fbpx

מחאות המוניות הובילו להתפטרות הממשלה קזחסטאן: המפגינים דורשים צדק חברתי

נשיא המדינה הודיע על ביטול הרפורמה שבגינה פרצה המחאה, אך המפגינים ממשיכים לצאת לרחובות ולדרוש שינוי

גל של הפגנות המוניות פרץ בימים האחרונים ברחבי קזחסטאן והגיעו אמש (שלישי) לשיאן. המחאה פרצה כתוצאה מהעלייה החדה במחירי הגז במדינה בעקבות החלטת הנשיא לבטל את הסבסוד הממשלתי.

במחאות בלטו בקריאות לצדק חברתי לשינוי מן היסוד במדינה, וקריאות נגד הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב – אשר משמש עד היום ככוח מאחורי הקלעים בהנהגת המדינה. לפני פרישתו מתפקיד הנשיא סימן נזרבייב את קאסים-ג'ומארט טוקאייב כיורשו, ואחר כך מונה זה לתפקיד. הוא נהנה מפרלמנט ללא אופוזיציה. נזרבייב בן ה-81 ממשיך להחזיק בהשפעה מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת הביטחון ו"מנהיג האומה", תואר המקנה לו סמכויות נרחבות וחסינות מהעמדה לדין.

המשטר בקזחסטאן ידוע במדיניות של דיכוי קשה כלפי מחאות. במחאת העובדים בז'אנאוזן לפני כעשור אף ירו כוחות המשטרה במפגינים. לעומת זאת, במחאה הנוכחית, על אף כינון מצב חירום בבירה וסגירה של חלקים ממנה, לצד חסימת הרשתות החברתיות, התקפל נשיא המדינה לחלוטין לדרישות המפגינים. הוא הכריז על ביטול הליברליזציה הכלכלית ועל הורדת מחירים, פיטר את הממשלה ואף הכריז כי לא ינקטו  צעדים פליליים או משפטיים כלפי המפגינים, כל עוד יתפזרו עד הערב. חרף צעדי הנשיא, המפגינים הבהירו כי הם נחושים להמשיך במחאה.

דובר המשטרה מסר כי כוחות הביטחון עצרו יותר מ-200 בני אדם בעקבות ההתקפות על בנייני הממשלה בערים אלמטי, שימקנט וטאראז. עוד נמסר בהצהרה כי 95 שוטרים נפצעו, מבלי למסור נתונים על המפגינים. על פי דיווח התנועה הסוציאליסטית, ההפגנות והשביתות במקומות העבודה הגדולים ברחבי קזחסטאן החלו ביום ראשון בעיירת הנפט ז'נאאוזן לאחר שהרשויות הסירו יום קודם לכן את ההגבלות על מחיר הגז הפחמימני המעובה, דבר שהוביל לעליית מחיר פי שניים. באותה עיירה בדצמבר 2011, שוטרים ירו לעבר מפגינים והרגו לפחות 16 בני אדם.

 

עוד על גל המחאות והשביתות, באתר התנועה הסוציאליסטית של קזחסטאן (ברוסית)

אסיפה המונית נגד ממשלת קזחסטאן, אתמול, בבירה אלמטי (צילום: התנועה הסוציאליסטית של קזחסטאן)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן