ההסתדרות עתרה לבית הדין: הנהלת ‘תן ביס’ מנסה לפגוע בעובדים שהתאגדו
ההתסדרות תובעת מבית הדין לאסור על הנהלת החברה להתערב במהלכי ההתארגנות של העובדים

ההסתדרות הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בקשה דחופה למתן סעדים ארעיים וזמניים, במסגרתם היא מבקשת מבית הדין להורות לתן ביס “לחדול לאלתר מכל פנייה לעובדים בכל הנוגע להתארגנות והשלכותיה”, “לחדול לאלתר מלהתערב במהלכי ההתארגנות בחברה”, להורות לבטל את השימוע לפני פיטורים שקבעה ליו”ר ועד הפעולה, אדם שטיינר, ולקבוע דיון דחוף במעמד הצדדים.
מהבקשה שהגישה לבית הדין עו”ד ענת גוטמן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות, עולה כי ניסיונות פגיעה בהתארגנות של שליחי “תן ביס” נוגעים לא רק לניסיונותיהם להתארגן עתה באמצעות ההסתדרות הכללית, “אלא גם בניסיונות קודמים, בין היתר באמצעות ההסתדרות הלאומית. עתה החברה שכבר מתורגלת מניסיון ההתארגנות הקודם, הגיבה באותו הדפוס”.
לטענת ההסתדרות, “ראשי צוותים ומנהלי האזורים נקראו מיד אל הדגל” ובתגובה למהלך החתמת העובדים שהחל ב-22 באוקטובר, נפרסו אלה באופן מתואם בנקודות עליית השליחים למשמרת אליהן הגיעו נציג ההתאגדות, זאת לטענתם “במטרה להלך על השליחים אימים ולמנוע מהם לפגוש את נציגי ההתאחדות או לשוחח עמם”.
בהסתדרות מציינים כי בחברה מועסקים כמה עשרות ראשי צוותים, אשר יזמו “עריכת תדריכים אישיים לשליחים”, פרקטיקה שלטענתם לא מבוצעת בחברה בשגרה. “אותם תדריכים נערכו הרחק מנציגי ההסתדרות וברכבם, כדי למנוע מנציגי ההתאגדות לשוחח עמם”, טוענים בהסתדרות. עוד נטען כי במקרים מסוימים ראשי הצוות שינו את נקודות העלייה של השליחים למשמרת מנקודות בהן הייתה הסברה והחתמה של ההסתדרות, לנקודות בהן לא היו נוכחים נציגי התאגדות, ואם היו כאלה, הם הורו לעובדים שלא לדבר עמם. בנוסף, בהסתדרות טוענים כי ראשי צוותים ממשיכים להתבטא נגד ההתארגנות “במסרים מכפישים” בפני העובדים הכפופים להם, הפיצו טפסי ביטול חברות והפעילו את מרותם על העובדים שתחתם לשכנע עובדים לבטל את החברות בהסתדרות, וזאת “תוך איומים על כך שאם ההתארגנות תצליח, יבוטלו התמריצים שהובטחו לעובדים”.
כ-1,600 שליחי “תן ביס” התאגדו בהסתדרות לפני כשבועיים, במטרה להסדיר את תנאי העסקתם. בניגוד למתחרה העיקרית בתחום המשולחים, “וולט”, בין שליחי “תן ביס” למעסיקיהם מתקיימים יחסי עובד-מעביד. לצד תנאי ההעסקה הראשוניים שמגיעים להם מתוקף היותם עובדים שכירים, העובדים שהתאגדו בהסתדרות מבקשים לקבל בין היתר גם את הכנסת הפרמיות לשכר הבסיס, תשלום שעות שבת על פי שכר העבודה הריאלי, הסדרת מרחקי המשלוחים, תנאי רווחה בסיסיים והתחייבות לשעות עבודת מינימליות.
דרישה מרכזית נוספת שמעלים העובדים היא ביטוח שליחים מיוחד שידאג להם במקרי אסון, במיוחד לקראת החורף. עובדים רבים מעידים שלאחר שעברו תאונות נותרו לבד, ולא קיבלו מענה הולם מצד החברה. העובדים המואגדים משתייכים לחברת סקובר, חברת הבת של “תן ביס”, המעסיקה את השליחים. על פי ההסתדרות, עד כה חתמו על טפסי הצטרפות מעל ממחצית מהעובדים, ומכתב בדבר יציגות ההסתדרות נשלח למנכ”ל “תן ביס”, תומר פפר.
“תן ביס” היא חברה ותיקה בתחום המזון והמשלוחים. עובדים רבים, בעיקר בענפי ההייטק, מקבלים ממעסיקיהם כרטיס נטען של “תן ביס” באמצעותו מסובסדות להם ארוחות ליד המשרד. לצד הכרטיס הנטען, מפעילה “תן ביס” שירות להזמנת משלוחים. בחודשים האחרונים הגדילה “תן ביס” מאוד את פעילותה, עם גדילת ההזמנות עקב הקורונה, ומאות עובדים חדשים נקלטו בחברה שפועלת כמעט בכל חלקי הארץ. יו”ר ועד הפעולה שהוקם בחברה, אדם שטיינר, מסר “להיות שליח זה מקצוע מכובד וחיוני במיוחד בתקופת הקורונה, אני מאמין שמקום עבודה נמדד גם בתנאים של העובדים. הגיע הזמן לדאוג לנו לביטחון תעסוקתי”.
סרטון – ההתארגנות ב”תן ביס”:
אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il