fbpx

יוקר המחיה: חברי כנסת מהאופוזיציה הגישו הצעת חוק למיסוי רווחי היתר של הבנקים

לפי ההצעה, ההכנסות ממיסוי הבנקים יוקצו לקרן מיוחדת לסיוע בהתמודדות עם יוקר המחיה

חברי כנסת מהאופוזיציה, בהם ח"כים של חד"ש, הגישו השבוע הצעת חוק למיסוי רווחי היתר של הבנקים. בהצעת החוק שותפים חברי הכנסת איימן עודה ועופר כסיף (חד"ש-תע"ל), נעמה לזימי (עבודה), ולדימיר בליאק ויוראי להב הרצנו (יש עתיד).

לפי הצעת החוק, במקרה בו הכנסות הריבית של הבנק (מהלוואות) גבוהות ביותר מפי 1.5 לעומת הוצאות הריבית של הבנק (הריבית שהבנק משלם ללקוחותיו על הפקדונות), ייגבה מס עודף. המס יעמוד על 75% מהסכום העודף – הפער בין סכום שמהווה יחס של 1.5 בין הריבית על ההלוואות לריבית על הפקדונות לסכום בפועל. ההכנסות ממס זה יוקצו לקרן מיוחדת שתיקרא "הקרן לסיוע בהתמודדות עם יוקר המחיה", כאשר כספי הקרן ישמשו לסבסוד שירותים ולמתן הלוואות בערבות מטעם המדינה. שר הכלכלה, בהסכמת שר האוצר, יקבע את סדרי הפעלת הקרן ותפקידיה.

"מוצע לקבוע היטל על רווחי היתר של הבנקים שנוצרו בגלל העלאת הריבית על הלוואות ואי העלאת הריבית על פיקדונות ביחס דומה, ולהשתמש בכספי ההיטל על מנת להקל על יוקר המחיה ועל עליות הריבית במשק. לשם כך מוצע להקים קרן שאליה יועברו כספי ההיטל. הקרן תשמש לסבסוד שירותים ולמתן הלוואות בערבות מדינה לציבור", נאמר בהצעת החוק.

יצוין שביום שני, בו הוגשה הצעת החוק, קיימה ועדת המשנה לתחרות ושירות ללקוח במערכת הבנקאית את ישיבתה ראשונה ודנה בעלייה ברווחי הבנקים, ברקע העלאת הריבית והשפעתה על נוטלי המשכנתאות. מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר והמידע של הכנסת, עמי צדיק, אמר בישיבה כי הריבית על פיקדונות עלתה בקצב נמוך יותר מעליית הריבית על האשראי, וחל גידול ברווחי הבנקים הגדולים בישראל. לדבריו, "רוב ההתחייבויות של הבנק פחות צמודות מהנכסים, אז התוצאה של אינפלציה היא גידול ברווחים. לטענת בנק ישראל, רוב העלייה גולגלה לציבור, אבל יש שוני בין פלחים שונים בשוק".

ח"כ כסיף ציין כי תחרות ורווח הם לא המשחק היחיד וצריך להעדיף רווחה על פני רווח ובני אדם על פני בנקים. הוא קרא לעודד פעולת אגודות אשראי שיתופיות בישראל. ח"כ לזימי הוסיפה, כי כבר בתחילת השנה יזמה את החוק למיסוי רווחי היתר של הבנקים, אך המטרה היא לא לחוקק אלא לטפל בבעיה של מעמד הביניים.

נציג לובי 99, משה קאשי, הדגיש בישיבה כי הבנקים בישראל הם הרווחיים בעולם במונחי התשואה על ההון, ולא בגלל שהמנהלים מוכשרים אלא בגלל שאין פה תחרות. לדבריו, "לצפות שבנק יתקשר ללקוח ויגיד לו שיש אפיקים יותר טובים ורווחיים עבורו זה גובל בנאיביות". הוא הציע לאפשר ללקוחות מסלולים כמו פיקדון לילי, שבו הכסף יופקד בלילה לפיקדון נושא ריבית ויחזור בבוקר לחשבון, וכן לאפשר לגופים פיננסיים גישה למאגר הלא מזוהה של נתוני האשראי בבנק ישראל.

 

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/121689/

רווחי הבנקים הגדולים בישראל ברבעון הראשון של השנה (צילום מסך: ערוץ 11)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן