fbpx

סכנת המאגרים הביומטריים עמדה במרכז דיון וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת

את הדיון ניהל ראש הוועדה ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל)

העדר הפיקוח על מאגרי הנתונים הביומטריים הממשלתיים עמד במרכז ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת בשבוע שעבר. את הדיון ניהל ראש הוועדה ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל). במהלך הישיבה הצטרף ח"כ עודה למבקרי השימוש שעושה הממשלה במאגרים הביומטריים, וקרא יחד איתם לצמצם את השימוש בהם ככל האפשר. הנקודות העיקריות שעלו בדיון היו: מספרם המרובה של המאגרים הביומטריים ומאגרי התמונות, אותם מפעילים הממשלה וגופים ציבוריים נוספים. עוד דנה הוועדה בשאלה, האם איחוד כל המאגרים ייטיב עם האזרחים.

בסיכום הדיון אמר ח"כ עודה: "הוועדה קוראת לממשלה לבחון את הצורך בהפעלת מאגרי מידע ביומטרי כה רבים ומפוזרים. יש לוודא כי הממשלה משתמשת במאגרים שברשותה בהתאם למדיניות הביומטרית הלאומית. כמו כן, יש לצמצם את השימוש במאגרי מידע שאינם נחוצים. אנו קוראים לייסד מטה שיפעל לצמצום המאגרים, ולאפשר אספקת שירותים על בסיס המאגר הביומטרי הלאומי בלבד. בנוסף, על משרד התחבורה לפעול למחיקת המאגר שברשותו, בהתאם להתחייבויותיו. הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא ותקיים דיונים נוספים".

מיליוני צילומים וטביעות אצבעות

מאגר ביומטרי הוא אוסף דיגיטלי של נתונים, הכולל בין השאר טביעות אצבעות ותווי פנים של אזרחים. ב-2009 חוקקה הכנסת את החוק ״הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגרי מידע". מטרת החוק העיקרית – למנוע גניבות זהות המתבצעות באמצעות זיוף תעודות זהות ודרכונים.

החקיקה עוררה בשעתה פולמוס ציבורי בנושא. היא הובילה להגשת כמה עתירות לבג״ץ, וזה חייב את המדינה לפרסם מדיניות לאומית ליישומים ביומטריים. המדיניות חלה על המאגר הביומטרי הראשי, עליו ממונה רשות המאגר הביומטרי הלאומי.

מטרת החקיקה – לשמור על הציבור מפני סכנות דליפה ולהטיל רגולציה על השימוש במאגרים. זאת במטרה להבטיח את השימוש בהם למטרות הכרחיות בלבד, ולהגן על זכויות הפרט של האזרחים. אך לבד מהמאגר הביומטרי הלאומי, קיימים מאגרים נוספים שאינם כפופים למדיניות הפיקוח הממשלתית. דו״ח שפרסם הממונה על היישומים הביומטריים ביולי האחרון העלה כי תמונות פניהם של אזרחים שמורות במאגרים שמפעילים עשרה גופים ציבוריים, כולל משרדי ממשלה.

ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה ערכה דיון ראשון בנושא ב-15 בדצמבר 2021. בתוך כך, בחנה הוועדה את המאגר שמפעיל משרד התחבורה, ובו כ-4 מיליון תמונות פנים. מדובר במאגר הכולל את תמונות פניהם של אזרחים שצולמו לטובת הנפקת רישיונות נהיגה. אך גורמים שונים קיבלו אישור להשתמש במאגר לצרכיהם: המשטרה, רשות המיסים, שירותי הביטחון וצה״ל. משרד התחבורה מספק לגופים אלה  גישה למידע הביומטרי ללא כל פיקוח. בישיבה בדצמבר 2021, התחייב נציג משרד התחבורה אלון ליכטשטיין כי עד לסוף 2021 יימחקו המאגרים. אך נכון ליולי 2022, הם ממשיכים לפעול.

יצוין כי המדינה מחזיקה מאגרים ביומטריים נוספים ובהם מיליוני צילומי פנים ותעודות זהוי. מאגר המשרד לביטחון לאומי באגף לרישוי כלי יריה מכיל 300 אלף תמונות פנים; מאגר רשות האוכלוסין וההגירה, הכולל גם את מאגר העובדים הזרים, מכיל 600 אלף תמונות פנים; מאגר משרד העלייה והקליטה מכיל 400 אלף תמונות פנים; מאגר משרד הבינוי והשיכון, הכולל מאגר תמונות הזכאים לסיוע בדיור, מכיל 900 אלף תמונות פנים. הרשויות המקומיות מחזיקות גם הן מאגרי מידע, המכילים צילומי תעודות זהות שבהן תמונות פנים ביומטריות, כמו גם נתונים ביוגרפיים של תושבי העיר. זאת לצורך הנגשת שירותים מוניציפליים. מדובר במיליוני נתונים שמספרם המדויק אינו ידוע.

הממשלה קבעה כי לגבי "גופים מיוחדים" יחולו הסדרים מיוחדים בכל הנוגע להפעלת יישומים ביומטריים. עם גופים אלה נמנים משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. אך נכון לעכשיו, השימוש של שני גופים אלה במאגרים הביומטריים אינו תחת פיקוח.

פגיעה גוברת בפרטיות האזרחים

ישיבת הוועדה בשבוע שעבר הצביעה על פגיעה מעמיקה בפרטיות וביכולת האזרחים להישאר אנונימיים במרחב הציבורי. מדיניות הממשלה בנושא המאגרים פוגעת באופן חמור בחופש הביטוי, בחופש ההתאגדות, בחופש ההפגנה, בחופש הדת ובזכות לחירות. לפי האגודה לזכויות האזרח: ״לטכנולוגיה המאפשרת מעקב מתמשך אחר תנועות של אזרחים אפקט ממשמע וממשטר, הגורם לאדם להימנע מפעילויות שונות שהוא חופשי לעשות. אדם היודע כי מהלכיו נמצאים תחת מעקב וחשופים לעיני השלטון ישנה את התנהגותו ואף ייזהר בהתבטאויותיו".

קיימת סכנה כי המשטרה תשתמש באמצעים טכנולוגיים אלה לדיכוי הפגנות. שימוש מסוג זה, במיוחד מצד משטרה הכפופה לכוחות פוליטיים דכאניים, ירתיע אזרחים לצאת להפגין ויפגע באלה שיבחרו להפגין. כך יפחית השימוש במאגרים את החופש להביע דעה במרחב הציבורי.

חיוני לפקח על המאגרים הביומטריים ולוודא כי נעשה בהם שימוש אך ורק במידת הצורך. כן יש לוודא כי המאגרים הקיימים מאובטחים ברמה הגבוהה ביותר וכפופים למדיניות הלאומית ליישומים ביומטריים.

ח"כ איימן עודה בדיון על העדר הפיקוח על מאגרי הנתונים הביומטריים הממשלתיים (צילום: הכנסת)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן