fbpx

פורסמה ביוגרפיה מקיפה של הסופר הפלסטיני ע'סאן כנפאני מאת העיתונאי הוותיק דני רובינשטיין

כותרת הספר: "מדוע לא דפקתם על דפנות כל המיכלית?".

העיתונאי והסופר הוותיק דני רובינשטיין ("דבר", "הארץ") פרסם לאחרונה מחקר ביוגרפי רחב-היקף (הוצאת "ידיעות ספרים", 2022) העוסק בקורות חייו של הסופר והפעיל הפלסטיני הנודע ע'סאן כּנפאני. כותרת הספר: "מדוע לא דפקתם על דפנות כל המיכלית?".

ע'סאן כּנפאני היה בן 17 בלבד עת התחיל ללַמד בבית ספר לילדי פליטים פלסטינים בדמשק. באחד השיעורים הראשונים צייר על הלוח תפוח ובננה, וביקש מן הילדים להעתיק את הציורים. הוא נדהם לגלות כי רוב הילדים לא זיהו את הפירות: הם מעולם לא ראו לא תפוח ולא בננה. אחר כך הציג לילדים שאלה בהתאם לתוכנית הלימודים הסורית: "איפה טוב יותר לחיות, בעיר או בכפר?". גם הפעם הילדים לא הבינו: הרי כל חייהם עברו במחנה פליטים. בפעם הראשונה בחייו נאלץ כּנפאני, בן למשפחה פלסטינית בורגנית שמוצאה מעכו, להתמודד עם בעיית הגלות הפלסטינית.

כּנפאני (1936 – 1972) היה סופר פלסטיני אהוב ופופולרי, שפרסם בעיקר נובלות וסיפורים קצרים. הוא גם היה פעיל פוליטי וחבר בוועד המרכזי של החזית העממית לשחרור פלסטין בראשותו של ג'ורג' חבש, בה שימש כדובר. את פועלו הקדיש לספרות ולפרסומים בעיתונות הפלסטינית.

כּנפאני הוא קולו של דור תושבי מחנות הפליטים הפלסטינים,  שהוריהם שרדו את הנכבה. לאורך חייו קרא כּנפאני לבני עמו להפסיק לקונן על המולדת שאבדה, ולא להסתמך על עזרה ממדינות ערביות. הוא גרס כי על העם הפלסטיני להתנער מחוסר האונים בו הוא שרוי, ולקחת לידיו את האחריות לגורלו – "לדפוק על דפנות המכלית". לכך הקדיש את עטו, ועל כך שילם בחייו.

לפני חמישים שנה, ב-8 ביולי 1972, התפוצצה מכונית הסופר ליד ביתו בביירות, בעת שהוא ואחייניתו למיס בת ה-17 ישבו בה. השניים נהרגו מיד. ממשיכו בתפקיד דובר החזית העממית ועורך העיתון "אל-הדף", בסאם אבו שריף, נפצע כשבועיים לאחר מכן בביירות עקב התפוצצות מטען חבלה שטמנו לו סוכני מוסד. כעבור שנים כתב העיתונאי איתן הבר כי רציחת הסופר בידי ישראל "הייתה חלק ממדיניות תגובה ישראלית למעשי טרור", אשר צברה תאוצה נוספת לאחר רצח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן בספטמבר 1972. על-פי הבר, "הבכיר והבולט בין אלה שנידונו למוות על ידי 'בית הדין של גולדה' היה כּנפאני, זאת על אף שלא היה קיים כל קשר בינו לבין טרור או לבין הרצח במינכן".

הסופר והפעיל הפלסטיני הנודע ע'סאן כּנפאני. (צילום עטיפת הספר)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן