fbpx

סולידריות מישראל עם המאבק: מאות מחאות ברחבי ארה"ב למען הזכות החוקתית להפיל

תוך יומיים נערכו כ-400 הפגנות ועצרות בעקבות הדלפת טיוטת פסיקה של בית המשפט העליון

רבבות נשים וגברים יצאו אתמול והיום (ראשון) להפגין ברחבי ארה"ב למען הגנה על הזכות החוקתית להפיל, כחלק ממחאה שיזמו ארגוני נשים. תוך יומיים נערכו כ-400 הפגנות ועצרות בעקבות הדלפת טיוטת פסיקה של בית המשפט העליון בתחילת החודש בידי אתר "פוליטיקו". מהמסמכים עלה כי השופטים מתכוונים לתמוך בביטול הפסיקה המכוננת בתיק "רו נגד וייד" מ-1973 ובביטול פסיקה נוספת מ-1992.

בשנה החולפת קידמו מדינות רבות, בעיקר בדרום ארה"ב, חוקים המציבים קשיים בפני נשים המבקשות להפיל. מארגנות ההפגנה בניו יורק מסרו כי אלפים השתתפו בצעדת מחאה על גשר ברוקלין. בשבוע האחרון נערכו הפגנות מחוץ לבתיהם של שופטי העליון סמואל אליטו וברט קבאנו, שעל פי הטיוטה שדלפה תמכו בביטול "רו נגד וייד".

השופט העליון קלרנס תומאס אמר ביום שישי בכינוס משפטי בדאלאס, טקסס כי הדליפה הביאה לכך שהאמון הציבורי בבית המשפט העליון "אבד לעד". השופט השמרן שמונה לשופט עליון ב-1991 תמך במשך שנים בביטול הזכות להפלה, ותיאר את ההדלפה כהפרת אמונים שלא תעלה על הדעת: "כשאתה מאבד את האמון, במיוחד בגוף שבו אני מכהן, זה משנה אותו מהיסוד. אתה מתחיל להביט מעבר לכתף שלך. זו מעין כפירה שאתה יכול להסביר, אבל אין ממנה דרך אחורה".

יצוין שקואליציה של ארגונים בישראל הפועלת לביטול הוועדות להפסקת הריון ולתיקון העוול כלפי נשים, פרסמה מכתב בסולידריות עם נשות ארה"ב. לדברי עמותת רופאים לזכויות אדם (רל"א), שהינה חלק מהקואליציה, "המאבק על זכויות הרבייה של נשים הוא מהמאבקים המרכזיים וארוכי השנים של התנועה הפמיניסטית, ובלתי נתפס שהגענו לנקודת השפל שאנחנו עדות ועדים לה היום בארה"ב".

גם בישראל החוק אוסר על הפסקות הריון, למעט תחת מספר עילות מוגדרות מראש שמנה המחוקק. אשה נדרשת להתייצב בפני ועדה רפואית ולבקש ממנה אישור לבצע את ההליך הרפואי. הנוהל הזה, הנהוג מזה עשרות שנים, סותר את עקרון אוטונומיית המטופלת על גופה ומבטא יחס פטרנליסטי שאין לו מקום ברפואה. "על אף הדמיון הרב בין החוק הישראלי לבין זה האמריקאי, בעוד ששם האשה שמבצעת הפסקת הריון היא זו שתישא באחריות פלילית, הרי שבישראל רופאים ורופאות המבצעים את הפרוצדורה הם למעשה העבריינים. העובדה שהממשלה מגדירה מהי פרקטיקה רפואית הולמת באמצעות אכיפת ענישה פלילית, פוגעת הן בזכותה של האשה על גופה הן במקצועיות ובאתיקה הרפואית, וגוררת את המערכת הרפואית לקחת חלק בפגיעה בזכויות אדם", הדגישו ברל"א.

מפגינות בניו-יורק, אתמול, למען הזכות החוקתית להפיל (צילום: פיפלס וולרד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן