fbpx

מתחילת המלחמה נעצרו 250 אזרחים ערבים אבל לא נחקרו חשודים יהודים בגין הסתה גזענית

במכתב ששלח מוחמד ברכה לפרקליט המדינה הוא מאשים את הפרקליטות והמשטרה באכיפה מפלה נגד ערבים

מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, נעצרו כ-250 אזרחים ערבים בחשד להסתה או תמיכה בטרור. לעומת זאת, אירועי גזענות והסתה רבים שבוצעו על ידי יהודים נגד ערבים לא טופלו ואף לא נחקרו. כך ציין יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה, במכתב ששלח לפרקליט המדינה עמית איסמן ובו הוא מאשים את הפרקליטות והמשטרה באכיפה מפלה נגד ערבים.

לדבריו, מאז אירועי "שומר החומות" במאי 2021, יש אפליה ניכרת נגד הציבור הערבי, והיא מתבטאת במעצרים המוניים, הגשת כתבי אישום וגזירת עונשים לא מידתיים. זאת, בהשוואה לעבירות זהות או חמורות יותר שביצעו יהודים" ."המשטרה והפרקליטות יצאו למבצע ענישה סלקטיבי, בדומה לזה שאירע במהלך מאי 2021" הוסיף וצירף דוגמאות תיעוד של עשרות אירועי גזענות ופרסומי הסתה נגד ערבים. בפנייתו התבסס ברכה על מידע שנאסף בנושא על ידי מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל.

יצוין שב-10 באוקטובר פרסמה משטרת ישראל סרטון בשלוש פלטפורמות ברשתות החברתיות שהיא מנהלת בשפה הערבית. בסרטון אומר מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי: "אנחנו במצב לחימה, מבחינתנו ההנחיות הן חד משמעיות, אפס סובלנות לכל אירוע. לא הסתה, לא של האחות, לא של הרופא, לא של הזמרת. אין אישור לביצוע המחאות, והמחוז פה [מחוז חוף, הח"מ] הוכיח שהוא עושה את זה ביד רמה. אנחנו לא במצב של להתחיל לתת לכל מני כאלה לבוא להתעסק איתנו. כלומר רף הטיפול בנושא של אפס סובלנות הוא ברמה הכי גבוהה. אני גם נתתי הנחיה לתקוף את כל מי שתופסים אותו במניפה, כלומר תקיפות כלכליות. כל אחד כזה שנתפס אנחנו מפעילים את כל משרדי הממשלה כפי שאנחנו מפעילים אותם כנגד עבריינים".

"מי שרוצה להיות אזרח במדינת ישראל אהלן וסהלן, מי שרוצה להזדהות עם עזה מוזמן, אני אעלה אותו עכשיו על אוטובוסים שמפנים לשם, ואני אעזור לו להגיע לשם", הוסיף. לסרטון התלווה המשפט (בערבית): "מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי: כל מי שרוצה להפגין סולידריות ולתמוך בעזה מוזמן לעלות לאוטובוסים הנוסעים לשם עכשיו". בעקבות הדברים, המגיעים כדי הסתה פרועה ואיומים נגד החברה הערבית, האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועצת המשפטית לממשלה ולראש המחלקה לחקירות שופטים בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד המפכ"ל. מן היועצת המשפטית לממשלה ביקשנו גם להנחותו בדבר ההגבלות החלות על המשטרה.

בפנייה כתבו עו"ד גדיר ניקולא, מנהלת המחלקה לחברה הערבית, ועו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית: "המפכ"ל, המופקד על מערכת מרכזית במדינה לאכיפת החוק, יודע היטב כי ביטוי כמו "הזדהות עם עזה" אינו מהווה כשלעצמו עבירה על פי הדין הפלילי. המפכ"ל יודע גם שמחאות אינן אסורות גם בזמן מלחמה, ואין בסמכותו להפקיע זכות זו. מכאן, דברי המפכ"ל, כמו המשפט שפרסמה המשטרה והתלווה לסרטון בפוסטים השונים, נועדו להטיל אימה על האזרחים הערבים ולהרתיעם מפני כל צורה של ביטוי, גם כזה שמזדהה עם כאבם של הפלסטינים בעזה והפגיעות באוכלוסייה האזרחית שם".

בפנייה ציינו כי דברי המפכ"ל משדרים לכלל השוטרים מדיניות של התרת כל רסן ואור ירוק לרדיפת כל התבטאות וכל פרסום ברשתות. עוד עמדנו על החומרה שבאמירתו הגזענית של המפכ"ל בדבר האוטובוסים לעזה, ועל כך שזו אינה הפעם הראשונה שבה המפכ"ל שבתאי מביע עמדה גזענית ומפלה כלפי החברה הערבית. התבטאויות גזעניות מעין אלו כלפי האזרחים הערבים, המשדרות מסר בדבר היותם אויבים בפוטנציה, ובדבר מעמדם הפגום והמותנה במדינה, אסורות בכלל, ודאי כשהן נשמעות מפי מי שמחזיק בתפקיד ציבורי.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/124979

יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה (צילום ארכיון: אל אתיחאד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן