fbpx

מהכלא הצבאי למטה האו"ם בג'נבה: סרבנים דורשים לנקוט צעדים נגד הכיבוש

סרבנית הכיבוש עינת גרליץ (19) הופיעה אתמול (שני) בפני חברי מועצת זכויות האדם של האו"ם

השתחררה מהכלא הצבאי ונסעה למטה האו"ם בג'נבה: סרבנית הכיבוש עינת גרליץ (19) הופיעה אתמול (שני) בפני חברי מועצת זכויות האדם של האו"ם. גרליץ ששוחררה לאחרונה אחרי 87 ימי מאסר ויחד עם נוה שבתאי-לוין ששוחרר אחרי 115 ימי מאסר הגיעה למועצת זכויות האדם כדי לקדם את המאבק בכיבוש, את זכויותיהם של סרבני מצפון ונגד מדיניותה ההפיכה המשטרית של ממשלת הימין.

הסרבנים השתתפו בפורום מקדים של מועצת זכויות האדם של האו״ם, בו מדינות משתתפות בוחנות את מצב זכויות האדם במדינות שונות. הפאנל המקדים הוא הזדמנות לארגוני ופעילי זכויות אדם לעדכן במצב בשטח מעבר לעמדה הרשמית של המדינה הנבדקת. גרליץ שיתפה את ממשתתפי המושב בניסיונה: "הבנתי שהמשמעות של להתגייס לצבא היא לקחת חלק בכוח אלים שמדכא באופן ברוטאלי פלסטינים ושולל מהם זכויות אדם בסיסיות. אני גם מתנגדת לשימוש באלימות עצמו. כך הבנתי שאני גם פציפיסטית וגם סרבנית כיבוש. שתי העמדות המשלימות האלה נוצרו באופן טבעי יחד, אבל הצבא הישראלי טוען שהראשונה שוללת את השנייה".

״אני מודאגת ממצב זכויות האדם במדינה שלי לאור החקיקה החדשה והנחפזת שמקודמת על ידי הממשלה הנוכחית. החוקים שמועברים יתנו לרוב הקואליציוני רוב למנות שופטים וישללו את היכולת של בית המשפט העליון לבטל חוקים שפוגעים בחוקי יסוד ובזכויות אדם״, הדגישה.

אנחנו מודאגים מאוד מהאלימות המתמשכת שמשפיעה באופן חריף על האזרחים הערבים בישראל ועל כל אלו שמבקרים ומוחים נגד החלטות הממשלה, ומרגישים מושתקים ומדוכאים".
נוה שבתאי לוין, שהשתתף אף הוא באירוע ושוחח עם נציגי מדינות, הוסיף:
״הכיבוש והאפרטהייד הם לא סוגיה ישראלית פנימית, אלא סוגיה בינלאומית שמשפיעה על הפלסטינים ועל האזור כולו. בין אם זה יחסים דיפלומטים של ישראל עם דיקטטורות ברחבי העולם, סחר בנשק שמפורסם על הפצצות בעזה, ועד הניסיון של ישראל לצבוע כל גוף בין לאומי שמעז להעביר ביקורת על ישראל 'אנטישמי'. לכן חשוב להיאבק גם בחזית הבין לאומית למען הפעלת לחץ לסיום הכיבוש, ולשלום צודק ושוויוני".

בין ההמלצות שהגישו הסרבנים בשם רשת מסרבות לפורום: הכרה בחוק בזכות לסירוב מצפוני לשירות צבאי, כולל על בסיס התנגדות להפרת זכויות אדם, עצירת המעצרים החוזרים ונשנים של סרבני מצפון, הבטחת עצמאותה של המערכת המשפטית, שהיא אבן יסוד בהגנה על זכויות אדם וביטול החקיקה בישראל מתנגשת עם סטנדרטים בינלאומיים של זכויות אדם".

יצוין שביום ראשון האחרון התייצב הצעיר יובל דג בבקו"ם וסירב להתגייס בשנית. הוא נשפט ל-20 ימי מאסר נוספים ונשלח חזרה לכלא צבאי. עם כניסתו לבקו"ם אמר יובל: "ישבתי בכלא צבאי 10 ימים ועכשיו אני כאן שוב, בבקו"ם מתייצב ומסרב גיוס. הרצח של מחמד אלעסיבי בעיר העתיקה שבוצע על ידי שוטרים בליל שבת מזכיר לנו שוב את המציאות הנוראית של הכיבוש והאפרטהייד ואני כאן בבקו"ם, כדי לסרב שוב ולהזכיר לצבא שאני, לא עומד לקחת בזה חלק".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119887

עינת גרליץ בישיבת מועצת זכויות האדם של האו"ם בג'נבה (צילום: יו.פי.אר אינפו)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן