fbpx

מפלה צורבת לממשלת הימין של בנט; ח"כ תומא-סלימאן: הצלחנו להפיל חוק גזעני

59 חברי כנסת בעד, 59 נגד, שני נמנעים - וההצעה נפלה; כל חברי הכנסת של מרצ ושניים של רע"מ תמכו בחוק

מליאת הכנסת דנה במשך כל הלילה ועד לשעה 6:30 בבוקר (שלישי) בהצעת חוק האזרחות הגזענית – הוראת השעה שמונעת הענקת אזרחות ישראלית לפלסטינים שהם בני זוג של אזרחים ישראלים. לבסוף היא עלתה להצבעה כהצעת פשרה שהושגה בקואליציה, כהארכת תוקף לחצי שנה במקום לשנה.

המגעים להשגת רוב נמשכו עד הרגע האחרון והוכרזה כהצעת אמון / אי-אמון בממשלה, ובסופו של דבר הצביעו 59 חברי כנסת בעד החוק, 59 נגדו – וההצעה נפלה. החוק הגזעני קיבלה את תמיכתם של כל חברי העבודה ומרצ ומחצית סיעת רע"מ. ח"כ יאיר גולן (מרצ) אמר בריאיון שהעניק בצהריים לגל"צ "כי החוק מצוין וחיוני לביטחון ישראל ונעלה אותו שוב להצבעה בקרוב".

במהלך הדיון במליאה הציג יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), את עמדת הסיעה ופנה לשרת הפנים איילת שקד ואמר: "שרת הפנים אני רוצה להגיד לך שאני לא תולה תקווה בך, את גזענית, את בנויה בצורה הזו. במדינת ישראל לא אומרים שצריך לבטל את חוק השבות בגלל שיש טרוריסטים יהודים. לדעתי צריך לבטל אותו ממניע אחר לגמרי – שצריך להסדיר את כל החוקים לטובת כלל האזרחים. אבל במדינת ישראל הטיעון הביטחוני בשביל לבטל חוק זה רק כשהוא נוגע לאזרחים הערבים. כי הפילוסופיה של הקמת המדינה זה ליהודים ועל חשבון האזרחים הערבים. זו האידאולוגיה הגזענית השולטת במדינה".

עם פרסום תוצאות ההצבעה פרצו קריאות שמחה מצד האופוזיציה העקבית – חברי הכנסת של הרשימה המשותפת. "זה באמת בוקר טוב", בירכה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש). "הצלחנו להפיל חוק גזעני. זה ניצחון לנערות ולנערים שהפגינו מחוץ לכנסת כל היום והביעו את הכאב שלהם. למענם נמשיך להיאבק". "למרות שבמרצ וברע"מ העדיפו להצביע בעד אחדות הממשלה, האיסור הגזעני על איחוד משפחות בוטל!", כתב ח"כ עודה. "ניצחון לעשרות אלפי משפחות שחיכו קרוב לשני עשורים בשביל הזכות לחיות יחד".

שר הבינוי והשיכון, שר ירושלים ומורשת, השר המקשר בין הממשלה והכנסת וחבר הקבינט הבטחוני-מדיני (לשעבר מראשי הליכוד), זאב אלקין, התייחס לתוצאות ההצבעה ואמר: ‏"מי היה מעלה על הדעת, שגוש נתניהו יביא הישג אדיר עבור הרשימה המשותפת ויהפוך לאידיוט השימושי שלה". יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, אמר בכאן ב': "עמדתנו הבסיסית היא נגד החוק. נמנענו הפעם כי הגענו להסכם למען משפחות שסובלות שנים ארוכות. מאחר וההצבעה הייתה אמון – שני ח"כים הצביעו בעד. צריך לעשות בדק בית ולבדוק לאן פניו של כל ח"כ מועדות".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת חוגגים במליאה, הבוקר, את הפלת החוק הגזעני (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן