fbpx

ה'גארדיאן' הבריטי בעקבות דו"ח אמנסטי: שחיקת מעמדה הבינלאומי של ישראל

דבר המערכת של "גארדיאן" אחרי פרסום דו"ח אמנסטי על ישראל הוא נקודת ציון חשובה

"גארדיאן" אינו עיתון שמאלי, אך הוא אחד העיתונים החשובים בבריטניה. עיתון זה קוראים הרבה "אנשים חושבים" בבריטניה ובעולם המערבי. לרוב תומך העיתון בעמדת ישראל, אך גם מדווח רבות על הכיבוש בשטחים הפלסטיניים ומציג באופן ביקורתי את החברה הישראלית. דבר המערכת שלו אחרי פרסום דו"ח אמנסטי על ישראל בראשית פברואר הוא נקודת ציון חשובה בשחיקה במעמדה הבינלאומי של ישראל. ציפי חוטבלי, שגרירת ישראל בלונדון, לא אהבה את מה שכתב "גארדיאן".

ישראל הרשמית יודעת שהעולם משתנה והיא מכינה עצמה להעמדתה לדין במוסדות בינלאומיים. היועצת המשפטית החדשה גלי בהרב-מיארה, בחירתם של סער ובנט, עסקה בעברה בתביעות בינלאומיות נגד הכיבוש. אפשר לנסות להשתיק ולהחרים את השמאל בישראל, אך הדורות הצעירים באירופה ובארה"ב – יהודים ולא יהודים, אם אינם חלק מהימין האנטי-דמוקרטי – רואים בישראל לא עוד מדינה דמוקרטית אלא מדינה המושתתת, בכל שטחי שליטתה, על אפליה אתנית-לאומית-דתית מובנית: אפרטהייד.

מאמר המערכת של "גארדיאן" אינו מחדש לנו, בשמאל העקבי. ניסוחו אנמי לטעמנו, והוא מציג את עמדת אמנסטי כבלתי-נמנעת, בלי לגנותה ובלי לאמצה. עם זאת, הוא מכיר בהשתרשות תפיסת ישראל כאפרטהייד – כל ישראל ולא רק בשטחים הכבושים – וזו חשיבותו.

***

אהוד ברק, מי שהיה שר הביטחון של ישראל והחייל המעוטר ביותר שלה, הזהיר ב-2010: "אם תהיה רק ישות מדינית אחת בשם ישראל בשטח שממערב לירדן, היא עתידה להיות לא יהודית או לא דמוקרטית. אם גוש מיליוני הפלסטינים לא יוכל להצביע, זו תהיה מדינת אפרטהייד". טיעון זה הועלה שוב בשנת 2014 בידי ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב. בוריס ג'ונסון, כשהיה שר החוץ של בריטניה, אמר כמעט אותו דבר שלוש שנים אחריו. לאיש לא היה ספק שאם ישראל תמשיך (בכיבוש) בלי לעשות שלום עם הפלסטינים, היא תעמוד בפני האשמות אמינות באפרטהייד.

בשבוע שעבר, לאחר חקירה במשך ארבע שנים, הצטרף אמנסטי לשאר ארגוני זכויות האדם הבינ"ל העיקריים שהטילו בישראל את האשמה באפרטהייד. הוא הגיע למסקנה שישראל הפעילה "מערכת התואמת את המושג 'אפרטהייד' לפי החוק הבינלאומי". אמנסטי סיכם כי מועצת הביטחון של האו"ם חייבת "להטיל סנקציות ממוקדות נגד גורמים ישראליים מעורבים", ודרש אמברגו נשק על ישראל. אמנסטי אף קרא "להעמיד לדין" את מבצעי האפרטהייד באמצעות בית הדין הפלילי הבינלאומי. אמנסטי הוא ארגון זכויות האדם הגדול בעולם; מסקנתו מלמדת כי הדיון מוטמע בפורומים בינלאומיים.

אבחנה כה חמורה של מצבה של ישראל צריכה להדאיג את כל אלה, כמו "גארדיאן", הרוצים בשגשוג ישראל. אמנסטי (אמנם) הותקף בידי ממשלת ישראל, אך הדו"ח שפרסם זכה בתמיכתם של יותר מתריסר ארגוני זכויות אדם מקומיים. המסר של אמנסטי כואב, ללא ספק, לישראלים יהודים רבים הרואים בארצם מגדלור של תקווה וגאים במסורות הדמוקרטיות שלה. עם זאת, התמשכות ההכנעה של הפלסטינים שוחקת את מעמדה של המדינה ברמה הבינלאומית ופוגעת בדמוקרטיה שלה.

הולכת ומתגבשת הסכמה כי ניתן ליישם את המונח "אפרטהייד" על ישראל באופן מובחן מהשיטה שהייתה בדרום אפריקה הישנה. האשמת האפרטהייד גם הורחבה – גם אם יש הסבורים שמדובר בכפירה. המושג אפרטהייד מיושם (ע"י אמנסטי-א.א.)  לא רק על אזורים שתחת כיבוש צבאי, אלא משמש לאפיון השליטה של ישראל על כל השטח מהירדן ועד לים התיכון. פלסטינים – כולל אלה שהם אזרחים ישראלים – זוכים, כך אומר אמנסטי, ביחס כאל קבוצה גזעית לא-יהודית נחותה, וישראל מונעת מהם לממש "זכויות אדם יסודיות" בדרגות שונות בהתאם למקום מושבם.

כיוון שמספר הפלסטינים ב'ארץ הקודש' משתווה לזה של היהודים, הדילמה של ישראל בולטת יותר ויותר. ראש הממשלה נפתלי בנט וגם יורשו המיועד יאיר לפיד אינם מודים באי-יכולתם להחזיק בכל השטח וגם לשמור על זהותה היהודית של ישראל ועל משטרה הדמוקרטי. הממשלה מאמינה שהיא מוגנת מהאשמות באפליה; אולי משום שדונלד טראמפ תמך בחזון התפשטות ימני, או משום נרמול היחסים הדיפלומטיים עם ישראל מצד כמה מדינות ערביות, או משום שמפלגה ערבית חברה בקואליציה השלטת.

עם זאת, גזל הקרקעות וההריסות ממשיכים לשלול את זכויות הפלסטינים משני צדי "הקו הירוק" של ישראל, וזאת במקביל להרחבת ההתנחלויות בשטחים הכבושים. ההפגנות נגד גירוש משפחות פלסטיניות מבתיהן במזרח ירושלים תפחו בשנה שעברה והיו לכדור שלג. הן גרמו להתנגשות צבאית בין חמאס לישראל, שהותירה 250 הרוגים בעזה וכתריסר הרוגים ישראלים.

מנהיגי ישראל עלולים לראות כניצחונות את הסיפוח המתמשך בפועל של אדמה פלסטינית, את החוקים בעלי המעמד החוקתי המעגנים נחיתות של לא-יהודים, ואת ההתבססות של מערכת השליטה בשטחים. אבל התמיכה הגוברת בזכויות אדם ואזרח מצביעות על כך שאלה יהפכו תבוסות בבית משפטה של דעת הקהל הבינלאומית.

הקדמה ותרגום: אבישי ארליך

 

השער של דו"ח אמנסטי

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן