fbpx

המקרה המוזר של האוליגרך האוקראיני-ישראלי-קפריסאי התורם ליד ושם ומממן ניאו-נאצים

איגור קולומויסקי הוא אחד מבעלי ההון העשירים ביותר באוקראינה עם אחזקות בתחומי הבנקאות והאנרגיה

איגור קולומויסקי הוא אחד מבעלי ההון העשירים ביותר באוקראינה ויש לו אחזקות בתחומי הבנקאות, האנרגיה, המחצבים, הבידור והתקשורת. עם התפוררותה של ברית המועצות בתחילת שנות ה־90, הוא ייסד עם שותפו, המיליארדר האוקראיני גנדי בוגלובוב, את תאגיד פריבטבנק שמפעיל את הבנק הגדול במדינה. הוא בעל שלוש אזרחויות: אוקראינית, קפריסאית וישראלית, שמו מופיע בקביעות, גם השנה, ברשימת מאה העשירים הגדולים של ישראל שמפרסם המגזין "דה מרקר" והוא מתגורר בווילה ברחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח.

קולומויסקי מוגדר "יהודי חם", ציוני שתרם בין היתר כספים ליד ושם, לקהילה היהודית באוקראינה ונתן כספים לשחזור בית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים המזרחית. יצוין שהחוק באוקראינה אוסר על אזרחות כפולה אבל לדברי קולומויסקי: "אזרחות כפולה אסורה אבל אזרחות משולשת אינה אסורה". מתברר כי ריבוי הדרכונים טוב לעסקים, בייחוד בעת מלחמה.

אך לא הכל ורוד באימפריית הטייקון האוקראיני-ישראלי-קפריסאי. פריבטבנק, שבין היתר פעילויותיו אחראי לתשלום פיצויים לאזרחי אוקראינה שנרדפו על ידי הנאצים, נקלע ב-2016 לקשיים ועמד בפני קריסה. ממשלת אוקראינה החליטה להלאים אותו אך הסתבר שקולומויסקי ושותפו הוציאו מהקופה מיליארדי דולרים ויצרו בור של יותר מחצי מיליארד דולר במאזני הבנק. תביעות שעדיין פתוחות הוגשו נגד שני השותפים באנגליה ובארה״ב. קולומויסקי נעלם לזמן ודילג מהווילה שלו בשוויצריה לווילה שלו בהרצליה פתוח. על פי החשש הוא הבריח חלק מהכסף דרך קפריסין לישראל והפקיד שני מיליארד דולר בבנק דיסקונט בסניף פל-ים בחיפה תחת שמה של חברת קש בשם סנט ג׳ון.

ב-2019 לאחר חקירה פיננסית רחבת היקף שנמשכה שלוש שנים ממשלת אוקראינה הגישה תביעה נגד קולומויסקי ושותפו בוגולובוב ונגד בנק דיסקונט בישראל. התביעה היא על סך שני מיליארד שקל שהם כמובן רק חלק מהכספים שנעלמו מהבנק האוקראיני.  בתביעה שהוגשה בישראל בדצמבר 2019 נכתב על-פי "כלכליסט" ש"שקולומויסקי ובוגולובוב זממו וביצעו במשך שנים רבות. שורת עוולות המהוות עברות פליליות חמורות בקנה מידה חסר תקדים וביניהן גם עוולות של תרמית, גזל, הפרת איסור הלבנת הון ושלל עוולות ועבירות נוספות שגרמו נזק כספי בסכומי עתק חסרי תקדים".

אך לקולומויסקי פן נוסף. אכן, הוא תרם ליד ושם אבל גם תמך ומימן את היחידות הניאו-נאציות האוקראיניות שהפילו את השלטון הנבחר של ויקטור ינוקוביץ' בהפיכת מאיידן ב2014 באוקראינה. אלה אותן יחידות ששובצו מאוחר יותר במשמר הלאומי של צבא אוקראינה והפכו לחוד החנית של גאוותו במלחמה נגד רוסיה ונגד אזרחי אוקראינה ממוצא רוסי שהתנגדו להפיכה ובקשו להתבדל מאוקראינה כדי ליצור לעצמם מחוזות עצמאיים בדונבס – מחוזות לוגנסק ודונייצק. מאז 2014 יחידות אלה פועלות במסגרת פעולות הצבא האוקראיני נגד "הטרוריסטים" מחבל דונבס שהפגיזו לילה-לילה את צבא הבדלנים והרגו 14 אלף אנשים, רובם אזרחים זקנים וילדים שלא הצליחו לברוח מאזור הקרבות כאשר הצבא מתמקם בבתיהם והופך אותם למגנים אנושיים כפי שעשה לאחרונה במריופול בזמן המבצע הצבאי הרוסי.

הידועה מבין היחידות הניאו-נאציות שקולומויסקי תמך בה היא יחידת אזוב. חבריה לא מסתירים את זיקתם לאידיאולוגיה הנאצית ולסמליה. הם אף מתגאים בכך כשהם מצדיעים בגלוי במועל יד, משתמשים בסמלים נאצים על המדים ועל הדגלים שלהם וחושפים קעקועי צלב קרס על גופם בגאווה. מטרתם היא לחסל יהודים, צוענים, הומוסקסואליים, ורוסים (הנקראים ׳אורקים׳ בפיהם) שלפי תורת הגזע שלהם הם תתי-אדם ולהביא לניצחון הגזע הלבן האוקראיני שהוא הגזע העליון. המייסד והאידיאולוג של גדוד אזוב אנדריי בילצקי אמר לעיתון ה"גארדיין" הבריטי: "המשימה ההיסטורית של האומה האוקראינית בזמן קריטי זה היא הובלת המסע האחרון של הגזע הלבן להישרדותו".

אותן היחידות כמו יחידת אזוב שקולומויסקי תמך בהן בשנים 2014 ו-2015 שובצו בינתיים לא רק בצבא אלא גם למשטרה ולמשטרה החשאית והן זוכות לתשבוחות רבות, להוקרה, ולמימון של מיליארדי דולרים בנשק על "גבורתם" מצד האיחוד האירופאי, ארה״ב ונאט״ו ומצד מיליוני אזרחים במערב שרואים בהם קורבנות מסכנים של הרוסים הרעים ופוטין הרשע.

המערב וממשלת אוקראינה מכחישים את היסודות הנאצים של היחידות שהשתלבו לתוך הצבא האוקראיני וממעיטים בערך השפעתם. וולודומיר זלנסקי, הנשיא היהודי שנתמך ב-2019 על ידי קולומויסקי, הוא ההוכחה מבחינת המערב ש"אין נאיו-נאציזם באוקראינה". הוכחה מוזרה ביותר כאשר החיילים של הנשיא היהודי ממשיכים לשאת בגאווה סמלים נאצים על דגליהם, מדיהם וגופם. נראה שזלנסקי שעלה לשלטון ברוב מכריע סדר יום  בדבר השכנת שלום בין מערב ומזרח אוקראינה נפל בשבי כוחם של היחידות הנאציות, האידיאולוגיה שלהן, ומסע צלב הקרס שלהן למרות היותו יהודי. נכון שזלנקסי קיבל את הניאו-נאצים בירושה מקודמו האוליגרך פטרו פורושנקו, אך לא עשה דבר כדי למגר אותם. באוקראינה נמשכת הסגידה לדמויות מהעבר הלאומני, הרצחני והניאו-נאצי, כתב היסטוריון השואה פרופ' יהודה באואר ביום שישי האחרון ב"הארץ".

ב2014 כאשר קולומויסקי מונה למושל מחוז הולדתו שעל נהר הדנייפר במחוז דונבס הוא הביא עמו את מיליציה הפרטית שלו: "גדוד דנייפר 1", אותה הקים ומימן מכיסו. אז, מנתה המיליציה כ-2,000 לוחמים. שבועות ספורים לאחר המינוי קולומויסקי הצטלם בחולצה בצבעי אדום-שחור שעליה מנורת שבעת הקנים בשילוב עם סמל הלאומנות האוקראיני – הקלשון המחודד. מתחת לסמל התנוסס הכיתוב: "ז׳ידו-בנדרה".

ז׳יד הוא כנוי הגנאי ליהודי ברוסית ואוקראינית. סטפן בנדרה היה המנהיג הגזעני של אוקראינה ששיתף פעולה עם הנאצים, פעל נגד הצבא האדום ורצח אלפי יהודים ופולנים במלחמת העולם השנייה בעת הכיבוש הנאצי. אז כן: "ז׳ידו-בנדרה" – יהודו-נאצי. קולומויסקי ואחדים בקהילה היהודית באוקראינה חשבו שזה מצחיק. אותי זה לא ממש מצחיק. צריך להעמיד לדין ולהעניש יהודים שתומכים או ממנים ניאו-נאצים, באוקראינה או בכל מקום אחר בעולם, ולא משנה אם זה מסיבות פוליטיות או כלכליות, כפי שצריך לשפוט ולהעניש כל מי שתומך באידיאולוגיה השטנית הזו.

עוד בנושא

 

לוחם במיליציית "אזוב" הניאו-נאצית (צילום: מות'לי רוויו)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן