fbpx

ריאיון עם שחדה אבן ברי על שותפות – רשימה יהודית-ערבית בבאר שבע

בין כוונות הרשימה: חיזוק הדמוקרטיה העירונית על ידי הקמה של מועצות שכונתיות שישפיעו ברמה המקומית

"זו הדרך" שוחח השבוע עם עו"ד שחדה אבן ברי, תושב באר שבע מזה יובל שנים וממובילי הרשימה הערבית-יהודית "שותפות" המתמודדת בבחירות למועצת העיר. עו"ד אבן ברי מכהן גם כסגן יו"ר חד"ש.

מה הרקע להקמתה של "שותפות"?

באר שבע היא מרכז העצבים של האוכלוסייה הערבית בנגב. השיח'ים הבדואים ייעדו אותה לכך לפני יותר ממאה שנים. נמצאים בה כיום כל המוסדות המשרתים את האוכלוסייה הערבית בנגב. אני מודאג מאוד משיח ההסתה והשנאה נגד האוכלוסייה הערבית בבאר שבע ובנגב. לאחרונה נשמעות קריאות גזעניות לאסור על ערבים להיכנס לעיר אחרי שעה מסוימת בערב, לאסור מכירה או השכרה של נכסים בבאר שבע לתושבים ערבים, ועוד הצעות כיוצא באלה.

על רקע זה הקמנו בשעתו פורום נגד ההסתה והגזענות. באחרונה החלטנו להקים את רשימת "שותפות" היהודית-ערבית ולהתמודד בבחירות למועצת העיר באר שבע. אנו מתמודדים לא מפני שאנחנו תאבי שלטון. אנחנו דואגים לעיר שלנו. ראש העיר רוביק דנילוביץ' אמנם מציג את עצמו כאיש מרכז, אך בפועל הוא נכנע ללחץ של כוחות ימניים שחברים בקואליציה שלו. הוא הפך בפועל לעושה דברם של הגזענים והכהניסטים, המנצלים כל אירוע כדי להסית נגד האוכלוסייה הערבית.

במאמץ להקמת רשימה שמבוססת על שותפות יהודית-ערבית חיפשנו ארגונים ויחידים. כך הצלחנו להקים את "שותפות", שהיא חיבור בין תושבים מודאגים, יהודים וערבים. לרוב השותפים אין זיהוי פוליטי או שייכות מפלגתית. אלה אנשים שפשוט מוטרדים מההסתה ומהשנאה. החלטנו להתמודד בבחירות למועצה כדי לשנות את השיח.

מה מציעה הרשימה?

הרשימה פונה ליהודים ולערבים כאחד. אנחנו מבקשים לחזק את הדמוקרטיה העירונית על ידי הקמה של מועצות שכונתיות שיהיו שותפות לקבלת החלטות ברמה המקומית. החלטות כמו איפה להקים פארק ואיפה לבנות צריכות להתקבל בידי התושבים עצמם. בבאר שבע ישנה בעיה של אזורים המכונים שפ"פ – שטח פרטי פתוח. מדובר בשטחים פתוחים סביב בניינים, שרבים מהם מוזנחים והפכו אתרי השלכת פסולת, אך העירייה לא מתמודדת עם הבעיה. אנו קוראים לחזק את השכונות העניות והוותיקות ולפתוח בהן עוד מרכזי תרבות.

סוגיה נוספת היא המתחים בין יהודים לבין ערבים. הימין מרבה לנצל את תחושת חוסר הביטחון האישי כדי להסית נגד ערבים. אנחנו אומרים להיפך: כאשר ישנם יחסי אמון והיכרות בין השכנים היהודים והערבים, הביטחון האישי משתפר והחששות והפחדים בשני הצדדים מתפוגגים.

אנחנו בודקים אפשרות להרחיב את בית הספר הדו-לשוני, שלומדים בו כיום יהודים וערבים יחד מכיתה א' עד כיתה ו' כך שילמדו בו עד כיתה י"ב. לחילופין, להקים בית ספר לילדים הערבים. כיום אין בבאר שבע בית ספר ערבי, ויותר מ-200 תלמידים נאלצים לצאת מהעיר כל בוקר כדי ללמוד בבית ספר ערבי באחד הכפרים הסמוכים.

אנחנו סבורים שיש הרבה מה לעשות בנושא משבר האקלים מעבר לפיתוח המודעות לגבי יחסי האדם והסביבה. נקדם נושאים כמו שיפור התחבורה הציבורית על חשבון שימוש ברכב פרטי והתייעלות אנרגטית. אנחנו מאמינים בחיבור – גם בין אנשים, וגם בינם לבין הסביבה. מי שאוהב את הסביבה אוהב גם את האנשים שחיים בה.

כמה תושבים ערבים מתגוררים כיום בבאר שבע?

הנתונים הרשמיים מטעים. בעיר באר שבע מתגוררים כיום כ-20 אלף ערבים, אך לפי הרישום במשרד הפנים מספרם נמוך במידה משמעותית. יש לכך סיבות שונות: ישנם המעדיפים להיות רשומים באזור אחר בגלל הטבות מס. אחרים שהגיעו במקור מהצפון ממשיכים לקבל סיוע בשכר הדירה ממשרד החינוך, אף שחלקם מתגורר כאן 20 ואף 30 שנה. תושבים אחרים הגיעו בעקבות נסיגת ישראל מרצועת עזה (משת"פים) והמעמד שלהם לא ברור. בפועל רשומים במשרד הפנים רק כ-7,000 או 8,000 תושבים ערבים בבאר שבע. מדובר במספר קטן, שלא מבטיח צליחה של אחוז החסימה בבחירות למועצת העיר. אבל אנחנו מאמינים שחבירה יהודית-ערבית תאפשר לנו להיכנס למועצה.

מי המועמדים של "שותפות"?

זו רשימה המורכבת מיהודים וערבים בשיטת הריצ'-רץ' עם גיוון וייצוג הולם לנשים. לצערי, על רקע המחאה נגד ההפיכה המשטרית החליטו כמה אנשים, שחלקם היו חברים ב"שותפות", להתמודד בבחירות בנפרד תחת השם "המחנה הליברלי". כנראה שמישהו יעץ להם לצאת מהשותפות היהודית-ערבית  משיקולי תדמית. נשמעת קריאה להתאחד כדי למנוע נזק, אבל אני לא אופטימי שזה יתממש כיוון שהם דורשים מאיתנו לוותר על עקרון השותפות – דבר שלא יקרה. אני מקווה שבסופו של דבר אנשים יבינו שפירוד בין יהודים לערבים כבר קיים 70 שנה, והגיע הזמן לנסות משהו אחר.

אילו תגובות אתם מקבלים בציבור בבאר שבע?

האנשים ברובם מגיבים באופן חיובי ומאחלים לנו בהצלחה. ישנם כמובן גם אחרים שאומרים: "מה אתם עושים פה", "לכו לכפרים שלכם" וכיוצא בזה. אך באופן כללי לא נתקלנו בהתנגדות או בהסתה פרועה אלא מצד גופים שידענו מראש שכך יגיבו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/123736

 

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן