fbpx

יומן אמריקאי: הקהילה היהודית בארצות הברית זזה שמאלה וגוברת ההתנגדות למלחמה בעזה

ארגוני הקהילה היהודית המסורתיים לא נראים בשטח, וארגונים אנטי-ציוניים כמו JVP יותר משילשו את גודלם

בניגוד לפרסומים בתקשורת הישראלית, ההפגנות בארצות-הברית נגד המדיניות הישראלית מאורגנות בחלקן בידי יהודים. בהפגנות בתוך הקמפוסים ומחוצה להם משתתפים יהודים צעירים, סטודנטים אך גם אוכלוסייה בגיל השלישי. יהודים הם מרכיב מרכזי בקבוצות שמארגנות את המחאה הנוכחית בארה"ב. בעשרות שיחות פוליטיות שערכתי עם צעירים יהודים ניכר היה שהם מעורים היטב בנעשה בישראל ובפלסטין – לעיתים אפילו יותר מאזרחים ישראלים מהשורה. רבים מהיהודים ביקרו כמה פעמים בישראל ואף דוברי עברית. הם כועסים על המדיניות הישראלית, והם אופוזיציה לציונות.

לאחר 7 באוקטובר, הכפילו ארגוני הסטודנטים הפעילים למען הזכויות של הפלסטינים והארגון קול יהודי לשלום (JVP), ואפילו שילשו את מספר פעיליהם. הארגון מגדיר עצמו, מאז שנת 2019, כאנטי-ציוני, אך מכיר בזכות של שני העמים – הפלסטיני והישראלי – להגדרה עצמית. אחת הפעילות המרכזיות של הארגון סיפרה שהם לא עומדים בקצב ההצטרפות של חברים וחברות לארגון בחודשים האחרונים. פעילות הארגון פרוסה ברבות מערי ארה"ב, ולדבריה חברים בו כמאה אלף חברים.

במקום בו אני נמצא, הסניף המקומי של הארגון עורך שתי משמרות מחאה בשבוע בכיכר המרכזית של העיר. הוא מנהל עבודת לובי מול חברי קונגרס מקומיים ומועצות עירייה וכמובן באוניברסיטאות. בשבוע שעבר התקיים מפגש וידאו בין פעילים מקומיים לפעילי שלום ישראלים ביוזמת גוש שלום. במפגש יצרנו קשרי הכרות וחשבנו על דרכים לשיתוף פעולה עתידי. בארגון חברים גם לא יהודים והוא משתף פעולה עם ארגוני שלום אמריקאיים ופלסטיניים.

ויזואליה של המרחב השמי

לאחר 7 באוקטובר, גם ארגוני שמאל ישראליים החלו לפעול בזירה האמריקאית.  הארגון עומדים ביחד פועל בעיקר באוניברסיטאות בחוף המזרחי ובאזור מגוריי בנורת'המפטון. הם החלו לקיים משמרות מחאה שבועיות הקוראות להפסקת אש בעזה. אחת ממובילות עומדים יחד בנורת'המפטון אמרה לי, שהם מזועזעים מהמלחמה בעזה, אך הצטרפות לארגון כמו קול יהודי לשלום האנטי-ציוני לא באה בחשבון. מבחינתה, עומדים ביחד הוא אומנם שמאלי, אך מחובר היטב לחברה הישראלית.

כאשר מסתובבים בנורת'המפטון, שבה שיעור גבוה של יהודים ופלסטינים, סטודנטים ומצביעי המפלגה הדמוקרטית, התחושה היא שנמצאים בישראל או בפלסטין. הוויזואליה של הפוליטיקה של המרחב השמי ניכרת בכל מקום: דגלי פלסטין וכן כרזות הקוראות להפסקת אש, לפלסטין חופשית ולהפסקת המימון האמריקאי למכונת הכיבוש ורצח העם. כתובות וסטיקרים בנושא מודבקים על מושבי אוטובוסים.

ארגוני הקהילה היהודית המסורתיים, כולל ג'יי סטריט (J Street) השמאלי-קלאסי המזוהה עם שלום עכשיו, לא נראים בשטח. המתחים בקרב הציבור היהודי בארה"ב  ניכרים. כך, למשל, בבית הכנסת הרפורמי המקומי בו אני מבקר רבות לא מינו רב/רבה בשל מחלוקת בין חברי הקהילה התומכים בארגונים הפרו-ציוניים לבין תומכי JVP שכוחם מתחזק מיום ליום. (אגב, בארה"ב לא הפכתי דתי. כאן בתי כנסת הם כמו מתנ"ס: מרחב התכנסות לקהילה היהודית, כולל לשמאליים ביותר.)

הערכה רבה לפעילי שלום ישראלים

בניגוד לפרסומים בתקשורת הממסדית הישראלית, הקובעים שהמוחים בארה"ב "נגועים באנטישמיות", אני יכול להעיד כי במפגשים שהיו לי עם עשרות מוחים שמעתי הערכה גדולה לפעילי השלום בישראל. קיימת בקרבם סקרנות גדולה לגבי התנאים הפוליטיים בישראל ובפלסטין המצמיחים מחאה עממית לא-אלימה נגד פעולות רצח עם בעזה.

ברבות מהמחאות עורכים אירועים של קבלת שבת ונותנים ביטוי למסורות יהודיות, פלסטיניות ואיסלאמיות שונות. משתתפים במחאה שידעו שאני דובר עברית ביקשו שאברך  ברכת קידוש לשבת או אספר על פסח. אני הרגשתי כמו בסרט "חגיגה בסנוקר" מאחר שאיני מכיר את הברכות בעל פה. לכן, כמו בסרט, ביקשתי בנימוס ממישהו אחר שיברך. אישית לא נתקלתי בסיסמאות שליליות הקוראות לפגוע בציונים. המחאה היא הוויה אמריקאית מאוד המקדמת צעדים חיוביים להפסקת האלימות. בניגוד לפוליטיקה הישראלית, שהיא לעיתים מאוד מובנית ופורמלית, מזכירה המחאה הנוכחית בארה"ב את הפגנות דור הפרחים נגד מלחמת וייטנאם.

אחד מפעילי קול יהודי לשלום ביטא בשיחה עמו רצון לפעול בחברה דוברת העברית בישראל: "אנחנו ארגון יהודי חברתי שמטרתו לדאוג לרווחת היהודים בעולם. אנו מתעניינים במערכת הפוליטית העולמית בכללותה, כולל בסכסוך הישראלי- פלסטיני. אנו מודעים למורכבות של המטרות שלנו.  אך היינו רוצים לפעול גם בזירה הישראלית לטובת שני העמים".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129316/

פעילי קול יהודי לשלום מפגינים בפסל החירות בניו-יורק למען הפסקת אש בעזה (צילום: קול יהודי לשלום)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן