fbpx

היום לפני 76 שנים התקיימה ועידת יאלטה למרגלות הים השחור, בחודשים האחרונים של מלחמת העולם השנייה

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

בין ה4 בפברואר ל11 בפברואר התקיימה "ועידת יאלטה" בעיר יאלטה בחצי האי קרים על גדות הים השחור, עם תום מלחמת העולם השנייה, בוועידה השתתפו: סטאלין מנהיג בריה"מ, צ'רצ'יל ראש ממשלת בריטניה רוזוולט נשיא ארה"ב. על הפרק חלוקת אזורי השפעה בין "בעלות הברית" ומיגור האימפריה היפנית.

בוועידה נקבעו גבולות גרמניה לקראת נפילת הרייך השלישי וחלוקת גרמניה לארבע אזורים: צרפתי, בריטי, סובייטי ואמריקאי, בוועידה הוסכם על חיסול הכוח הגרמני הצבאי ועל העמדת מנהיגי גרמניה הנאצית לדין, בין היתר בוועדה הוחלט על הקמת ארגון האומות המאוחדת שהחליף את ארגון חבר הלאומים.

ב30 באפריל היטלר מתאבד, ב2 במאי ברלין נופלת לידי הצבא האדום וב8 במאי גרמניה נכנעת, ב6 באוגוסט האמריקאים מפילים פצצת אטום על הירושימה ביפן, בין 90 ל 146 אלף בני אדם מתים בהפצצה.

"בשלושת הימים ששהה סטלין בקרים הוא אישר כמה וכמה הודעות ניצחון, ונדמה שהן חתמו את גורל הרייך השלישי. חיילי הצבא האדום לחמו בהיטלראים ברחובות בירת הונגריה בודפשט. הם הגיעו לפאתי עיר הנמל הפולנית דנציג, שנורו בה היריות הראשונות בפרוץ המלחמה ב‏1 בספטמבר ‏1939 .הם החזיקו כמה ראשי גשר בצדו המערבי של נהר האודר הקפוא. ולבסוף ב‏4 בפברואר יצאה הודעה רשמית, ועל פיה הגיעו חייליו של ז'וקוב לתחנת הרכבת בברולדה, מרחק כשישים קילומטרים בלבד ממזרח לברלין. ז'וקוב הכין כמה תוכניות ראשוניות להשתלטות על בירת גרמניה עד אמצע פברואר." (שישה חודשים, מייקל דובס)

"סטלין הסביר שהמשאבים הנחוצים לגרמניה להמשיך במלחמה, כגון נפט, פחם ולחם, אוזלים והולכים. היטלר התגלה כאסטרטג גרוע. במקום להוציא את רוב כוחותיו הכשירים מפרוסיה המזרחית, הוא הניח להם להיקלע לכיתור והפקיד את ההגנה על ברלין בידי הפולקסשטורם הלא מאומנים ובידי הפיקוד העלוב שלהם. אם הוא יאבד את חבל הרוהר, נוסף על שלזיה, יחרץ גורלו." (שישה חודשים, מייקל דובס)

ועידת יאלטה, הייתה יריית הפתיחה של "המלחמה הקרה" בין הגוש המערבי בראשות ארה"ב לגוש המזרחי בראשות בריה"מ, נפילת הכוחות האימפריאליסטים בזה אחר זה ובעיקרם: הבריטים והצרפתים היו נקודת המפנה של שינוי מאזן הכוחות העולמי שהתקיים עד 1989 – 1991 עם נפילת בריה"מ והמעבר ממאבק דו גושי למאבק רב קוטבי.

ועידת יאלטה הייתה יוצאת דופן כיוון שהיא כינסה בין שלושה ראשי מדינות שלחמו יחד כנגד האויב הנאצי, ושעתידים להאבק ביניהם במשך עשורים על היוקרה וההובלה העולמית. 

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן