fbpx

החרמת ציוד סוכנות אי-פי: מועצת העיתונות דורשת את פיטורי שר התקשורת קרעי

״לכל אורך דרכו גילה השר קרעי חוסר הבנה למהותו של חופש העיתונות במדינה דמוקרטית״ מסרה המועצה

משרד התקשורת החרים אתמול (שלישי) ציוד של סוכנות הידיעות האמריקאית אי-פי בטענה שהפרה את "חוק אל-ג'זירה" בכך שהעבירה צילומים מהלחימה בעזה לערוץ וחזר בו מההחלטה כעבור כמה שעות – בעקבות לחץ ממשל ביידן. שר התקשורת שלמה קרעי הודיע אמש כי הורה להשיב את הציוד, לאחר שארה"ב הודיעה כי פנתה לממשלת ישראל בבקשה שתחזור בה מהמהלך. "זה מדאיג, לעיתונאים יש זכות לעשות את עבודתם", מסר הבית הלבן.

בעקבות החרמת הציוד מועצת העיתונות והתקשורת בישראל פנתה לראש הממשלה בדרישה "להעביר מתפקידו את שר התקשורת שלמה קרעי, וזאת בשל כשליו בתחום שהוא מופקד עליו. לכל אורך דרכו גילה השר קרעי חוסר הבנה למהותו של חופש העיתונות במדינה דמוקרטית, דבר שיש לכבדו ככל האפשר גם בעת לחימה ומצוקה".

"די בפרשת החרמת הציוד של אי-פי כדי להצדיק את המסקנה שלא ראוי שהשר קרעי ימשיך בתפקידו, וזאת לאחר שראש הממשלה הורה להחזיר את הציוד שהוחרם בעקבות פניות רבות אליו, לרבות זו שנעשתה אליו ע״י המועצה. הנזק שגרם יוכל לבוא על תיקונו רק בהחלפתו במי שמבין את מהות התפקיד" הדגישו.

גם ארגון העיתונאים מסר שמשרד התקשורת חייב להפסיק לאלתר את הרדיפה של כלי תקשורת ועיתונאים. "בתגובה לפשיטה והחרמת הציוד של סוכנות הידיעות אי-פי אנו מתריעים: למדינת ישראל יש אינטרס מובהק לאפשר עבודה מקצועית וחופשית של כלי תקשורת, זרים וישראלים, גם אם הם מסקרים את המציאות באופן שאינו תואם את נרטיב הממשלה. אנו מוטרדים מפגיעה קשה ומתמשכת בחופש העיתונות, במקרה שבו משרד התקשורת ימשיך לנקוט בצעדים פסולים מסוג זה. אנחנו קוראים ליועצת המשפטית לממשלה להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את האופן הבעייתי שבו משרד התקשורת מפרש את החוק", נמסר.

בתוך כך, ארגון העיתונאים פנה ליועצת המשפטית של משרד התקשורת בטענה כי המשרד פגע בחופש העיתונות והעיסוק של עיתונאים ערבים. זאת, לאחר שפקחים מטעם משרד התקשורת, יחד עם שוטרים, פנו לעיתונאים דוברי ערבית במהלך הפגנה שנערכה בשבוע שעבר וביקשו מהם להזדהות ושאלו אותם אם הם עובדים בערוץ אל ג'זירה.

"פנינו ליועצת המשפטית של משרד התקשורת, עורכת הדין ברוריה מנדלסון והזהרנו אותה שצעד כזה פוגע בחופש העיתונות של עיתונאים דוברי ערבית. אנחנו סבורים שמדובר בהתנהלות אסורה שיש בה גם אפקט מצנן על חופש העיתונות ועל עבודת העיתונאים, ואפילו פגיעה בחופש העיסוק של העיתונאים – מאחר שמי שנבדקו הם דוברי ערבית בלבד" נמסר.

הארגון דורש "להפסיק את השימוש בפרקטיקה הפסולה הזאת ומדגישים – הוראת השעה שאיפשרה את סגירת ערוץ אל ג'זירה, לא מעניקה לאיש סמכות לפנות לעיתונאים ולפגוע בעבודתם, רק מאחר שהם מדווחים בשפה הערבית. אם הדרישה שלנו לא תזכה למענה הולם, לא נהסס לנקוט באמצעים, כולל פנייה לבית המשפט".

במהלך אחת ההפגנות שהתקיימו בתל אביב, פקחי משרד התקשורת עברו בין העיתונאים הערבים שסיקרו את ההפגנה ושאלו אותם לזהות כלי התקשורת עבורו הם עובדים וכן אם מדובר בערוץ אל ג'זירה. לטענת היועצים המשפטיים של הארגוןעוה"ד אמיר בשה ולילך לויהוראת השעה שאפשרה את סגירת הערוץ הקטארי לא מעניקה סמכות לפקחי המשרד ולשוטרים לפנות לעיתונאים ולפגוע בעבודתם.

כך צוין במכתב של הארגון למשרד התקשורת: "מדובר בהתנהלות אסורה שיש בה פגיעה בחופש העיתונות ואפקט מצנן על עבודת העיתונאים. הדבר אף פוגע בחופש העיסוק של העיתונאים, מאחר שנבחרו להיבדק עיתונאים דוברי ערבית בלבד". הארגון דורש ממשרד התקשורת לחדול מפרקטיקה זו, במידה ולא יזכו למענה הודיעו כי יאלצו לנקוט בהליכים משפטיים.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן