fbpx

היום הבינלאומי למאבק בגזענות: 94% מהאזרחים הערבים חוו תיוג גזעני במרחב הציבורי

41% מהמשיבים על הסקר ציינו את נמל התעופה בן גוריון כמרחב בו נתקלו בהכי הרבה אפליה

לקראת היום הבינלאומי למאבק בגזענות שיצוין מחר (שני), המרכז לנפגעי גזענות מבית המרכז הרפורמי לדת ומדינה ערך סקר על ידי החוקר ד"ר מוחמד חלאיילה בנושא אכיפה סלקטיבית, אפליה וגזענות מצד גורמי האכיפה כלפי הציבור הערבי בישראל. מהסקר עולה כי 94% מהנשאלים חוו תיוג גזעני במרחב הציבורי. בין הממצאים הנוספים: 65% מהנשאלים התבקשו להזדהות, 59% עברו בידוק ביטחוני וחיפוש ו־58% התבקשו לענות על שאלות שאינן שגרתיות. עבור 75% מדובר בתחושת ביזוי ופגיעה בכבודם, עבור 73% מדובר בפגיעה דווקא בביטחון האישי ו־67% נמנעים מהגשת מועמדות לעבודה בשל כך. בסקר השתתפו מדגם מייצג של 506 נסקרים מהאוכלוסייה הערבית הבוגרת.

הציבור הערבי סבור כי נמל התעופה בן גוריון הוא המקום שבו פוגשים הכי הרבה אפליה (41%), אחריו במוסדות האקדמיים (26%), בהמשך במקומות העבודה (11%), ולבסוף בקניונים ובמרכזי הקניות (8%). 71% מהציבור הערבי סבורים כי הערבים אזרחי מדינת ישראל חווים את תופעת התיוג הגזעי "פרופיילינג".

מנהלת המרכז לנפגעי גזענות מבית המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עו"ד סמאח דרויש, מסרה: "עוד לפני הסקר היינו מודעים לקיומה בשטח, אך לא להיקפיה ולעומקה. זה צריך להדאיג כל אחד". עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, הוסיף: "שימוש בפרופיילינג גזעי על ידי כוחות אכיפת החוק פוגע עמוקות בזכויות אדם בסיסיות, ועל המדינה לעשות הכל להפסקת השימוש בפרקטיקה הזאת".

יצוין שביום רביעי הקרוב (23.3) מ-9:00 עד 21:00 יתקיים כנס מקוון לציון יום המאבק בגזענות ביום עיון מקוון בנושא "חוסן, חינוך והתמודדות עם גזענות” בישראל ובעולם. מהאגודה לזכויות האזרח נמסר "נשות ואנשי חינוך – זו ההזדמנות לשמוע על חוסן פדגוגי וכיצד הוא יכול לסייע במאבק בגזענות ולהשפיע על החברה כולה. הכנס יתקיים במכון מופ"ת ובשותפות עם המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך, וייקחו בו חלק מגוון של חוקרים וחוקרות בתחום שיציגו פרספקטיבות שונות, לצד ארגונים ואנשי חינוך שיציגו פרקטיקות ותיאוריות המסבירות את המושג “חוסן פדגוגי” מזוויות ומדיסציפלינות שונות.

לדברי האגודה "ההנחה היא שחינוך לחוסן אישי ומיומנויות להתמודדות עם גזענות יכולים להשפיע על החברה כולה. ישתתפו בו חוקרים בתחום, שיציגו פרספקטיבות שונות, לצד ארגונים ואנשי חינוך שיציגו פרקטיקות ותיאוריות המסבירות את המושג 'חוסן פדגוגי' מזוויות ומדיסציפלינות שונות ומציעות דרכים להסתייע בו כדי לתרום למאבק בגזענות.

הכנס מיועד לתלמידים, מורים, ומנהלים בבתי הספר; סטודנטים ומרצים  במוסדות להשכלה גבוהה; קובעי מדיניות במערכות החינוך השונות; עמותות וארגונים; אורחים ומרצים מחו״ל. עוד ישלב הכנס הרצאות תיאורטיות וסדנאות אינטראקטיביות, העשרה ודיון והשראה לפעילות חינוכית, מעשית ויצירתית. ההרצאות יתורגמו סימולטנית לאנגלית, ערבית ועברית.

היום הבינלאומי למאבק בגזענות נקבע על ידי האו"ם בשנת 1966 ומצוין מדי שנה ב-21 למרץ. ביום זה בשנת 1960 נהרגו מאש כוחות המשטרה 69 מפגינים שהפגינו נגד חוקי האפרטהייד בשרפוויל, דרום אפריקה. בהחלטתה קראה העצרת הכללית של האו"ם לקהילה הבינלאומית לפעול למיגור כל הצורות של גזענות והפליה על רקע גזעי, שנאת זרים ואי-סובלנות.

 

להרשמה לכנס

הפגנה נגד גזענות בגליל (צילום: מרכז מוסאוא)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן