fbpx

לקראת הבחירות לפרלמנט הרוסי: נפסלה מועמדותו של בעל ההון הקומוניסט

בעל ההון פאבל גרודינין, מראשי המפלגה הקומוניסטית ודמות שנויה במחלוקת בשורות מפלגתו, נפסל מהתמודדות

הבחירות הפרלמנטריות ברוסיה מתחממות. לפי הסקרים האחרונים, בבחירות שיערכו ב-19 בספטמבר צפויה מפלגת השלטון "רוסיה המאוחדת" לאבד כמחצית ממושביה בפרלמנט.

עם זאת, נראה כי היחלשותה של מפלגת השלטון לא צפויה לחזק את מפלגות האופוזיציה העיקריות המיוצגות בפרלמנט – המפלגה הקומוניסטית והמפלגה הליברל-דמוקרטית – שמדשדשות גם הן בסקרים. מפלגות אלה הן מפלגות אופוזיציה "מבויתות", הנשלטות למעשה מהקרמלין. בסופו של דבר, הן מצביעות כמעט תמיד בהתאם לדרישות השלטון. אולם "רוסיה המאוחדת", שזכתה בבחירות האחרונות ב-54% מהקולות ושלטה ללא צורך בקואליציה, חוששת עתה מאיבוד הרוב הפרלמנטרי.

על רקע זה הודיעה וועדת הבחירות המרכזית על פסילת מועמדותו של פאבל גרודינין, המוצב במקום הראשון ברשימת המפלגה הקומוניסטית ומי שהיה ב-2018 מועמדה של המפלגה לנשיאות. לפסילה שתי עילות רשמיות: החזקתו של גרודינין בחשבונות בנק בחו"ל וחברותו בדירקטוריונים של חברות זרות. גרודינין אינו מכחיש טענות אלה, אך טוען כי הוא "בתהליך של סגירת החשבונות הזרים והעברתם לבנקים רוסיים", וכי חברותו בדירקטוריונים של חברות זרות אינה עבירה על חוקי הבחירות ברוסיה.

פסילת מועמדים שאינם נוחים לממשל היא שיטה נפוצה וידועה במערכות הבחירות ברוסיה. באמצעות חוקים אנטי- דמוקרטיים כמו "החוק נגד קיצוניות" (מס' 282) וחוקים בנושאים טכניים, נוהגת ועדת הבחירות לפסול מועמדים מן השמאל הרדיקלי ומועמדים מחאתיים. אך הפסילה של גרודינין – בעל הון, ימני בדעותיו ותומך נלהב במדיניות הממשל (הן זו הכלכלית והן זו בתחום יחסי החוץ), ומי שעד 2011 היה היועץ של פוטין וחבר ב"רוסיה המאוחדת", ואף כיהן מטעמה בפרלמנט – מציבה סימני שאלה.

פרשנים אופוזיציוניים ברוסיה סבורים כי הקרמלין מנסה לעורר את מערכת הבחירות באמצעות ליבוי היריבות בין "רוסיה המאוחדת" למפלגה הקומוניסטית, ובכך להניע את הקהלים של שני המפלגות להצביע להן. ואכן, פסילתו של גרודינין, המסוקרת בהרחבה באמצעי התקשורת המזוהים עם השלטון ונידונה שוב ושוב באולפני הטלוויזיה בשעות השיא, הובילה לעלייה קלה באחוזי התמיכה במפלגה הקומוניסטית ולירידה בשיעור בעלי זכות הבחירה שאינם מתכוונים להצביע – זאת מתוך מחאה נגד פסילתו של מועמדה הקפיטליסט של המפלגה הקומוניסטית.

יצוין כי גרודינין כבר הודח בעבר מתפקיד ציבורי: כאשר היה חבר מועצה במוסקבה מטעם המפלגה הקומוניסטית, נחשף כי לא דיווח על רווחיו מחברות זרות. בהליך ההדחה הצביעה רוב הסיעה הקומוניסטית בעד הדחתו.

השתלבותו של גרודינין בהנהגת המפלגה והפיכתו לדמות מפתח בה, על אף עמדותיו הימניות המוצהרות  ומעמדו כבעל הון, נתקלות בהתנגדות חריפה מצד חברים במפלגה. רבים מהם טוענים כי עליית קרנו של גרודינין והנסיגה של המפלגה מעמדות ומתוכניות קומוניסטיות מעידות כי המפלגה נעה ימינה ונוטשת בהדרגה את השמאל הפוליטי הרוסי.

 

פאבל גרודינין בכרזה של המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן