fbpx

השרים יקדמו את החוק האוסר על הנפת דגלי פלסטין בקמפוסים; חד"ש סטודנטים: זו פגיעה בדמוקרטיה

יצוין שוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) כבר הביע בעבר התנגדות להצעת החוק

על פי יוזמת שר החינוך יואב קיש, שרי ממשלת הימין אישרו אתמול (ראשון) לקדם הצעת חוק לפיה סטודנט שיביע תמיכה בארגון טרור או יניף דגל פלסטין או דגל מדינת אויב יושעה לתקופה שלא תפחת מ-30 ימים, ותא סטודנטים שעובר על חוק זה יפורק. לפי ההצעה שהגישה ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), עבירה חוזרת תגרור הרחקה מהלימודים לצמיתות ושלילת זכאות לתואר לתקופה בת חמש שנים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מוסדות אקדמיים הפכו בשנה האחרונה לבמת הסתה מרכזית במדינת ישראל. באוניברסיטאות תל אביב, בן גוריון והעברית קיימו סטודנטים הפגנות מפורשות בעד אינתיפאדה, ובמקרים מסוימים אף קראו במפורש קריאות בעד מחבלים מארגוני טרור". אחד מראשי הארגון הפשיסטי "אם תרצו", שי רוזנגרטן, שעומד מאחורי הצעת החוק, מסר: "היום יוצאת לדרך המהפכה באקדמיה. לאט לאט ובצעדים קטנים נשיב את השפיות לאוניברסיטאות. הצעת החוק לא מתקרבת מבחינתנו למה שצריך, אבל כל שינוי מתחיל בצעד קטן ומקווים לראות נחישות מצידו באכיפת החוק ובפעילות נגד הפוליטיזציה באקדמיה".

יצוין שוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) כבר הביע בעבר התנגדות להצעת החוק: "הצעת החוק מבקשת להפוך את המוסדות להשכלה גבוהה לזרועות של משטרת ישראל והשב"כ, לחייב אותם לעקוב אחרי מאות אלפי הסטודנטים הנמצאים בתחומם, ולחייב את המוסדות להטיל עונשים על פעולות שכיום חוסות ברובן תחת הגנת חופש הביטוי". "מדובר בפוליטיזציה והתערבות עמוקה ובלתי סבירה בפעילות הקמפוסים. ניסיון להשתמש באקדמיה לאכיפה פלילית, הפיכת הנהלות המוסדות לשוטרים, שופטים ואף תליינים – וזאת בעבירות שאין בינן לבין האקדמיה דבר וחצי דבר", הדגישו.

 בעקבות החלטת השרים, חד"ש סטודנטים פרסמה גילוי דעת ובו נאמר "חוק להפללה של תנועות סטודנטים והעמדה לדין של פעילים פוליטיים שמניפים את דגל פלסטין, והצפוי שיועבר לטרומית בכנסת. אנחנו בחד"ש סטודנטים מגנים בתוקף את החוק ומדגישים את סכנתו לחופש הביטוי ולמגוון התרבותי והפוליטי בקהילה האקדמית ואת הפגיעה בזהות הלאומית של הסטודנטים הערבים-פלסטינים באוניברסיטאות בישראל".

"אנו מדגישים כי חופש הביטוי מהווה בסיס עקרוני להופעתה של סביבה אקדמית אמיתית, שבה רעיונות וידע מוחלפים בחופשיות. איסור והעמדה לדין של תנועות סטודנטים ופעיליהן אינו אלא ניסיון להפחיד את הסטודנטים מפעולה פוליטית, לבודד סטודנטים ערבים ויהודים מהמציאות הפוליטית ולבודד אותם מהשתתפות פוליטית פעילה בחברותיהם. הפללה ואיסור על תנועות סטודנטים מהווה פגיעה ברורה בחופש הביטוי ובזכות להביע השתייכות לאומית וזהות תרבותית, ברור כי הכוונה בהחלטה זו הן תנועות הסטודנטים הפלסטיניות והכוחות הדמוקרטיים הפעילים והנאבקים על סיום הכיבוש, למען שוויון צודק ולמען צדק חברתי", הדיגשו.

חד"ש סטודנטים קראה להנהלת האוניברסיטאות "לעמוד נגד החוק הזב ולפעול ליצירת סביבה חופשית ושוויונית המקדמת דיאלוג והבנה בין הסטודנטים לקידום ערכי השלום והשוויון ולהביס את העליונות היהודית והמדיניות הימנית הגזענית. כמו כן אנו קוראים לרשויות המוסמכות ולתנועות הסטודנטים הפעילות להתאחד מול חוק הדיכוי זה ולפעול להגנה על חופש הביטוי והמגוון התרבותי באוניברסיטאות". "אנו מדגישים את מחויבותנו המתמשכת לתמוך בעמנו הפלסטיני ובמאבק לחופש הביטוי ולהגביר את תפקידה של האקדמיה בקידום הבנה, סובלנות ודיאלוג. נמשיך להיאבק למען סיום הכיבוש ולמען שוויון לאומי ואזרחי. החוק האוסר על תנועות סטודנטים והעמדה לדין של פעילים פוליטיים לא ירתיע אותנו", הוסיפו.

בעקבות אישור החוק בוועדת השרים מחאת המרצים "בלי דמוקרטיה אין אקדמיה" פרסמה: "עדת השרים לחקיקה דנה היום בהצעת חוק פרטית שתחייב מוסדות אקדמיים ׳לסגור תאי סטודנטים התומכים בטרור׳. לא ניתן ידינו להפוך את האוניברסיטאות לגורם אכיפה אשר יבלוש אחרי פעילות של תאי סטודנטים. אווירה מקרתיסטית בה סטודנטים ואנשי סגל עוקבים זה אחרי זו, מתעדים זה את התבטאויותיה של זו, ובוחנים האם מה שנאמר עובר על החוק, תשליט משטר של פחד וחשדנות הדדית במוסדות האקדמיים ותפגע פגיעה אנושה ברוח האקדמית ובסולידריות בין הסטודנטים לבין עצמם ובינם לבין חברי הסגל האקדמי. אנו קוראים לשר החינוך להתחיל לקדם את החינוך בישראל במקום להלחם במוסדות האקדמיים עליהם הוא מופקד"

עוד בנושא: https://zoha.org.il/121468

 

סטודנטים ומרצים מפגינים בפתח אוניברסיטת תל-אביב לציון יום הנכבה, 2022 (צילום: חד"ש סטודנטים)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן