fbpx

אוניברסיטת ת"א אסרה על סטודנטים של חד"ש לקיים אירוע בנושא זכויות הסטודנט

מחד"ש סטודנטים נמסר: "החלטה זו היא פגיעה חמורה בחופש הביטוי, לא נרתע ונמשיך לפעול לטובת תלמידינו"

חברי תא חד"ש סטודנטים באוניברסיטת תל-אביב תכננו לקיים הרצאה פתוחה לכלל הסטודנטים בקמפוס בנושא "זכויות הסטודנט – מה לעשות מול וועדות משמעת" בהנחיית עו"ד ריהאם נסרה. אך להפתעת פעילי התא, השבוע הודיעה להם דיקנית הסטודנטים, פרופ' דרורית נוימן, כי בקשתם לקיים את האירוע אינה מאושרת בשל "מחסור במאבטחים". יודגש כי האירוע תוכנן להתקיים בשעה 19 באולם סגור, ושמארגני האירוע לא ציינו כי הם אינם מצפים להשתתפות של יותר מ60 סטודנטים. איזו אבטחה מיוחדת אירוע שכזה מצריך?

בהצהרה פומבית שמסר תא הסטודנטים נמסר: "אנו בחד"ש סטודנטים רואים בהחלטה זו פגיעה בחופש הביטוי. החלטה זו היא רק חלק מהניסיונות המתמשכים להגביל את הפעולה הפוליטית של הסטודנטים, תוך רדיפה פוליטית של כלל כוחות השמאל והאנטי-מלחמה בכל הקמפוסים בארץ, והתקפה על מה שנותר מהמרחב הדמוקרטי בתוך האוניברסיטה. אנו רואים בכך הפרה בוטה של זכותנו לעבוד לטובת תלמידינו ולדאוג לבעיותיהם. לא נרתע או נבהל מהניסיונות הללו. נמשיך לפעול לטובת תלמידינו בהתאם לחזון, לתכנית ולמצע הפוליטי שלנו".

יצוין כי שבוע לפני שנאסרה הפעילות של תא חד"ש, תא הסטודנטים של תנועת עומדים ביחד חווה אירוע דומה. התא של עומדים ביחד תכנן לקיים אירוע בנושא דמיון פוליטי בהנחיית רולא דאוד, רכזת התנועה הארצית. גם את האירוע זה דקאנט הסטודנטים לא אישר. בתגובה לבקשת האישור נכתב: "בגלל מיעוט כוח אדם לביטחון, האוניברסיטה מתקשה לאשר בתקופה זו אירועים פוליטיים". נדמה כי מדובר בטיעון שחוזר על עצמו הן בדיונים בדקאנט והן בדיונים בבג"ץ (ראו את טענת משטרת ישראל בבג"ץ מדוע אין לאפשר הפגנה של חד"ש).

לאור הצעדים הללו, האגודה לזכויות האזרח הגישה ערעור על החלטת הדקנאט בשם תא חד"ש סטודנטים. עורכות הדין גדיר ניקולא וטל חסין כתבו במכתב הערעור: "הרצאה בנושא זכויות הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, בדגש על וועדות משמעת, חיונית לסטודנטים בכלל ולסטודנטים הערבים בפרט, בשל הרדיפה המואצת אחר התבטאויות שמפרסמו ברשתות חברתיות, וזימונם התדיר לוועדות משמעת. החלטת דיקאנית הסטודנטים שלא להתיר את קיום ההרצאה בדפוס ובמועד שבו נתבקשה סותרת את הזכות החוקתית לביטוי ואת חובת האוניברסיטה כלפי תלמידיה, ולוקה בהעדר מידתיות ובחוסר סבירות". כמו כן נכתב כי "הנימוקים שהעלתה הדיקאנית לדחיית בקשת תא חד"ש מעידים למעשה על מדיניות גורפת של האוניברסיטה למניעת קיום פעילויות ציבוריות בין כותלי הקמפוס, ללא כל אבחנה בדבר טיב הפעילות הציבורית שמתבקש אישורה".

"מתמיהה ומקוממת אף קביעתה של הדיקאנית כי אין מדובר באירוע דחוף" הדגישו במכתב. "ראשית, בשל כך שסטודנטים רבים, וסטודנטים ערבים בפרט, נרדפים עקב ביטויים שפרסמו ברשתות החברתיות, ונדרשים תדיר להתייצב בפני ועדות משמעת. מידע בדבר זכותם של סטודנטים לביטוי והתמודדות עם הליכי משמעת הוא דחוף וחיוני. שנית לא ברור מה נחשב בעיני דיקאנית הסטודנטים "אירוע דחוף", ומהי ההגדרה של המושג "דחיפות" בהקשר זה. דומה, כי לשיטתה פעילויות ציבוריות בקמפוס שהן פרי יוזמה של תא סטודנטים אינן עונות על קריטריון "הדחיפות".

מאז החלה המלחמה מעל 160 סטודנטים ערבים חוו צעדים משמעתיים לאור פרסומים אישיים ברשתות החברתיות. רובם של המקרים הסתיים ללא הרשעה ממשית, אך חלק מהמקרים הסתיימו מהשעיה מהלימודים. מעבר לכך, בחלק המקרים בהם התערבה המשטרה הסטודנטים נכנסו לכלא (וחלקן אף שוחררו במסגרת העסקה עם החמאס). סקר שעשתה ועדת הסטודנטים הערבים המשותפת שבוע לפני תחילת הלימודים, הראה את ההשלכות הרעות של הרדיפה הזאת. לפי סקר זה יותר מ85% מהסטודנטים הערבים דיווחו על פגיעה בתחושת הבטחון שלהם, 72% דיווחו כי הם מרגישים שהם נמצאים תחת מעקב או רדיפה. כמו כן, 61% דיווחו כי מוסד הלימודים שלהם לא מתנהל בצורה הוגנת מול הסטודנטים הערבים.

סטודנטים מתא חד"ש סטודנטים באוניברסיטת ת"א מחלקים ורדים לפועלים בסביבת האוניברסיטה לכבוד ה-1 במאי, מאי 2023 (צילום: חדש סטודנטים)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן