fbpx

94 אחוז מתיקי החקירה של אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים נסגרו ללא כתב אישום

ניתוח הנסיבות שבהן נסגרו תיקי החקירה מלמד כי המשטרה כשלה בחקירת 81% מהתיקים

מאז שנת 2005, 93.7% מתיקי החקירה של תקיפות מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית שתחת כיבוש נסגרו ללא הגשת כתב אישום. כך עולה מדו"ח מיוחד שפרסם באחרונה "יש דין". מדובר על 1,513 תיקי חקירה מבין 1,615 תיקי החקירה שבמעקב ארגון זכויות אדם ושהטיפול בהם הסתיים.

ניתוח הנסיבות שבהן נסגרו תיקי החקירה מלמד כי המשטרה כשלה בחקירת 81% מהתיקים. "שיעור הכישלון הגבוה מלמד על כשל מערכתי מתמשך של גופי אכיפת החוק בטיפול בעבריינות אידיאולוגית כלפי פלסטינים בגדה המערבית", נאמר בדו"ח. "העובדה כי הכשל המערכתי נמשך כבר לפחות שני עשורים, מעידה כי מדובר במדיניות מכוונת של מדינת ישראל, אשר מנרמלת את האלימות האידיאולוגית של מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית, תומכת בה ומרוויחה מתוצאותיה", צוין. "שיעור נמוך זה שולח מסר לפיו מערכת אכיפת החוק כולה – משטרה, פרקליטות ובתי המשפט – אינה רואה בחומרה אלימות מתנחלים ותורם לתחושת החסינות של העבריינים ולשכפול מעשיהם".

כמו כן, מהדו"ח עולה כי הפלסטינים בגדה המערבית מאבדים אמון ברשויות הישראליות ומוותרים על זכותם להגיש תלונות במקרים של אלימות של ישראלים נגדם. "יש דין" תיעד מאז 2005 אלפי אירועים של אלימות מתנחלים ובמקרים רבים נפגעי העבירה הפלסטינים בחרו שלא להגיש תלונה במשטרה, שעל פי רוב כלל לא חקרה את העבירות. "חוסר האמון של הפלסטינים ברשויות החוק שאמורות להגן עליהם נמשך שנים, אולם מנתוני יש דין עולה כי מאז השבעתה של ממשלת נתניהו-בן גביר, יותר פלסטינים ממאנים להגיש תלונה למשטרה כנגד ישראלים שפגעו בהם."

מתוך 160 מקרים ש"יש דין" תיעד בין ינואר 2023 לספטמבר 2023, בהם מתנחלים פגעו בפלסטינים או ברכושם, 92 מנפגעי העבירה (57.5%) בחרו שלא להגיש תלונה למשטרה – גידול של 17% לעומת השנה שעברה. מתוכם, 86 (54%) הביעו חוסר אמון ברשויות החוק הישראליות או חששו שהתלונה תפגע בהם או תוביל לשלילת היתר. "נתונים אלו מעידים על אוזלת ידן של רשויות האכיפה הישראליות בגדה המערבית שאינן עושות דבר על מנת להקטין את חוסר האמון של הפלסטינים במערכת החוק שאמורה לשמור עליהם מפני אלימות."

לעיון בדו"ח המלא (11 עמודים):

http://tinyurl.com/2sr64mzb

מתנחלים תוקפים רועים פלסטינים בגדה המערבית שתחת כיבוש ישראלי (צילום: אקטיבסטילס)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן