fbpx

לנין שב לרוסיה לאחר הפלת הצאר הרוסי ועובר לשלב המהפכני הבא

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-3 באפריל 1917 (לפי לוח השנה הגרגוריאני) אבי המהפכה הבולשביקית ולדימיר איליץ' לנין ו29 גולים נוספים וביניהן אשתו של לנין נז'דניה קרופסקיה הגיעו לבירת הצאר הרוסי סנט פטרסבורג. הרכבת מציריך לקחה את לנין ושאר הגולים לגבול שוודיה – פינלנד. המהפכן גרגורי זנייב שהיה יחד עם לנין על הרכבת לסנט פטרסבורג כתב בספר זכרונותיו: "חשנו מתח שהגיע לשיאו כשהגענו לגבול הפיני, לנין היה רגוע מאוד", נהר קפוא שחצה בין שוודיה לפינלנד נחצה על ידי לנין ואנשיו באמצעות מזחלות רתומות לסוסים.

המסע של לנין והבולשביקים חזרה לרוסיה בירת האימפריה הצארית ממנה גלו היה אך סמלי למהפכת הפועלים העומדת להתרחש, הסופר האמריקאי אדמונד ווילסון הגדיר את דמותו הנמרצת של לנין "כסך 150 שנים של מחשבה רדיקלית". החזרה של לנין לרוסיה מגיעה על רקע הפלת המשטר של הצאר הרוסי והקמת הממשלה הזמנית של קרנסקי, מה שהיה נקרא "מהפכת פברואר".

"בכתבי אפריל" לנין גינה את הממשלה הפרובנציאלית הזמנית של קרנסקי כממשלה בורגנית ולא לגיטימית נוסף לגינוי מלחמת העולם הראשונה (שהחלה ב1914) "כמלחמת ציד אימפריאליסטית", לכן לנין קרא לפועלים שגויסו לצבאות האירופאים להילחם באימפריאליסטים ולא זה בזה.

תזה נוספת גרסה כי רוסיה עוברת לשלב מהפכני, התודעה הכוזבת של ההמונים שהעבירה את הכוח לבורגנות, מוכנה ומוכרחה להעביר את הכוח לפועלים ולאיכרים. לנין ביקש להכיר בכך שהבולשביקים היו מיעוט בכול מועצות הפועלים שנשלטו על ידי זעיר בורגנים ורפורמיסטים לא מהפכנים שחלחלו את תפיסותיהם להמונים.

לנין קרא לביטול המשטרה, הצבא והבירוקרטיה, לאיחוד כל הבנקים לבנק לאומי אחד והכפפת כלל הבנקים לשליטת הפועלים. קריאתו האחרונה הייתה להקמת אינטרנאציונל מהפכני חדש נגד הסוציאל – שובניסטים ונגד המרכז הפוליטי מה שהפך בהמשך לאינטרנציונאל השלישי – הקומינטרן (קם ב-1919).

יחי מהפכת אוקטובר (שעתידה להתרחש כמה חודשים קדימה)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן