fbpx

שתי הפגנות נגד ההפיכה המשטרית נערכו בברלין בעת ביקורו של ראש הממשלה בעיר

למחאות הגיעו פעילים ישראלים ויהודים מקומיים רבים

שתי הפגנות מחאה נערכו אתמול (חמישי) בעת ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בברלין. בשעה 13:00 נערכה משמרת מחאה של ביוזמת כוחות שמאל פלסטינים, אליה הגיעו מספר פעילים ישראלים ויהודים מקומיים. ההפגנה נערכה מול משרד הקנצלר. הפגנה גדולה יותר, של ישראלים המתנגדים להפיכה המשטרית, נערכה בשעה 16:00 בשער ברנדנבורג.

הקהילה הישראלית בברלין, שמונה אלפים רבים, התגייסה באופן משמעותי להפגין נגד ביקור ראש הממשלה לאור קידום ההפיכה המשטרית ובתיאום עם ההפגנות הנערכות בארץ זה חודשיים, יחד עם מחאות דומות הנערכות בערים רבות ברחבי העולם. בהפגנה שנערכה בשער ברנדנבורג בלב ברלין השתתפו כאלף איש, והיא סוקרה בהרחבה בתקשורת הגרמנית.

לצערנו, הקריאה להפגנה התרכזה ברפורמה המשפטית ובסכנה לדמוקרטיה הישראלית בלי להתייחס לכיבוש השטחים הפלסטינים המתמשך ולמשמעות ההפיכה בקידום הסיפוח, אלימות הכיבוש והאפליה כלפי החברה הערבית בישראל. המארגנים ניסו לשמור על מסרים שהם הדגירו  "חיוביים" ועל ביטויי "אהבה למדינה" שעמדו במרכז היוזמה.

יחד עם, קבוצה של פעילי שמאל ישראלים ויהודים גרמניים תושבי העיר, שארגנו כבר הפגנה נגד ממשלת הימין הפשיסטית כמה שבועות אחרי שנבחרה, ארגנה גוש נגד הכיבוש בהפגנה הראשית בברלין, ופרסמה קריאה להצטרף להפגנות ובמרכזה: המאבק לדמוקרטיה לכולם – ולא רק ליהודים. מבין מובילי המחאה היו מספר פעילי מק״י וחד״ש המתגוררים בבירת גרמניה.

למרות חיכוכים בין המארגנים לבין הגוש נגד הכיבוש, ועל אף שמפגינים שהניפו דגלי פלסטין הורחקו מההפגנה בידי המשטרה ובהוראת המארגנים, הקריאות נגד הכיבוש והשלטים שעסקו בסכנת האפרטהייד שלטו בזירה. הקהל הרב שהגיע, כך נראה, מצא במסרי השמאל של הגוש נגד הכיבוש יותר ערך מאשר בפטריוטיות הסכרינית שקודמה על ידי המארגנים.

יצוין שגרמניה היא זירה קשה למחאות נגד הכיבוש ולמען זכויות פלסטינים. הזיהוי שמקדמים כלי ההסברה הישראלים והכוחות הפרו-ישראלים, בין אנטישמיות לבין אנטי-ציונות, הפכו להיגיון הדומיננטי בדיונים על ישראל ופלסטין בגרמניה בשנים האחרונות. ההתייחסות לכל קריאה פרו-פלסטינית או ביקורתית כלפי ישראל כאנטישמית, והרדיפה אחר אינטלקטואלים, אמנים ופעילים המדברים בעד שחרור פלסטין, הפכו לנורמה.

לאור מצב קשה זה, לאנשי שמאל ישראלים המתגוררים בגרמניה יש תפקיד חשוב בקידום השיח הביקורתי כלפי ישראל. גרמניה היא הכוח הפוליטי המוביל באיחוד האירופי – שותף הסחר החשוב ביותר של ישראל. ממשלת הגרמניה, במחויבותה הייחודית והמתחזקת כלפי ישראל, היא הכוח המונע עמדות נחושות יותר של כלל המדינות החברות באיחוד כלפי ישראל. מבחינה זו היא אחת מזירות המאבק החשובות ביותר בזירה הבינלאומית. קולות של ישראלים ויהודים, גם אם עדיין מדוכאים בזירה הציבורית, בכל זאת זוכים "להנחה" מסוימת בגלל שקשה יותר להאשים אותם באנטישמיות.

ההפיכה המשטרית שמקדמת ממשלת הימין היא שעת כושר להדגיש בזירה הבינלאומית את הסוגייה הפלסטינית ואת הצורך להיאבק נגד הכיבוש הישראלי. הפולמוס בגרמניה סביב ההפיכה המשטרית בישראל הוא ער ומשמעותי, ועשוי לסדוק את החסינות הטוטאלית לה זוכה ישראל בברלין. כעת, פעולות מחאה של אנשי שמאל ישראלים, פלסטינים ואחרים בזירה הגרמנית, ועבודה משותפת שלהם, היא צו השעה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119779

די לכיבוש: מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בשער ברנדנבורג, אתמול, בעת ביקורו של נתניהו בברלין (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן