fbpx

עובדים בדרום אפריקה דורשים הלאמת מחלבת ענק בבעלות ישראלית

שובתים נגד ההון הזר: העובדים נאבקים נגד פגיעה בשכר ובתנאים, ואף מביעים סולידריות עם העם הפלסטיני

כ-5,000 עובדי החברה קלובר, ענקית החלב והמשקאות הדרום־אפריקאית, שובתים מאז 22 בנובמבר על רקע כוונת ההנהלה לפטר מאות עובדים ולפגוע בתנאיי העבודה של העובדים הנותרים. השובתים, החברים באיגוד עובדי המזון ובאיגוד עובדי התעשייה של דרום אפריקה, קוראים לממשלה להלאים את החברה לאלתר. קלובר, שהוקמה ב-1898, היא חברת מוצרי החלב הגדולה ביותר בדרום אפריקה ומעסיקה כ-8,800 עובדים ב-14 מפעלים. בשנת 2019 רכשה את קלובר  "מילקו", חברה בת של החברה המרכזית לייצור משקאות קלים – המוכרת יותר בשם קוקה קולה ישראל.

קוקה קולה ישראל, בבעלות בעל ההון דודי ורטהיים, נחשבת תאגיד המזון הרביעי בגודלו בישראל. אחד ממפעליה הגדולים בארץ שוכן בהתנחלות עטרות שבירושלים המזרחית הכבושה. החברה מחזיקה, בין השאר, בבעלות במחלבות טרה ובנביעות, וכן בעסקים ברומניה, בתורכיה ובאוזבקיסטן. ורטהיים הוא גם בעל השליטה בחברת הנדל"ן אלוני חץ ובקשת 12 – ערוץ הטלוויזיה הנצפה בישראל, ומחזיק בשליטה משותפת במזרחי טפחות – הבנק השלישי בגודלו בישראל.

כשנודע שמילקו רכשה את קלובר, עתרו איגודי העובדים בדרום אפריקה לרשות התחרות של המדינה כדי למנוע את הרכישה, מחשש לפגיעה במקומות עבודה. רשות התחרות אישרה את העסקה, אך הבטיחה לאיגודים כי לא יהיו פיטורים המוניים או פגיעה בתנאיי העבודה הקיימים. מילקו עצמה אף התחייבה בפני הרשות ליצור 500 מקומות עבודה חדשים.

אך החברה לא עמדה בהבטחתה זו, ולאחרונה אף פתחה במתקפה כוללת על זכויות העובדים. השביתה הנוכחית פרצה על רקע החלטת ההנהלה לפטר מאות עובדים; לקצץ 20% בשכרם של העובדים הנותרים; להנהיג שבוע עבודה בן שישה ימים ויום עבודה בן 12 שעות, ללא תשלום שעות נוספות; לחייב את העובדים לעבוד במהלך חגים; לצמצמם את צוותי פריקת המשאיות לעובד אחד בלבד; ולסגור שישה מפעלים בפנים הארץ.

האיגודים חוששים כי מאחורי סגירת המפעלים בפנים הארץ – אך לא המפעלים באזורי החוף – עומדת כוונתה של קלובר להפוך מיצרנית לרשת שיווק והפצה של מוצרים מיובאים מתוצרת מילקו. המשמעות היא – הצפה של השוק המקומי במוצרים זולים מתוצרת חוץ, שתוביל לקריסת התעשייה המקומית.

"כאשר מפעלים נסגרים, הפתרון היחיד הוא שהממשלה תלאים את המפעלים כדי להגן על מקומות עבודה ועל הכלכלה המקומית", אמר נשיא איגוד עובדי התעשייה ממטלווה סביי. מפלגת העובדים הסוציאליסטית, התומכת בשובתים, מסרה: "אין זה מפתיע שממשלת ANC (הקונגרס הלאומי האפריקאי) הניאו-ליברלית מוכנה לעמוד מנגד בזמן שאחד ממפעלי המזון הגדולים ביותר במדינה נסגר".

בשבועות האחרונים החריף המאבק. לדברי האיגודים, הנהלת החברה מובילה מתקפות ונוקטת איומים נגד השובתים במטרה לשבור את השביתה.

לטענת איגודי העובדים, ב-7 וב-8 בינואר הושלכו בקבוקי תבערה על מכוניות השייכות לשובתים. בליל ה-9 בינואר הגיעו בריונים לביתם של שניים מהעובדים ואיימו עליהם לשבור שביתה. עובדים אחרים דיווחו על שיחות טלפון מאיימות בשעות הלילה.

נשיא האיגוד סביי אמר לעיתון המקומי "פיפלס דיספץ'" כי האיגוד יגיש תלונה למשטרה נגד הנהלת החברה. לדבריו, "התקפות בקבוקי התבערה הן סימן לייאוש הגובר של ההנהלה נוכח השביתה". "העובדה שהחברה משתמשת בשיטות כאלה אינה מפתיעה, בהתחשב בבעלים שלה", הוסיף בהתייחסו לבעלות הישראלית. יצוין כי במהלך השביתה הביעו עובדי קלובר סולידריות עם העם הפלסטיני, והדגישו את תמיכתם במאבקו לסיום הכיבוש ולהקמת מדינתו העצמאית.

הסולידריות עם השביתה ממשיכה להתרחב למעגלים נוספים. 25 ארגונים דרום-אפריקאיים הצהירו על תמיכתם בשביתה וקראו לצרכנים להחרים את מוצריה של קלובר. בין הארגונים ישנם איגודי עובדים בחקלאות, פועלי מתכת ועובדי תחבורה, איגוד המובטלים, מפלגות שמאל וארגוני סולידריות עם העם הפלסטיני. הארגונים חתמו על הצהרה משותפת הקוראת למנוע את הפיטורים, לעצור את סגירת המפעלים ולהפקיע את השליטה בקלובר מידי מילקו.

אסיפת מחאה של העובדים השובתים בעיר יוהנסבורג (צילום: מפלגת העובדים הסוציאליסטית)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן