fbpx

בעקבות עתירה לבג"ץ: חד"ש תפגין בשבת למען הפסקת אש ועסקה לשחרור השבויים

המשטרה הציעה לקיים את ההפגנה בגן צ'ארלס קלור בטיילת יפו, או בחניון רידינג, תוך הגבלת מספר המשתתפים

בעקבות עתירה לבג"ץ, המשטרה נאלצה לחזור בה מסירובה לאשר הפגנה של פעילי חד"ש בתל-אביב. האגודה לזכויות האזרח הגישה אתמול (רביעי) עתירה בשם ראשי סניף חד"ש בתל אביב-יפו, בדרישה לאפשר להם לקיים בשבת הקרובה הפגנה במרכז תל אביב בקריאה להפסקת אש, שחרור החטופים וקידום שלום.

במחוז תל אביב במשטרה סירבו לתת רישיון להפגנה בנימוקים של "חשש להתפתחות חיכוכים ולפגיעה בביטחון הציבור ובסדר הציבורי, מגבלות כוח האדם של המשטרה בעת הלחימה, ופגיעה ברגשותיהן של משפחות שנעקרו מדרום הארץ ומתגוררות בתל אביב".

בעתירה נטען ,כי חופש הביטוי וחירות ההפגנה אינם נסוגים בעתות משבר ומלחמה. פסיקת בתי המשפט קבעה, שכאשר המשטרה בוחנת מתן רישיון להפגנה עליה להתעלם מתוכן ההפגנה ומהרקע האידיאולוגי של מארגניה ושל מי שאמורים ליטול בה חלק. אף הפגנות נגד של מי שמתנגדים לתכני המחאה, כמו גם החשש להפרות הסדר או לפגיעה ברגשות, אינם עילות שבגינן אפשר לסכל את חופש המחאה.

עוד נטען שהמבחן שנטבע בפסיקה להצדקת הגבלות על חופש הביטוי וההפגנה הוא הסתברות קרובה לוודאי לפגיעה ממשית, קשה ורצינית בביטחון הציבור או בסדר הציבורי. "טענות כאלה צריכות להיות מלוות בראיות קונקרטיות אשר יבססו ודאות קרובה לפגיעה קשה בסדר הציבורי, וכאלה לא הוצגו לעותרים". הסירוב להעניק רישיון הפגנה במקרה זה הוא חלק מהתנהלות שיטתית ועקבית של המשטרה בעת המלחמה, שלא לאפשר הפגנות שחורגות לטעמה מהקונצנזוס הרחב, נאמר עוד בעתירה.

בדיון שנערך הבוקר בבג"ץ הסכימה המשטרה לאשר את ההפגנה במיקום שונה ותוך הגבלת מספר המשתתפים ובית המשפט נתן תוקף של פסק דין להסכמות בין הצדדים. "משטרת ישראל מציעה כעת שתי חלופות נוספות לקיומה של ההפגנה המבוקשת בעתירה", נכתב בהודעת המשטרה לבג"ץ. "לדעת היועצת המשפטית לממשלה, החלופות מאזנות בין האינטרסים והזכויות הצריכים לעניין, ונותנת מענה סביר בנסיבות העניין הקונקרטיות לסעד שהתבקש על ידי העותרים – קיום הפגנה במוצאי שבת במיקום מרכזי בתל אביב".

המשטרה הציעה לחד"ש לקיים את ההפגנה בגן צ'ארלס קלור בטיילת יפו עם לא יותר מ-500 משתתפים, או בחניון רדינג בנמל תל אביב, שם היא תאפשר ללא יותר מ-600 בני אדם להשתתף. לפי עמדת היועמ"שית והמשטרה, ההפגנות תתאפשרנה למשך זמן של כשעתיים, מ-16:00 עד 18:00.

יצוין שאמש מאות, בהם פעילי חד"ש רבים, הפגינו בכניסה למטה הכללי של צה"ל בקריה בתל-אביב בדרישה לשחרור החוטפים. המפגינים הקשיבו לדברי קרובי החטופים וקראו קריאות רבות ובהן "אין נושאים יותר דחופים", "החזירו את החטופים עכשיו", "לא מרפים – החזירו את החטופים" ו"עסקה אחת: כולם תמורת כולם".

בתוך כך, מאות קרובי משפחתם של החטופים והנעדרים, יחד עם תומכים מרחבי הארץ, המשיכו הבוקר בצעדה לירושלים בדרישה מהממשלה לפעול לשחרורם. הצועדים דורשים להיפגש עם קבינט המלחמה ולשמוע מהשרים את דרישותיהם לשחרור החטופים. הצעדה החלה ביום שלישי בגן המוזיאון בתל אביב, וצפויה להסתיים בעצרת מחאה במוצאי שבת בגן הוורדים שבירושלים בדרישה להדחת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

יצוין שמועצת הביטחון של האו"ם הצביעה הלילה בעד ההצעה הקוראת להפוגה הומניטרית בעזה, הגברת הסיוע ההומניטרי ושחרור מידי וללא תנאי של החטופים. ההצבעה עברה ברוב של 12 מדינות ללא הצבעות נגד, ארה"ב לא הטילה וטו אלא נמנעה.

לעיון בעתירה

לעיון בפרוטוקול הדיון ופסק דין

ההפגנה שנערכה אמש בכניסה למטה הכללי של צה"ל בקריה בתל-אביב בדרישה לשחרור החטופים (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן