 אלף נעצרו.

המחאות ההמוניות בקזחסטן נגד הנשיא טוקאייב

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן