fbpx

31 בינואר, 2008 (היום לפני 13 שנים) נפטר מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצ'ילאנית ולודיה טייטלבוים

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-31 בינואר 2008 נפטר ולודיה טייטלבוים, מנהיג היסטורי של הקומוניזם הצ’יליאני. טייטלבוים, לשעבר מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, היה סופר, מבקר ספרות ומשורר ידוע, מייסד עיתון השמאל "אל סיגלו" ("המאה"). גם היה משפטן וכיהן כחבר פרלמנט ובסנאט, והיה אחד מהידידים הקרובים של המשורר פבלו נרודה. הוא החל את פעילותו הפוליטית בגיל 16 עם הצטרפותו לנוער הקומוניסטי. טייטלבוים נולד במארס 1916 להורים יהודים שהיגרו ממזרח אירופה ונאלץ להימלט מארצו לאחר ההפיכה הצבאית ב-11 בספטמבר 1973 בעת הדיקטטורה הפרו-אמריקאית והעקובה מדם של הגנרל אוגוסטו פינושה. הוא שב לצ'ילה כדי לפעול כמנהיג המפלגה במחתרת ב-1988.

בריאיון שהעניק לעיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומינטה" בדצמבר 2003 עם מותו של הגנרל פינושה אמר "קשה לי לדבר על שמחה. כמי שחש על בשרו את הדיקטטורה של פינושה, את אלפי ה'נעדרים', מיליון הגולים, אנשי השמאל שנזקרו מהמטוסים אל מותם… לא; אין שמחה בליבי. יש צער על הזמן הרב שחלף מאז ומהעובדה שהרוצח לא הועמד לדין. בעת שלטונו של פינושה צ’ילה הייתה לבית הסוהר הגדול ביבשת של דיקטטורות צבאיות. וגם ביבשת של משטרים צבאיים, פינושה חידש, הוא עשה שימוש בעינויים חדשים, קשים וקטלנים יותר. לבסוף הוא הצליח לרדת מן הבמה, וגם הבטיח את חירותו על ידי חנינה שהוא העניק לעצמו ולידידיו הגנרלים".

לזכרו של החבר ולודיה טייטלבוים

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן