fbpx

היום לפני עשור הצית את עצמו מוחמד אל בועזיזי התוניסאי ועורר גל מחאות בעולם הערבי

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

היום לפני עשור, הצית עצמו הירקן התוניסאי טארק א-טייב בן מוחמד אלבועזיזי במחאה על מדיניות הממשלה שהובילה לסגירת חנותו.
המוות של בועזיזי עורר גל מחאות עממיות ברחבי העולם הערבי הידוע גם בשם, "האביב הערבי", המחאות הפילו משטרים ממצרים עד תוניסיה ולמלחמות אזרחים עקובות מדם בסוריה.
בועזיזי נולד וגדל בכפר הפריפריאלי סידי סאלח, אביו מת מהתקף לב כשהיה בן 3 ומעולם לא סיים את לימודיו בבית הספר התיכון.
שיעור האבטלה בכפר סידי סאלח בו חי בועזיזי עמד על 30% והשחיתות השלטונית הייתה בכול, כ-5000 אנשים השתתפו בהלוויתו של בועזיזי.
ב-13 בינואר  באלג'יריה שרף את עצמו מוחסין באוטריף המובטל שלא הצליח למצוא עבודה, במצרים שרף את עצמו מול הפרלמנט המצרי בעל המסעדה עבדול עבדו מונעים ג'אפר בן ה-49, ובישראל בזמן מחאות הקיץ החברתי 2011 שרף את עצמו משה סילמן שנקלע למצוקה כלכלית ובריאותית.
"צעירים וצעירות במזרח התיכון וצפון אפריקה מצאו עצמם לכודים בין הפטיש של אבטלה ארוכת טווח לסדן של הצטרפות לשורות דא״עש. ב-2014 הציב ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) את המזרח התיכון וצפון אפריקה בקטגוריה של אוכלוסיות בעלות שיעור האבטלה הגבוה ביותר בעולם, כשתוניסיה סובלת משיעור אבטלה של 40% בקרב צעירים, והמספר עולה ל-60% עבור צעירים וצעירות בעלי השכלה גבוהה. מאחורי הנתונים המדאיגים הללו, במדינה שמהווה את המקרה היחיד של מעבר מוצלח לדמוקרטיה באזור, ניצבים הליקויים המערכתיים החמורים וחוסר האמון העמוק שצעירים במדינה רוחשים ליכולתם לבנות לעצמם חיים ראויים" (הודא מיוזדאת שיחה מקומית 14.02.2016).
במבט לאחור, מומחים ופרשנים טוענים כי האביב הערבי, שיש המכנים אותו "החורף האיסלמי", נחל כישלון חרוץ וכי המצב הדרדר במדינות מזרח תיכוניות וצפון אפריקאיות רבות.
בועזיזי סימל עבור רבים את החלכאים והנדכאים הנלחמים לשחרור עצמי, חופש, דמוקרטיה וצדק חברתי.
זוהר אלון

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

zoharroy

בוגר תואר שני מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוני' ת"א

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן