fbpx

רופאים לזכויות אדם: העציר המנהלי עדנאן התעקש במשך שנים לחיות כאדם חופשי

בתגובה למותו של עדנאן הוכרזה הבוקר שביתה כללית ברמאללה, בנפת אל-בירה ובג'נין

העציר המנהלי השייח' ח'דר עדנאן, מפעילי הג'יהאד האסלמי בגדה המערבית שתחת כיבוש ישראלי, נמצא מת לפנות בוקר (שלישי) בתאו בבית המעצר ניצן, לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים. בתום פעולות החייאה נקבע מותו בבית החולים אסף הרופא. שעות לאחר מות עדנאן נשמעה הבוקר אזעקת צבע אדום בקיבוץ סעד שבעוטף עזה. צה"ל עדכן לאחר מכן כי שלוש רקטות שוגרו מהרצועה, והתפוצצו בשטחים פתוחים. עדנאן, בן 45 מעראבה שליד ג'נין, נעצר בידי כוחות הכיבוש ב-5 בפברואר ונכלא בפעם העשירית בשב"ס. הוא פתח בשביתת רעב זמן קצר לאחר מכן, והייתה זו הפעם החמישית בסך הכול שבה שבת רעב אחרי שנעצר מעצר מנהלי על ידי ישראל.

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש) "הכיבוש קיבל את מבוקשו – לאחר עשרה מעצרים מנהליים ללא האשמות או ראיות ועשר שביתות רעב, הכיבוש הצליח להתנקש בדם קר בח'דר עדנאן. הוא נרצח בגלל דעותיו. זו לא טעות – זו הייתה המטרה. נתניהו מחפש תבערה בכל דרך והדם יהיה על ראשו, ראש הנחש". ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) הוסיפה: "בית המשפט של הכיבוש, שב"ס וממשלת ישראל הם האחראים היחידים על מותו של ח'דר עדנאן בתאו בכלא, בעקבות שביתת רעב שפתח נגד הפרת זכויותיו והרדיפה הפוליטית המתמשכת נגדו. בגופו, הוא נלחם נגד הכלי האכזרי שנקרא מעצר מנהלי ועתה נמנעה ממנו הזכות הבסיסית של קבלת טיפול רפואי בבית חולים. זהו חיסול מכוון ופשע מלחמה שהממשלה וזרועותיה חייבות לתת הדין עליו".

בתגובה למותו של עדנאן הוכרזה הבוקר שביתה כללית ברמאללה ובנפת אל-בירה, כמו גם בג'נין. האוניברסיטאות הפלסטיניות הכריזו אף הן על ביטול הלימודים. ברצועת עזה הכריזו כל הארגונים הפלסטינים על שביתה כללית ועל כינוס המונים מיד לאחר תפילת הצהריים בעיר עזה.

לדברי רופאים לזכויות אדם "עדנאן התעקש במשך שנים לחיות כאדם חופשי במציאות של דיכוי וכיבוש. כשנעצר מספר פעמים במעצרים מנהליים בחר לנקוט באמצעי הבלתי אלים של שביתת רעב ולסכן את חייו כחלק ממאבקו לחירות. גם הפעם מול כתב אישום, בחר להשמיע את קול המחאה".

"עדנאן בחר בשביתת רעב כמוצא אחרון, אמצעי לא אלים למחאה נגד הדיכוי שלו ושל בני עמו. בשביתות אלו התקומם לא רק נגד מעצריו המנהליים הרבים, אלא גם נגד השימוש המתמשך והחוזר באמצעי דיכוי פוליטי זה כלפי העם הפלסטיני מזה עשרות שנים. עם ההתדרדרות במצבו ובמשך שבועות, ניסינו לשכנע את משרד הבריאות, בית חולים קפלן ושב"ס להשאיר את עדנאן באשפוז, וזאת עקב העובדה כי רק באמצעים שיש בבית חולים ניתן להשגיח עליו כראוי ולנסות להציל את חייו במקרה של התדרדרות. ד"ר לינה קאסם חסאן, יו"ר רופאים לזכויות אדם, ביקרה את עדנאן מספר ימים לפני מותו, בדקה אותו ופרסמה חוות דעת רפואית בדבר סכנת חיים הנשקפת לו והצורך בהעברתו המיידית להשגחה בבית חולים", הוסיפו.

"כל אלה, לרבות פניות אישיות ובאמצעות בית המשפט לגורמים אלו, נפלו על אוזניים ערלות. גם בקשתו של ח'דר ובני משפחתו לאפשר להם לבקרו בכלא, כשברור שהייתה זו עלולה להיות פגישתם האחרונה, סורבה על ידי שב"ס, ומשהגיעה לבית המשפט הוא התמהמה והחלטה לא ניתנה עד היום. מעבר לכשלים הרפואיים המקצועיים והאתיים, המקרה של ח'דר עדנאן מדגים את חוסר האומץ של מדינת ישראל ומוסדותיה לטפל בעניין העיקרי שנגדו מחה עדנאן במשך שנים רבות – העוולות של הכיבוש", הדגישו ברופאים לזכויות אדם.

 

 

ח'דר עדנאן עם ילדיו (צילום: אקטיבסטילס)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן