fbpx

סדי בן שטרית: הכיבוש הוא הרעה החולה של ישראל

פעיל המחאה בראיון ל"זו הדרך": "יש הרבה כסף במדינה, אבל הוא הולך להתנחלויות"

הפעיל הפוליטי סדי בן שטרית, ממנהיגי מחאת בלפור נגד שלטון נתניהו, התראיין באחרונה ל"זו הדרך" על עתיד המחאה בצל הבחירות לכנסת ה-24. בן שטרית, בן 52 ואב לילד בן שמונה, מתגורר בקיבוץ גת ועובד כמלגזן במפעל מתכת. בחודשים האחרונים התפרסם בעקבות חלקו בהובלת המחאה, ולפני כחודש לקח חלק בהקמת המפלגה הדמוקרטית, המאגדת פעילי מחאה בולטים כברק כהן, ישי הדס, אמה מגן טוקטלי ואחרים.

האם המחאה גרמה לנפילת ממשלת נתניהו-גנץ?

"ברור! במקום בו רבים אחרים נכשלו, המחאה היא הדבר היחיד שהצליח. ביבי מפחד מהמחאה – בחיים שלו הוא לא פחד ממשהו כמו שהוא מפחד מהמחאה. הוא מעולם לא ראה אנשים כאלה נחושים שבאים שבוע אחרי שבוע, שישה חודשים באופן רציף. גם לפני כן הייתה מחאה, אבל מצומצמת ממש. האיש הזה הוא המנהל הכי גרוע שהיה פה. הוא פשוט מנהל כושל, וכל הסמרטוטים סביבו רק מחכים לנפילתו".

בן שטרית יורה חיצי ביקורת נוקבים גם לעבר גנץ: "גנץ דרדר את המדינה בתקופה קצרה הרבה יותר מנתניהו. כניסתו לממשלת נתניהו ופירוק האלטרנטיבה שעמדה מול השלטון דרדרה את המדינה והמערכת הפוליטית לתהומות חסרי תקדים. כשהפגנתי מול ביתו של גנץ לפני כ-7 חודשים, אנשים סירבו להשתתף כי לא רצו להעביר ביקורת על ראש הממשלה החליפי".

איך צריכה תנועת המחאה לנהוג בתקופת בחירות?

"זאת שאלה קשה. אתה אומר 'תנועת המחאה' כאילו שיש תנועה אחת, אבל בתוך תנועת המחאה יש לפחות עשר תנועות. כל אחד עושה מה שהוא מרגיש. אנחנו, כמה חבר'ה אקטיביסטים, החלטנו להצטרף ל'דמוקרטית' ולנסות להשפיע משם. יש לנו נבחרת מעולה של אנשים. חשוב להדגיש שאנחנו לא מפסיקים את המחאה אפילו לרגע. אני באופן אישי מפגין ארבע-חמש פעמים בשבוע".

מה תפיסת העולם של המפלגה הדמוקרטית?

"הדמוקרטית תפעל לשוויון הזדמנויות. היא אינה מפלגה סוציאליסטית או קפיטליסטית", מדגיש בן שטרית. "יש הרבה כסף במדינה, אבל הוא הולך להתנחלויות".

האם המחאה פועלת רק נגד נתניהו או גם נגד עמדותיו, בהן מחזיקים גם פוליטיקאים אחרים?

"גם וגם. גדעון סער הרי לא נהיה פתאום צדיק גדול. הוא ישב תחת נתניהו שתים עשרה שנים וראה אותו הורס את המדינה – וזה לא כל כך הפריע לו. אנשים צריכים להבין שכל מי שישב תחת ביבי פסול ולא יכול להיות משרת ציבור. איך אנשים חושבים שגדעון סער אדם ערכי? למה? אדם ערכי לא היה מוכן לשבת תחת הפושע הזה. אדם ערכי היה קם והולך מזמן. עכשיו ביבי במצב החלש ביותר שהיה אי פעם, אז הוא (סער – ז"א) שם לו עוד מסמר בארון. גדעון סער לא פחות גרוע מביבי. המוסריות שלנו הפכה לבית שימוש, כל דבר מתקבל. איך הסגר הזה מתקבל? איך אין מיליון אנשים ברחוב?".

כעובד שכיר וכמזרחי, האם יש לך שפה משותפת עם הביטחוניסטים והגנרלים המזוהים עם המחאה?

"מי, גונן בן יצחק? גונן בן יצחק הוא היועץ המשפטי שלנו. אילו היו עוד עשרה לוחמי צדק וחופש כמוהו במדינה, החיים שלנו היו נראים הרבה יותר טוב. הוא עשה המון למען המחאה ושילם על כך בבריאות ובפרנסה שלו. נכון שהוא היה איש ביטחון ואיש שב"כ, אבל היום הוא אחד המתנגדים הכי גדולים למשטר. האיש הזה שם את הגוף שלו מתחת למכת"זית".

עם זאת, בן שטרית לא חושש להסתיר את עמדותיו השמאליות: "אני מדבר בכל מקום על הכיבוש, ואני טוען שהרעה החולה הכי גדולה במדינת ישראל זה הכיבוש. הכיבוש הוא אם כל החטאים, בגללו המוסריות שלנו נהייתה בית שימוש. אנחנו חייבים לחתור לעתיד ללא כיבוש, כי אי אפשר לתקן שום דבר במדינת ישראל כל עוד הכיבוש נמשך. כל עוד אין מדינה פלסטינית הפלסטינים יסבלו, וכל עוד הפלסטינים יסבלו גם אנחנו נסבול". על הגזענות והאפליה נגד המיעוט הערבי-הפלסטיני בישראל הוא מוסיף: "חוק הלאום זה הדבר הכי מטורף שקרה פה. אנחנו מדינה גזענית. נתניהו הולך לקושש קולות באום אל-פחם, ורק לפני שנה הוא רצה להעביר אותה לרשות הפלסטינית!"

מדוע לא מצטרפים למחאה יותר עובדים?

"לפעמים כשאנשים נלחמים על הלחם לא מעניין אותם שום דבר אחר. מה שהם לא מבינים זה שנתניהו מחלק כספים  לחברים העשירים שלו. אני אומר את המסרים האלה בצורה הכי בוטה, ואני פונה לכולם: ערבים, אתיופים, כל מי שמגיע למחאה ואומר 'ביבי לך' לגיטימי ומוזמן. שאלו אותי על חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו – ז"א): איך יכול להיות שהוא מתקבל במחאה. אלי אבידר יודע שאני בחיים לא אבחר בו – אני הרבה יותר קרוב לאחמד טיבי ממה שאני קרוב לאלי אבידר בתפיסה המדינית שלי ובאיך שאני רואה את העולם".

אז מדוע המחאה לא התרחבה לציבור הערבי?

"הלוואי שאחמד טיבי היה בא ומתגייס למחאה כמו שעשה אלי אבידר. אולי אז היינו רואים יותר מפגינים ערבים ברחובות. יש גם מחסום של פחד: חברים ערבים אומרים לי שהם מפחדים לחטוף כדור בהפגנות. על זה נתניהו בונה – הוא רוצה שאנשים יפחדו. אני אישית כבר מעבר למחסום הזה של פחד ממעצרים ומהתעמרות. אני לא רואה אותם ממטר. כמה שהם עוצרים אותי, אני יותר נחוש".

צילום: גבי פטו
בן שטרית ופעילים בהפגנה בבאקה אל-ע'רביה (צילום באדיבות סדי בן שטרית)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן