fbpx

לא נושמים לרווחה: פורסם דו"ח הבוחן היעדר שירותי רווחה עבור הפליטים ומבקשי מקלט

מהדו"ח עולה כי רק נשים נפגעות אלימות, דרי רחוב ואנשים עם מוגבלות זכאים כיום לשירותים ממשרד הרווחה

דו"ח החדש, "לא נושמים לרווחה", שפורסם בימים האחרונים בוחן את שירותי הרווחה שמקצה המדינה לטיפול במבקשי המקלט הפגיעים, שירותים שהושגו במידה ניכרת בזכות מאבק עיקש של א.ס.ף, ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, יחד עם ארגוני תמיכה בפליטים נוספים. מהדו"ח עולה כי רק שלוש קבוצות בגירים זכאיות כיום לשירותים ממשרד הרווחה: נשים נפגעות אלימות, דרי רחוב ואנשים עם מוגבלות; והם כוללים רק מעני חירום מחוץ לבית, כמו מקלטים לנשים נפגעות אלימות ומוסדות לדרי רחוב ואנשים עם מוגבלות.

אבל מבקשי מקלט זקוקים לסיוע בקהילה, שהוא גם זול יותר למדינה משיבוץ במסגרות החוץ-ביתיות, וגם, בדרך כלל, מתאים יותר לצורכיהם. טיפול בקהילה יכול לתת להם סיכוי להשתקם ולחזור לחיים עצמאיים, אבל כרגע הם מנועים מלקבל אותו. נכון להיום מרבית מבקשי המקלט הפגיעים נותרים ללא מענה למצוקותיהם, תוך פגיעה בזכותם הבסיסית ביותר לקיום בכבוד. "הם נשארים בעוני, בחוסר יציבות, במחסור ובחרדה, ללא רמה מינימלית של ביטחון קיומי. אנחנו בא.ס.ף קוראות למדינה לאפשר לכלל מבקשי המקלט הנזקקים לקבל סיוע. ועד שזה יקרה, עליה לאפשר לקבוצות הכלולות במדיניות הנוכחית שלה גם שירותים וטיפול בקהילה", נמסר.

המידע בדו"ח מבוסס על הליווי הפסיכו-סוציאלי היומיומי שמעניק ארגון א.ס.ף למבקשי מקלט פגיעים ועל עבודת שינוי המדיניות שמנהל הארגון מול משרדי הממשלה. יצוין שעוד במאי 2014 קרא מבקר המדינה לממשלה לגבש מדיניות שתבטיח טיפול הולם במבקשי המקלט הפגיעים. שש שנים חלפו מאז ומעט מאוד השתנה: מבקשי המקלט חיים בקרבנו ללא אופק להסדרת מעמדם וללא זכויות בריאות ורווחה. מצבם הבריאותי והרווחתי של רבים מהם הולך ומתדרדר, ואף שמשרד הרווחה עשה כברת דרך – הסיוע שניתן לפגיעים ביותר בקהילה זו מועט ביותר ורחוק מלספק את צורכיהם הבסיסיים ביותר. בא.ס.ף הדגישו שהמלצות הדו"ח מהוות בסיס לעבודת שינוי המדיניות בשנה הקרובה – בזירה הפרלמנטרית, בזירה הממשלתית, בזירה המשפטית ובזירה הבין-לאומית על מנת שהמדינה תמלא את חובותיה בעניין, וזאת במקביל להמשך מתן סיוע פסיכוסוציאלי ישיר לקהילה.

 

לעיון בדו"ח "לא נושמים לרווחה" – תמונת מצב של השירותים החבריים למבקשי מקלט פגיעים בישראל (20 עמודים, בעברית):

https://bit.ly/2UStdQo

 

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן